Zoekresultaten

  • Tijdens dit uitwisseluurtje spraken we met Gerrit Bril over de Regionale Informatie en Experise Centra (RIEC): samenwerkingsverbanden van verschillende soorten overheidsorganisaties die met elkaar informatie uitwisselen om ondermijnende criminaliteit op te sporen en te voorkomen. De samenwerking is in de vorm van een convenant, het is geen overheidsorgaan in de zin van de Archiefwet. De vraag is hoe het toezicht hierop geregeld moet worden. Zie de bijlage voor de presentatie met daarin de vra...

  • Beste vakgenoten, Tijdens het uitwisseluurtje van 9 december vertelden wij over onze ervaringen met de voorbereidingen van de overbrenging van mailboxen. Bij deze de (geanonimiseerde) PowerPoint van de bijeenkomst. Heb je nog vragen, tips of behoefte om over dit onderwerp te sparren? Neem dan contact op met toezicht@noord-hollandsarchief.nl. Met vriendelijke groet, Valentina Infanti en Floor Tempelaars

  • Op 21 november kwamen we met een grote groep toezichthouders bij elkaar bij het Brabants Historisch Informatie Centrum in Den Bosch. Naast een hele mooie locatie ook een hele toepasselijke locatie, want de oorspronkelijke functie van het gebouw was, zo legde archivaris Hella Timmermans uit, toezicht houden op eventuele opstandelingen in de stad. De kanonnen waren daarom gericht op de stad zelf. Bij ons toezicht kunnen we geen kanonnen inzetten, maar tijdens de bijeenkomst hebben we verschille...

  • Samenvatting: Je hebt vast al gemerkt dat het een tijdje stil is geweest op dit platform. Maar we hebben niet stil gezeten. Met een groep inspecteurs hebben we een brainstorm gehouden over onderwerpen om met het platform te behandelen en daaraan activiteiten verbonden.

  • Samenvatting: Het West-Brabants Archief (WBA) heeft de archief KPI's bij de meest recente inspecties overboord gegooid en zich deze keer gebaseerd op eisen op basis van de Woo. Tijdens het uitwisseluurtje zijn de voordelen, inzichten en vragen die dat heeft opgeleverd behandeld.

  • Hierbij de powerpoint van het uitwisseluurtje over het opschonen van zaakdossiers: Opschonen van Zaakdossiers.pptxNogmaals bedankt voor jullie belangstelling en input! Mocht je ideeën hebben voor een volgend uitwisseluurtje neem dan contact op via KIA of cdhart@salha.nl

  • Samenvatting: Bij sommige KPI's is het eenvoudig te bepalen of een zorgdrager wel of niet voldoet. Maar bij andere KPI's zijn kengetallen en normen nodig om dit goed te kunnen beoordelen. Waar zijn deze kengetallen en normen te vinden?

  • Samenvatting: Op 14 maart is er weer een overleg van de Adviseurs Digitale Informatie. Dit keer staan er een aantal onderwerpen die aansluiten bij archieftoezicht op de agenda. Je bent van harte uitgenodigd om aan de bijeenkomst deel te nemen!

  • Samenvatting: Een overheid heeft van een SaaS-leverancier een verklaring van datavernietiging ontvangen. Oké? Neem geen genoegen met zo’n globaal overzicht. Met een gedetailleerder verklaring kan ‘bij gedoe achteraf’ een overheid de adequate verwijdering van de data zelf aantonen. Welke gegevens met welk detailniveau zijn gewenst?

  • Vanaf dit jaar nemen wij, Hilde Haighton-Ongering en Caroline de Hart, het aanjagerschap van het kennisplatform Toezicht over van Maaike van Driel en Chantal Menting. Voor wie ons nog niet kent: Hilde werkt sinds augustus 2021 als senior toezichthouder bij de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed. Zij is in diverse functies al sinds 1988 werkzaam op het gebied van informatiebeheer. Caroline werkt ruim 7 jaar als archiefinspecteur bij het Streekarchief Langstraat Heusden Altena. Samen met h...

  • Beste collega's Ik zal me even snel voorstellen. Mijn naam is Martijn Willemse en ben sinds kort werkzaam voor de afdeling advies en toezicht bij het RHCe. Sinds enige tijd bestaat in onze regio discussie over de technische eisen voor vervanging, waarbij vooral compressie bij doorlopende vervanging een ingewikkeld onderwerp van gesprek vormt. In de regio blijkt na een eerste rondvraag de aanpak omtrent doorlopende vervanging ook sterk te verschillen tussen archiefinstellingen. Daarom zijn ...

  • Namens KVAN, Puck Huitsing, plaats ik graag de volgende oproep: Vanuit KVAN is het programma lifelong learning gestart, bedoeld om een vorm van permanente educatie op te gaan zetten (zie ook de nieuwsbrieven en de digitale archiefdagen). Educatie op het terrein van kennis en vaardigheden. Dit komt naast het KIA netwerk te staan: KIA gaat immers over nieuwe ontwikkelingen en hoe je daar mee om kunt gaan. Maar daar ligt natuurlijk wel de relatie: onderwerpen die op KIA zijn ontwikkeld kunnen i...

  • Uitvoering geven aan Archiefwet én AVG vraagt om samenwerking, afstemming en beleid binnen een organisatie. Hoe doen 261 overheidsorganisaties dit in de praktijk? De Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed brengt dit met deze themapublicatie Archiefwet en AVG in beeld. Raakvlakken Tussen de Archiefwet en de AVG bestaan raakvlakken. De Inspectie onderzoekt hoe dit vorm krijgt in de praktijk. In de monitor zijn een aantal vragen gesteld over deze raakvlakken aan de organisaties die onder het ...

  • Voor een theoretisch vraagstuk in mijn hoofd ( OK mogelijk gaat dit binnenkort een keer gebeuren) vraag ik mij het volgende af: kan je een positief advies voor de vervanging intrekken, als na drie jaar blijkt dat de organisatie niet (meer) conform het handboek vervanging werkt? het gaat mij niet om de wijze van digitalisering, maar met name om het beheer van de archiefbescheiden na digitalisering. Ik hoor graag jullie mening of misschien wel ervaringen hierover. Bij voorbaat dank! Annem...

  • Op 1 april a.s. hebben we een webinar over ervaringen en ontwikkelingen tav toezicht van het KIA platform informatiehuishouding. Wat is het nut van de archiefinspectie? Wat is een bruikbare werkwijze? Hoe worden aanbevelingen opgevolgd? Interesse? Kijk dan op Informatiebeheer Nu! 1 april 2021 - regiosessie Zuid-Holland: Zicht op toezicht : ervaringen en ontwikkelingen · Kennisnetwerk Informatie en Archief (pleio.nl)

  • Bij de gemeente Den Haag zijn we momenteel aan het kijken hoe toekomstig meer risicogericht toezicht toe te passen bij het inspecteren van het informatiebeheer. Risicogericht toezicht wordt al bij vele inspectiediensten in Nederland toegepast door toezichthouders. Maar hoe bepaal je als toezichthouder wat de belangrijkste risico's zijn? Welke criteria of indicatoren zou je daarbij als waarderingskader kunnen gaan hanteren? Welk instrumentarium is er beschikbaar of zou ontwikkeld kunnen worden...

  • In Amersfoort gaan we in 2021 starten met vooronderzoek/inspectie naar het (digitale) informatie- en archiefbeheer bij de raadsgriffie. Mijn vraag is of er collega's zijn die hier de afgelopen twee jaar al ervaring mee hebben opgedaan. Wat zijn de 'do’s and don’t', tips en trucs en de ervaringen. Als er collega's zijn die het willen delen met Amersfoort kan dat helpen in het onderzoek.