BIM en VISI, wat is het? Moet ik het weten? En zo ja waarom dan?
Een groot probleem bij archiveren is de vermaledijde keteninformatie. Overal en nergens is informatie ...
Archief 2.0, dat klinkt heel fantastisch maar om daar te komen heb je goede mensen nodig. Aangezien dit zeker voor de archiefwereld nog een erg innovatief concept is, kan het lastig zijn om die te vinden.Zelf loop ik daar op dit moment ook tegenaan. Ik ben projectmanager voor de nieuwe website van het Nationaal Archief, die onder andere nieuwe vormen van dienstverlening gaat bevatten. De bezoeker krijgt daarbij een actievere rol dan hij/zij nu heeft. Nationaal Archief 2.0 zeg maar :-)Om dit te realiseren heb ik diverse mensen nodig. Gelukkig hebben we in huis een hoop enthousiaste collega's die met goede ideeén komen en meewerken aan het project. Voor de technische realisatie zijn er genoeg partijen te vinden. Maar om dit allemaal aan te sturen, dat blijkt lastiger te zijn.Ik heb op dit moment een vacature voor een teammanager die lastig in te vullen lijkt te zijn. Het liefst wil ik iemand met ervaring met het ontwikkelen van web 2.0 websites en met verstand van erfgoed. Een beetje het schaap met de vijf poten dus...Lopen jullie daar ook tegenaan? Hoe komen jullie aan de juiste mensen?
Reacties
Tja Yvette... Daar zeg je zo maar wat... :-) We kunnen niet de wereld veranderen in één dag. Op het BHIC ben ik bijvoorbeeld al vanaf september vorig jaar bezig met mijn Zuidland-project (zie mijn artikel in het Archievenblad). Veel collega's zijn daar enthousiast mee bezig. Sommigen hadden tot die tijd nog nooit echt iets meegekregen van web 2.0 en e-communities, discussiegroepen, weblogs, chatten enzovoort... en nu nemen ze af en toe deel aan zo'n groep, chatten we onderling en zijn ze druk bezig na te denken over wat er allemaal nog meer mogelijk is. Ze hebben al veel zelf gezien en ontdekt. Ik bedoel maar... Het kost wat tijd. Want voor een deel heb je immers gewoon te maken met de mensen die je hebt. En met de mijne ben ik trouwens erg blij... :-) Jouw probleem is nog wat anders natuurlijk. Je zoekt iemand die iets dergelijks kan aansturen, een beetje zoals wij zelf doen. Wel, daarvan zijn er in het archiefwezen nog niet zo heel veel hè? Tenminste niet op dit vlak, heb ik het idee. Mensen met visie en zo op het terrein van archief 2.0 zijn (nog) dun gezaaid. (Mij spreekt de advertentietekst trouwens niet direct aan... Maar dat ligt vast aan mij!) Maar misschien hoeft het ook geen archief- of zelfs erfgoedmens te zijn? Ik kan me voorstellen dat vanuit andere takken van sport hele goede kandidaten kunnen komen. Heb je daar al gewerfd? Dat kan verfrissend zijn en voor de noodzakelijke erfgoedkennis zorg je gewoon dat het team daarin voorziet. Zo'n vijfpotig schaap loopt nergens, geloof ik... En volgens mij loopt dat ook ongemakkelijk, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar goed, ik denk dat het via deze community wat duidelijker kan worden wat er zoal gedaan wordt in archievenland. Wie er al mee bezig zijn, welke kennis en ervaring er al is. In ieder geval bedankt voor je inbreng!
Inderdaad hoeft het niet per se iemand uit de archievenwereld te zijn. Vandaar dat ik in de vacature ook alleen 'affiniteit' vraag: als iemand echt totaal niet geïnteresseerd is in erfgoed gaat het ook niet werken lijkt me. Dan jaag je alle teamleden op dag 1 al tegen je in het harnas en dat lijkt me ook geen goed idee :-)
Ik snap het, Yvette. Affiniteit hebben mensen trouwens nogal snel hoor... en anders moeten ze maar wat diplomatiek zijn hè? Stond ook in de tekst, dus... Nee serieus, ik begrijp wat je bedoelt. En zie je probleem. Op het moment is er nog weinig oplossing voorhanden, ben ik bang. Alleen hopen dat toevallig die juiste persoon die juiste vacature oppikt, ergens. Dat soort dingen loopt meestal via netwerken... ;-)
Tja. Persoonlijk denk ik dat een netwerk als dit een (soort van) oplossing kan bieden. Je hebt daar dan niet iemand die je in dienst neemt, maar wie weet zijn er ook andere oplossingen. Zo vind ik het al heel dapper dat je nog een project nieuwe website begint... In mijn optie bestaat zoiets niet meer. Een website is nooit meer af als je echt de richting van interactie opgaat. Het is een voortdurend ontwikkelingstraject. Dat vereist waarschijnlijk ook een andere aanpak in organisatoriecsche zin. En daar komt dan een netwerk als dit om de hoek kijken. We zullen ook in het aannemen van personeel flexibeler moeten worden, durven leren van elkaar en misschien wel dezelfde mensen bij verschillende organisaties eenzelfde soort project laten uitvoeren/aansturen/invullen etc. Dus niet alleen uitwisselen van indeeën en best practices, maar ook mensen? Personeel 2.0 :-)
Mijn project is niet zozeer een nieuwe website, maar meer een nieuw raamwerk om daarmee gemakkelijker nieuwe producten en diensten uit te rollen. Als 'eindproduct' van mijn project zie ik dus puur een raamwerk met een eerste invulling (grotendeels bestaande uit de huidige content met een aantal nieuwe diensten en gereedschappen). Ik zie het zeker niet als kant-en-klaar product! Het echte werk begint daarna pas. Met de ontwikkelde gereedschappen zal zowel het Nationaal Archief zelf als de bezoeker de website gaan aanvullen. Maar om dat te kunnen faciliteren moet de boel eerst grondig op de schop, en dat is waar mijn project om de hoek komt kijken. Durven leren van elkaar vind ik een mooi uitgangspunt. Daarom zit ik ook in deze community en werk ik ook mee binnen de Taskforce Archieven. Daar wordt ook een project opgestart rondom web2.0. Misschien is het leuk om elkaar ook eens IRL te ontmoeten om ervaringen uit te wisselen. Qua invulling van de rol van teammanager denk ik toch dat ik dat gedeeltelijk toch vrij traditioneel aan ga pakken: ik wil iemand die fysiek aanwezig is om met de teamleden en leveranciers samen te werken en de werkzaamheden te coördineren. Dus geen teambijeenkomst in Second Life, of videoconferencing met een teammanager aan de andere kant van de wereld! Maar dat hoeft inderdaad niet in dienstverband te zijn, detachering vanuit een andere instelling zou ook een mooie oplossing kunnen zijn voor beide partijen. Hoor ik daar een vrijwilliger? ;-)
Luud, ik vind personeel 2.0 een hele mooie om erin te houden! :-)
Over de Taskforce Archieven: ik heb een paar daagjes terug een notitie gelezen over die plannen, maar weet er verder nog te weinig van om een zinnige reactie te kunnen geven. Ook moet ik de website van de Taskforce nog eens goed daarop nalopen. De notitie ligt thuis, de website staat online... Nu nog wat tijd om eraan te beginnen hè?! Over de ontmoeting in RL: met Luud en zijn collega Isabelle heb ik dat al eens gehad... en dat beviel prima. We hebben gezegd dat nog wel eens te herhalen en vooral om te proberen dat met een grotere club te doen. Ik ben dus vóór dat plan. :-) (Trouwens, je staat er straks versteld van wat je in SL met 'voice' kunt doen, naast het feit dat je al met slideshows kunt werken enzovoort. Eigenlijk zijn alleen de poppetjes anders dan in RL... alhoewel sommigen ook daar hard aan werken hoor! Dus waarom geen ontmoeting daar...? Voor een keertje...)
Het is niet van mezelf... hoewel. Ik heb er over gelezen als werknemer 2.0. Artikel in het Financieel Dagblad, helaas niet online in te zien als je geen abonnee bent. Maar elders wel teruggevonden!
Ik heb Yvette in April ontmoet by the Nationaal Archief en de eerste (concept) versie van de Web ICT raamwerk gezien. Het is een fantastisch visiestuk. Zeer progressief maar technisch correct, het voorziet de componenten die nodig zijn om de bestaande ICT en institutionele content te integreeren met gebruiker-bijdragen en nieuwe features die de gebruiker in een Web 2.0 soort manier machtigen. Ik hoop date Yvette snel de juiste mensen vindt om deze visie aan bloei te brengen.
Dank je wel :-)
Klinkt goed! En Yvette kennende, krijgt de rest het ook nog wel een keertje te horen. :-)
Oké Luud, bedankt. Leuk artikeltje! En het klopt ook wel, denk ik. Net werken schakelen we allemaal in, maar de netwerken die ikzelf bijvoorbeeld inschakel als ik informatie nodig heb, zijn toch wel van geheel andere aard dan die van mijn meer... euh... oudere collega's. Veel online, veel vreemden (die soms op den duur wel bekenden worden hoor), veel in groepsverband.
U vraagt, wij draaien :-) Ik heb laatst een (engelstalig) artikel geschreven dat de ideeen heel globaal beschrijft. Ik hang dat aan deze reply. Reacties welkom!
Yvette... Ik krijg tranen in m'n ogen van geluk! :-) Lang leve e-communities! Hoera, hoera, hoera... Maar serieus nu: dit soort gedeel is precies wat ik voor ogen had toen ik een paar dagen geleden deze community startte. Maar de vele berichten en bestanden van vandaag verbazen me toch wel... in positieve zin! Bedankt voor je artikel - ik ga het snel lezen! Inmiddels begin ik aan Engelse praat gewend te raken hè.
Ik denk dat de meeste archieven niet de luxe hebben om mensen voor dat soort functies aan te trekken. Ik heb de vacaturetekst gelezen (voor het eerst!!) en ik denk dat het NA inderdaad iemand nodig heeft om daar lijn in te brengen. Interessant taakveld... Tis dat ik veel vrijheid heb en krijg om mijn ideeën vorm en inhoud te geven! En nog wat: Als ik aan het NA denk, krijg ik meteen een beeld van bureaucratie. Daar heb ik een broertje dood aan...
Het NA heeft de laatste jaren natuurlijk ook flink gesneden... dus misschien hebben ze door het maken van enkele scherpe keuzes die luxe ook wel zelf gecreëerd. Ik heb daar geen kijk op en het gaat me verder niet aan. Positief is dat ze daar aan een dergelijk project kunnen werken en dat ze de opgedane kennis willen delen, zoals Yvette doet. Heel goed! Ik ben zelf trouwens ook niet van de rapportenfabriek, Luud... :-) Liever maar gewoon beginnen en dan schrijven we er later wel een stukkie over! Maar ja, het is maar goed dat er ook anderen zijn, want met een archiefdienst vol Christians schiet er ook niks op hoor.
Goede interactie hier inderdaad Christian! Leuk om te lezen en zien! Edwin
Yep, het is een ambitieus project :-) Er werken zo'n 30 medewerkers van het Nationaal Archief aan mee, nog los van de leveranciers die het geheel technisch gaan realiseren. De bureaucratie is mij overigens meegevallen... Ik heb 10 jaar als zelfstandig ondernemer gewerkt dus was erg veel vrijheid gewend. Sinds vorig jaar ben ik in dienst van het Nationaal Archief (eerst als ICT-adviseur en nu als projectmanager). Wat misschien ook helpt is dat ik altijd binnen projecten werk en weinig te maken heb met lijntaken.
Naar aanleiding van een tip van Edwin op mijn blog heb ik ook een advertentie op Hyves gezet. Tot nu toe al meer dan 20.000 views en 50 clicks! Wel jammer dat het instellen van een 'target' niet werkte, de advertentie wordt nu getoond aan iedereen in plaats van de mij aangegeven leeftijdscategorie van 25+ (omdat ik niet verwacht dat iemand onder de 25 aan de kwalificaties voldoet). Gevolg: 75% van de kijkers is een tiener en dus krijg ik nu vragen zoals "vraag je hier ook geld voor?" :-)
Dat zijn veel views inderdaad zeg. En hoewel je nu veel ruis krijgt kun je het ook zo zien: jongere gebruikers maken toch al een klein beetje kennis met de erfgoedsector. Wel grappig: vraag je er ook geld voor. Prijs 4025 :-)
Ff voor de duidelijkheid: dat geld krijg je nog toe ook! Je hoeft niet eens te betalen om deze wereldbaan te mogen doen!!! ;-)
Yvette, ik heb dit bestand ook in de bestandenbox gezet op de homepage van deze community. Vanavond zal ik er eens doorheen wandelen.. Zelf ben ik op het moment wat leeswerk aan het inhalen. Door de vakanties zal het aan de inlichtingenbalie van Second Life ook wel wat rustiger zijn, dus dan kan ik dat gewoon onder werktijd doen! :-) Trouwens, heb je nou al een goede teammanager gevonden? En vooral.. langs welke weg?
@Christian, Goed idee om dit bestand ook in de Box te zetten. Sinds gisteren heb ik trouwens niet 1, maar zelfs 2 teammanagers! Ik had twee geschikte kandidaten voor deze functie. Aangezien ik in december anders nog een teammanager nodig had gehad, heb ik ze nu allebei vast aangenomen. De sollicitanten kwamen toch vooral via Werken bij het Rijk, al dan niet naar aanleiding van de advertentie in de Volkskrant. Daarnaast had ik 1 sollicitatie via LinkedIn, 1 via het Archiefforum en 1 via de Archiefschool. Op de site van de Archiefschool had ik de vacature zelf niet geplaatst, ik vermoed dat die hem hebben opgepikt op het Archiefforum of de website van het Nationaal Archief zelf. Via Hyves heb ik geen reacties gehad, hoewel een sollicitant wel via Hyves contact met me zocht nadat hij me door via Google gevonden had. Ik heb uiteindelijk 5 mensen uitgenodigd voor een gesprek, waaronder die van het Archiefforum en de Archiefschool. Dat soort doelgroepgerichte advertenties levert dus naar verhouding de beste kandidaten (2 van 2 uitgenodigd en 1 aangenomen).
Ah, mooi zo! Nou, dan hoef je lekker niet meer alles zelf te doen hè? (Dus.. dan kun je je gezicht ook weer eens wat vaker in deze community laten zien.. ha, ha! :-)) Succes met je nieuwe team!
Oké.. gelezen. :-) Veelomvattend en interessant project! Ik ben vooral benieuwd naar de uitwerking van punten die raken aan de virtuele archivaris in de virtuele studiezaal.. natuurlijk.. ;-) De instructions about doing research bijvoorbeeld. Een vertaling van de oude infobladen? YouTube? Chatbots? Nieuwsgierig nou.. En dan natuurlijk interaction with archivists and/or other visitors. Forums? Chatten? Skypen? Virtuele archiefwerelden? Ook naar het verrijken van informatie in de informatiesupermarkt ben ik nieuwsgierig, evenals naar de profielen. En ook naar voorbeeldn van hoe de verschillende blokken samenwerken bij de browsers en de fact finders. Die andere groep kennen we nou wel hè. ;-) Hmm.. Jammer dat ik niet bij die expertmeeting van de Taskforce Archieven kan zijn. Ik had hier graag méér over gehoord! :-)