Korte impressie van de Studiedag Virtuele Studiezaal in de Zeetoren (Hoek van Holland) 8 november 2010
Op maandag 8 november 2010 werd door het Erfgoedhuis Zuid-Holland in samenwerking met de kring van Zu...
Wat moeten archivarissen en archiefdiensten nu met open standaarden en open source? In de rubriek "in het zonnetje gezet" van dit forum riep ik iets van dat je als archivaris positie moet innemen in de open beweging. Daarvan wil ik in dit blogartikel een tipje van de sluier oplichten als het gaat om open standaarden en open-source.
Eerst wil ik even een tweetal initiatieven voor het daglicht brengen. Namelijk de doelstellingen van NOiV en daarnaast uitgangspunten van het zogenaamde "manifest voor de open overheidsorganisaties".
NOiV en Manifest voor de open overheidsorganisaties
Reeds in 2002 is er door de Tweede Kamer een motie aangenomen (bekend onder de naam motie Vendrik) die het beleid voor de publieke sector inzake open standaarden en open-source het laatste decennia heeft bepaald. De motie had twee speerpunten namelijk: Ten eerste ervoor te zorgen dat in 2006 alle door de publieke sector gebruikte software aan open standaarden voldoet en ten tweede de verspreiding en ontwikkeling van software met een open broncode in de publieke sector actief stimuleren en hiervoor concrete en ambitieuze doelstellingen te formuleren. Dat resulteerde in een programma OSSOS en uiteindelijk in 2007 in het actieplan Nederland Open in Verbinding dat soms ook het actieplan Heemskerk, naar de staatssecretaris die het initiatief tot dit actieplan heeft genomen, wordt genoemd. De doelstellingen van het actieplan zijn:
de interoperabiliteit tussen overheid onderling en tussen overheid en bedrijfsleven en burgers vergroten (door gebruik van Open Standaarden);
de leveranciersafhankelijkheid verminderen (door gebruik van Open Standaarden en Open Source Software);
een eerlijke softwaremarkt, de innovatie en de economie bevorderen (door gebruik van Open Source Software)
Een jaar voordat staatssecretaris Heemskerk zijn actieplan presenteerde zijn een aantal gemeenten gekomen met het initiatief tot een "manifest van de open gemeenten", dat is getekend in eerste instantie door de gemeenten Almere, Assen, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Leeuwarden en Nijmegen. Dit initiatief is inmiddels ingebed in NOiV en draagt de naam manifest voor de open overheidsorganisaties, zodat alle in de publieke sector actieve actoren kunnen meedoen. Dat het is ingebed in NOiV is gezien de elementen die het manifest ondersteund niet verwonderlijk. Dit zijn namelijk:
Leveranciersonafhankelijkheid: Oplossingen kunnen door meer partijen worden onderhouden. Oplossingen kunnen op verschillende platforms werken.
Transparantie, controleerbaarheid en beheersbaarheid: De werking van oplossingen is inzichtelijk om te voldoen aan de wettelijke bepalingen van de WBP, om audits uit te voeren en voor controle op de informatiebeveiliging.
Interoperabiliteit: Pakketonafhankelijke koppelingen en open standaarden volgens de OSOSS definitie in toepassingsgebieden als tekstverwerker, middleware, mail, agenda en geografische informatiesystemen.
Digitale duurzaamheid: Oplossingen kunnen onderhouden worden door anderen dan eerste leverancier en er is ruimte voor latere innovatie. De gegevensopslag geschiedt in een toekomstvast formaat.
Twee elementen worden expliciet genoemd in het actieplan. Transparantie en digitale duurzaamheid ontbreken in het actieplan.
Wat moeten wij als archivarissen en beheerders van archiefdiensten nu met open standaarden en open-source en het beleid van de overheid daarin zoals dat wordt gepromoot door Nederland Open in Verbinding (NOiV) en het manifest.
Er zijn volgens mij twee aspecten met dit fenomeen verbonden. Enerzijds de eigen bedrijfsvoering van het beheer van archieven de archiefdienst en anderzijds de toezichtsfunctie op het beheer van nog niet overgebrachte archieven bij de zorgdrager.
Eigen bedrijfsvoering
In 2008 heeft Hade Mugie haar studie afgerond met de scriptie Archieven Open U (die overigens samenging met een blog, dat volgens mij nu niet meer erg actief is), wat voornamelijk eigenlijk alleen het eerste aspect (eigen bedrijfsvoering) behandeld. Haar twee aanbevelingen voor open standaarden waren dat instellingen metadata-standaarden (voor ontsluiting van archieven, bijvoorbeeld ISAD(G) (en hieruit voorvloeiende uitwisselingsstandaard EAD) en ISAAR(CPF) en moeten gebruiken daar waar het kan en Open bestandsformaten moeten zo snel mogelijk de plaats innemen van gesloten bestandsformaten.Natuurlijk kun je binnen je eigen dienst wel vorm geven aan deze aanbeveling. Bij dit laatste raakt ze ook aan het aspect van de archivaris als toezichthouder. Je hebt immers niet zonder meer in de hand wat voor bestandsformaten er op je af gaan komen.
Wat open-source betreft worden er geen specifieke aanbevelingen gegeven. Er is immers nog weinig open-source software op de Nederlandse markt. De meeste diensten maken gebruik van closed-software varianten. Op de laatste KVAN dagen in Kerkrade was er een sessie Leveranciers in de verandering: 60 minuten zuivere koffie. Daar viel me op dat één leverancier überhaupt niet wilde denken aan open-source en een andere juist archiefdiensten aan raadde bij nieuw te ontwikkelen producten open-source leidend te laten zijn. Persoonlijk denk ik dat de laatste het bij het rechte eind heeft en de eerstgenoemde eigenlijk af valt als leverancier. Ook archiefdiensten dienen zich te conformeren aan actieprogramma NOiV.
Samenwerking is belangrijk in dit kader en goed voorbeeld doet volgen. Archiefdiensten zouden zich actiever beleid op open-source en open standaarden moeten en kunnen inzetten. Samenwerking: Ik denk dat bijvoorbeeld een samenwerkingsverband als STAP (Stichting Archiefprogrammatuur). Zij hebben een aantal projecten en producten en zouden open-source in hun beleid moeten opnemen. Zo zou volgens mij een ABS-Archeion open-source beschikbaar moeten komen en zouden producten die ontwikkeld worden in WieWasWie ook open-source beschikbaar moeten zijn. Het wordt tijd dat de deelnemers in dit initiatief dit als een beleidsdoel gaan vaststellen. Eens hadden we ook een initiatief als Taskforce Archieven, waarvan de website nog steeds actief is maar in december 2008 is de stekker eruit getrokken. Ook zo'n instelling had hier iets in kunnen betekenen.
Goed voorbeeld: In de jaren negentig van de vorige eeuw heeft Archief Delft het pakket Digitale Stamboom laten ontwikkelen. Een aantal andere instellingen sloot zich als deelnemer aan. In 2001 is het intellectuele eigendom gekocht uit een failliete boedel en in het bezit gekomen van de gemeente Delft. Aan het eind van dit jaar is door de deelnemers (Noord-Hollands Archief, RHC Eindhoven, Haags Gemeentearchief, Gemeentearchief Rotterdam, Archief Delft en Archief Eemland), in samenwerking met het project WieWasWie gekozen voor een doorontwikkeling van het pakket. Het pakket is in eerste instantie bedoeld als beheerspakket voor nadere toegangen, en hoewel vanaf de start de insteek burgerlijke stand, dtb etc. was, is er nu voor gekozen om het archiefbrononafhankelijk te maken. Er is tevens voor gekozen om het open-source om te bouwen. Allereerst sluit het pakket aan op standaarden die ontwikkeld worden in WieWasWie en reeds bestaande standaarden als Open Archives Initiatieve (OAI). Door het open source te ontwikkelen kan ieder ander gebruik maken van het pakket en hopen we dat uitbreidingen door een ieder ter hand kunnen worden genomen. Waar nu nog over wordt nagedacht is op welke wijze de ontwikkeling van het pakket wordt georganiseerd. Het is immers wel zo dat er een forum of organisatie zal moeten zijn die het pakket beheerd en beslissingen zal nemen over wat als standaard wordt opgenomen en wat als soort van plugin beschikbaar blijft.
Er heerst bij sommige nog de angst dat anderen er met de code vandoor lopen en dat investeringen zich niet terug verdienen. Daar tegenover staat volgens mij dat werken van de overheid met publieksgeld wordt bekostigd en dat het resultaat ook publiek zou moeten zijn. Het auteursrecht blijft bestaan (je staat in een open-source omgeving die niet af) en het hangt er vervolgens vanaf welke licentie je kiest (bijvoorbeeld GPL). Er is sprake van geheel ander businessmodel dan traditioneel met licenties het geval is. Gebruikers worden juist uitgedaagd om het pakket te gebruiken en bruikbare aanvullingen aan te dragen.
Huidige open-source pakketten die ontwikkeld worden lijken aan Nederland voorbij te gaan. Ik ken nog geen implementaties van bijvoorbeeld ICA-AtoM, Webcurator of de Archivist Toolkit. Dat heeft wellicht enerzijds te maken met de posities van de huidige leveranciers als ook de beperkte kennis en capaciteit van archiefdiensten afzonderlijk om dit soort wezenlijke keuzes te maken. Ook daar is samenwerking dus belangrijk en zouden STAP en wellicht BRAIN een rol kunnen spelen. Het uitgangspunt van NOiV bij open-source is overigens het zogenaamde 'comply-or-explain and commit' principe (op p.13 van het document wat onder deze link zit staat is dit principe beschreven).
Toezicht
Archivarissen hebben het archiefwettelijk toezicht op nog niet overgebrachte archieven. De inzet van open standaarden en het gebruik van open-source dragen bij aan een duurzaam informatiebeheer. Aangezien het actieprogramma voor de gehele publieke sector van toepassing is, is het dus belangrijk dat de zorgdrager dit beleid implementeert. De archivaris zou hierop moeten toezien. Er zijn reeds vele gemeenten aangesloten bij het manifest maar de vraag is hoe de implementatie van de doelstellingen van de doelstellingen uit het manifest gaat plaatsvinden. In het Open Source Jaarboek 2009/2010 staan veel interessante artikelen over wat er gedaan wordt in de publieke sector om de NOiV doelstellingen te implementeren. Het beeld dat mij bij blijft is dat veel organisaties zeggen iets te doen maar uiteindelijk niet kunnen (zie bijvoorbeeld perikelen van een leverancier en de gemeente Ede) of uiteindelijk niet de wil hebben om het beleid ten uitvoer te brengen. Zo blijkt bijvoorbeeld Haarlem een van eerste ondertekenaars van het manifest, in antwoord op het wob-verzoek in het kader van het grote NOiV onderzoek van Brenno de Winter te zeggen dat er geen bestuurlijk beleid te hebben rondom open-source en open standaarden. Overigens doet Haarlem wel iets met open-source bijvoorbeeld door het cms voor de website en een aantal linuxservers maar het is dus niet in beleid omvat. Dat in combinatie met de perikelen rondom het archieftoezicht (zie Archievenblad 2010/10) stemt somber voor de toekomst. Een rol van archivarissen zou hier moeten zijn de ICT afdeling bij de les te houden.
In de kaderstellende rol als raadslid van de gemeente Moerdijk heb ik bij de algemene beschouwingen aandacht gevraagd voor open informatie en het gebruik van open standaarden en open-source. In een met algemene stemmen aanvaarde motie is aan het college gevraagd aan te sluiten bij het manifest voor de open overheidsorganisaties. Er komt aldus de wethouder een geactualiseerd ICT beleidsplan waarin de uitgangspunten van het manifest een plaats krijgen. En dan maar hopen dat de uitvoering conform een goed beleid plaats gaat vinden. Het wordt dan dus vervolgens zaak dit in de controlerende rol te volgen. Ik hoop tevens dat de toezichthouder voor de archieven hierop toeziet.
Conclusie
Archivarissen dienen volgens mij wel degelijk positie in te nemen in de ontwikkelingen rondom open standaarden en open-source. Zowel als beheerder van archieven en informatie nu als dat van toezichthouder op archieven en informatie die nog berusten bij de zorgdrager. In de eerste hoedanigheid dus goed voorbeeld geven en voldoen aan het actieplan en in tweede instantie zorgen dat de zorgdrager bij de les blijft en voldoet aan het actieplan. Dat houdt ook in het toetsen van het ICT beleid aan het actieplan NOiV. Tot slot zou ik er voor willen pleiten om de rol van archivarissen bij open standaarden en open-source een plaats te geven in het manifest voor de Archivaris 2.0
Reacties
Bennie, het is misschien oneerbiedig om er slechts één alinea uit te pikken, maar ik was toch wat verbaasd te lezen dat "Huidige open-source pakketten die ontwikkeld worden lijken aan Nederland voorbij te gaan." Gaat de archiefsector in Vlaanderen dan toch nog profiteren van de wet van de remmende voorsprong? Hoewel ik hier nu niet euforisch wil gaan doen, merk ik in Vlaanderen een grote interesse voor open source oplossingen op het vlak van collectiebeschrijving. En hoewel dit in veel gevallen meer is ingegeven uit economische noodzaak dan uit een open source overtuiging, juich ik de eerste initiatieven volmondig toe. Zo gebruiken o.m. het VIOE en Stadsarchief Turnhout reeds ICA-AtoM en hanteren het Afrikamuseum in Tervuren en tal van erfgoedcellen CollectiveAccess. Dit laatste pakket wordt trouwens actief ondersteund door het steunpunt voor cultureel erfgoed FARO dat hierrond een pilootproject heeft lopen en ook op verschillende studiedagen is er al aandacht geweest voor open source toepassingen. Nu nog maar afwachten of de eerste schuchtere pogingen breder zullen opgepikt worden. Ik kan het alleen maar aanmoedigen en onderschrijf dan ook volledig je conclusie!
Bennie, ik steun van harte het streven naar een meer open overheid. Ik weet echter uit ervaring dat die openheid alleen kans van slagen heeft op 2 fronten: bottom-up door systeembeheerders en top-down vanuit een gedegen informatiebeleid. De bottom-up-benadering start op het niveau van open source tools en Linux en aanverwante open systemen (jouw Ede-voorbeeld). De top-down-benadering start met een goede broging op management-niveau. Jouw initiatief als raadslid is daarvan een voorbeeld. Ik ben wel van mening dat beiden niet getrokken kunnen en moeten worden door archivarissen. Ik roep alle archivarissen die meer openheid willen dan ook op dat vooral te doen in overleg met hun ICT-afdeling (bottom-up) of via hun "CIO" (of degene die daar het dichtst bij in de buurt komt). Voor meer details moet je me maar rechtstreeks benaderen.
Een hele mooie blogpost, Bennie! Ik vrees dat je in archievenland nog een relatief eenzame pionier bent op dit vlak. Een 'leidende' rol van archivarissen op dit punt in de richting van archiefvormers en zo zie ik dan ook zo snel nog niet tot stand gebracht.
Wat dat aangaat zitten we, denk ik, nog volop in een fase van 'voorlichting over' en 'kennismaking met'. En jij staat voor de klas, zeg maar. Boeiend lesonderwerp, dat zeker. Wordt het tijd voor een speel-en-deelsessie later dit jaar? Thema: Open Archieven!
Wat aanvulling van het Manifest betreft: lijkt mij persoonlijk een goed punt. Reageren op het Manifest, bijvoorbeeld door het aandragen van de formulering voor dat nieuwe punt, kan hier.
Speel-en-deelsessie lijkt me een goed idee. Ik doe wel mee.
Allereerst bedankt voor allen reactie!
@Christian
Wellicht preek ik hier voor een verkeerde doelgroep want actieve archief2.0 deelnemers zullen mijn pleidooi wel onderschrijven. Ik zou er nog eens een gedegen artikel voor willen schrijven. Enige tijd geleden wees Leila Liberge van projectbureau STAP mij op dit artikel over het onderwerp bij Amerikaanse Musea.
@Ingmar en @Christian: Een speel-en-deel sessie lijkt me een goed idee maar zou nog wel handjes en voetjes moeten krijgen. Zelf ben ik niet zo'n docent maar wil er natuurlijk wel een bijdrage aan leveren. Ik heb overigens het domein http://www.openarchieven.nl vastgelegd en onder beheer. Daar wil ik dit soort zaken onder de aandacht gaan brengen.
@Tom: Tja ik denk dat Vlaanderen wat dat betreft efficienter met middelen omgaat (?) Vaak moet je met beperkte middelen innovatief en inventief zijn. Ik ben erg benieuwd naar het project van Turnhout. Zelf heb ik destijds een groot deel van de Nederlandse vertaling verzorgd voor ICA-AtoM. Heb jij daar een contactpersoon?
@Jules: Ik hoop dat je pleidooi dat archivarissen eens in overleg treden met hun ICT afdeling over dit soort zaken al een winst zou zijn. Probleem voor sommige is dat ze aan de ene kant voor eigen bedrijfsvoering afhankelijk zijn van deze ICT afdeling en er anderzijds een controlerende taak hebben, dat kan wel eens botsen.
Hierbij nog een link naar de motie (die was ten tijde van het schrijven nog niet beschikbaar)
@Bennie: Of dat vraagteken er juist staat laat ik in het midden. De realiteit is inderdaad zo dat de middelen voor archieven hier inderdaad een stuk beperkter zijn in vergelijking met Nederland. Of dit resulteert in innovatie en inventief zijn, dat hangt af van de archivaris van dienst :-). Ik ben zelf ook benieuwd naar Bart aan het realiseren is in Turnhout. Persoonlijk ben ik alvast enthousiast over het pakket. Al plaats ik nog vraagtekens bij de toepasbaarheid voor grotere archieven aangezien het tot op heden vooral gebruikt wordt door kleinere instellingen. Bij AtoM zelf heb ik trouwens (nog) geen contacten, maar eens ik er verder mee aan de slag ga, zal dit vanzelf wel komen vermoed ik. En ik wil niets afdoen van je verdienstelijk vertaalwerk, maar er is nog flink wat werk nodig om de interface van AtoM Nederlandsvriendelijk te maken (kan ook met versieverschillen te maken hebben).
@Bennie en anderen: als er behoefte is aan een intermediair dan wil ik die rol best vervullen. Ik heb ervaring met zowel I&A en ICT-beleid als met archieven en hun problematiek. Zie mijn professionele website www.cycloop-advies.nl of neem direct met mij contact op.
Interessant artikel Bennie. Altijd goed om hier aandacht aan te besteden. Open is één van de strategische doelen waar DEN als ICT kenniscentrum voor cultureel erfgoed op inzet. Wel kennen wij meer waarde toe aan Open Standaarden dan aan Open Source, maar daar kan je natuurlijk over twisten.
Ik kan me helemaal vinden in het commentaar van Jules. Het belang en het gebruik van Open Standaarden wordt vrijwel altijd als eerste erkend bij de uitvoering en dan vooral het middel- en projectmanagement. (ICT-ers willen nog al eens vastzitten in de kennis van en contacten met gesloten pakketten). Om open echt tot een kernwaarde te maken en daarmee duurzaam in een organisatie te verankeren is het nodig dat ook de leiding het belang ervan uitspreekt en tot beleid maakt.
Voor de bottom-up aanpak onderhouden we bij DEN het ICT-register met gedocumenteerde informatie over open standaarden voor de totale levenscyclus van digitale data en DE BASIS als de instapnorm (inclusief pas-toe-of-leg-uit). Ter ondersteuning van de top-down is het kennisdossier voor een informatieplan al langer populair. Leuk vind ik darabij om te zien dat informatieplannen van archieven soms worden opgesteld door informatiemanagers van de gemeente (of CIO's zoals Jules ze noemt) maar wel met gebruikmaking van het (erfgoed)sjabloon dat DEN aanbiedt. Open informatie en ICT een rode draad in de publicatie over innovatie van businessmodel voor cultureel erfgoed.
Natuurlijk is de praktijk van archieven breder dan erfgoed en in dat kader is het inderdaad jammer dat het werkterrein van voorheen de Taskforce Archieven nog niet goed is ingevuld.
@Marco: Ja het is goed dat er iets als DEN is en ik denk dat de BASIS zeker belangrijk is. Het is ook zo dat open-standaarden meer als must wordt gezien dan open-source, waar het uitgangspunt 'comply or explain and commit' van toepassing is. Wat in mijn verhaal ook meespeelt is de dubbelrol die de archivaris van huis uit heeft namelijk een eigen 'erfgoed-business' maar ook een toezichthoudende rol op de informatiehuishouding van de zorgdrager waar archieven tzt over komen. Dat gaat iets breder dan alleen BASIS. Informatieplannen zouden, beleid en uitvoering m.i. ook getoetst moeten worden door de archivaris en zijn normenkader moeten ook zijn de beleidsuitgangspunten die NOiV heeft maar ook een eigen organisatie als die bijvoorbeeld het manifest heeft ondertekend.
Vraag die ik nog heb is of jullie als DEN ook iets met promotie van open-source doen. Bijvoorbeeld toetsen of aanvragers van subsidie (indien er een rol voor jullie is) ook uitgangspunten van NOiV toepassen en/of bijvoorbeeld net als NOiV nu heeft opgezet een soort marktplaats voor open-source toepassingen op zouden kunnen zetten waar het gaat om toepassingen op Erfgoed gebied.
Vanaf gisteren beschikbaar het Rapport Open standaarden en opensourcesoftware bij de rijksoverheid van de rekenkamer.
Hoewel Archiefwet niet wordt genoemd staan er wel relaties met archiefbeheer in zie bv. figuur 4 op p.27. Ik moet het rapport zelf nog door gaan nemen maar ik zoek altijd even op termen als archief en archiveren.. Het resultaat viel wat dat betreft tegen...
Waarom moet er, naast Archief 2.0, nu ook nog een www.openarchieven.nl komen? Weer een eigen "kerk" erbij.
Waarom niet aanhaken bij Archief 2.0, dan zie je ook nog ens gelovigen van een andere denominatie.