Het implementeren van de sleutelfunctiemethodiek voor e-mailarchivering bij de gemeente Utrecht

  • jan 2024
  • Alice Strating
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 19
  • 1503
  • 2
Alice Strating
InformatiehuishoudingOverheden
  • Auke Venema
  • Esther Uiterlinden
  • Aly de Boer
  • Marieke van Straaten
  • Jack(o) André de Groot
  • Ger Wischmann
  • Carlijn van der Heijden
  • Jeroen Clijsen
  • Meldricson Beyse
  • Thessa Meijlis
  • Bernadette Kramer
  • Freek Huitink
  • SW Boer
  • Margreet Bos
  • Rianne van der Wal
  • Arianne Zwaan
  • Geert Leloup
  • Jonna van Zijl
  • Marieke Water
  • Gerlinde Oosterom
  • Sjoerd van Iwaarden
  • Aleid Overbeeke
  • Jasper Slob
  • Rene IJperlaan
  • Peter Verweij
  • Willem Lodewijkx
  • Sharon van Hees
  • Zena Berendse
  • Stéphanie Gautier
  • Jeroen Jonkers
  • Ilona van der Linden
  • Nicole Fielmieg
  • Mathé van der Velden
  • Lennart Liebal
  • Ronald de Wit
  • Jaap Huib van der Knaap
  • Ruben Schortinghuis
  • Rens Ouwerkerk
  • Evert-Jan Helmsing
  • Jan van de Bovenkamp
  • Judith Harmelink
  • Wouter Verdaas
  • Corinne Boeijinga

Vanaf 1 januari 2024 is het toepassen van de selectielijst e-mailbewaring van de VNG verplicht voor alle gemeentes die zich hierbij hebben aangesloten. Sinds het vaststellen van de selectielijst zijn wij bij de gemeente Utrecht druk bezig geweest met de voorbereidingen. Het opstellen van beleid, uitzoeken van de techniek en de communicatie vond gelijktijdig plaats. Wij delen hier waar wij nu staan en de leerpunten van de afgelopen maanden.

De sleutelfunctiemethodiek bij de Gemeente Utrecht

Volgens de selectielijst e-mailbewaring van de VNG worden e-mailberichten gearchiveerd aan de hand van de sleutelfunctiemethodiek. Dit houdt in dat e-mailberichten van medewerkers met een sleutelfunctie permanent bewaard worden en e-mailberichten van overige medewerkers na 7 jaar worden vernietigd na ontvangst of verzending van de e-mail. Daarnaast zijn er de functionele e-mailboxen met een bewaartermijn van 1 jaar.

Wij zijn begonnen met het vertalen van de selectielijst naar een intern beleidsstuk. In dit beleidsstuk zijn o.a. de belangrijkste principes rondom e-mailarchivering opgenomen en zijn de rollen en verantwoordelijkheden vastgelegd. Daarnaast is er specifiek gekeken naar de sleutelfuncties en uitzonderingen. Vanuit de selectielijst zijn er sleutelfuncties aangewezen. Deze sluiten niet precies aan op de functies binnen de gemeente Utrecht, dus daar is eerst een vertaalslag in gemaakt. Functionele mailboxen van medewerkers met een sleutelfunctie worden ook permanent bewaard. Verder is besloten om naast de raadsleden, fractieleden en commissieleden en advocaten geen uitzonderingen te maken op het archiveren van e-mails. Vanuit verschillende disciplines is het beleid gereviewd en momenteel wordt het vastgesteld. Om tot de goede beleidskeuzes te komen zijn er ook gesprekken geweest met andere organisaties, zoals onze G4-collega's en het Nationaal Archief.

Naast het beleid is er een Data Protection Impact Assessment (DPIA) en Project Start Architectuur (PSA) uitgevoerd. In het kort gaat een DPIA over het in kaart brengen van risico's rondom persoonsgegevens en een PSA betreft het ICT-architectuurkader waarbinnen het project moet worden uitgevoerd. Diegenen die betrokken waren bij de uitvoering hiervan hebben direct input gegeven voor de implementatie.

De techniek

Terwijl het beleid werd opgesteld is er gekeken naar de technische mogelijkheden. Wij zijn momenteel de mogelijkheden van Microsoft Purview aan het uitzoeken. Deze optie lag voor ons het meest voor de hand, omdat wij het belangrijk vinden dat gebruikers zo min mogelijk van het archiveren merken. Via Microsoft Purview worden de e-mails binnen Outlook bewaard. Daarnaast hadden wij toevallig de licentie al in huis n waren er dus geen extra kosten aan verbonden. Meer informatie over de werking van de techniek is te vinden in deze blog. Afgelopen maanden is er getest op zowel test-e-mailboxen als mailboxen van medewerkers. Tot dusver is de impact op de e-mailboxen klein. Elke e-mail krijgt een zichtbaar label waarin staat dat deze wordt gearchiveerd voor een bepaalde tijd. Gearchiveerde e-mails met een label kunnen niet meer worden verwijderd.

Toch zijn er nog een paar uitdagingen qua techniek. De VNG adviseert dat medewerkers 10 weken de tijd moeten hebben om iedereen de tijd te geven om e-mails te verwijderen. Helaas is 10 weken technisch nog niet mogelijk. Daarom houden wij nu 4 weken aan, maar wij blijven zoeken naar een betere oplossing. Daarnaast blijkt dat de e-mails in de verwijderde items toch worden gearchiveerd. Er wordt daarom ingesteld dat e-mails automatisch uit de map verwijderde items worden verwijderd. Tevens is een beheerproces ingericht om personen en gedeelde mailboxen te kunnen identificeren als sleutelfiguur of uitzondering. Hierbij hebben wij een sleutelfunctieregister opgesteld om bij te houden wie op welk moment een sleutelfunctie heeft. Door middel van het sleutelfunctieregister en het beheerproces om personen te identificeren worden de juiste bewaartermijnen aan de juiste personen toegekend.

Tot slot zijn wij momenteel bezig met het uitzoeken van hoe het technisch werkt met overbrengen van e-mails van medewerkers met een sleutelfunctie naar Het Utrechts Archief (HUA). Er is al afgesproken over hoe wij om zullen gaan met metadata. De MDTO (Metagegevens voor duurzaam toegankelijke overheidsinformatie) integraal toepassen op het niveau van individuele e-mails is niet werkbaar. Daarom hebben wij gekozen om op een hoger abstractieniveau metadata vast te leggen in het sleutelfunctieregister. Daarin wordt bijgehouden wie welke sleutelfunctie heeft, in welke periode en wat inhoudelijk de belangrijkste onderwerpen waren waar die figuur zich in die periode mee bezig hield. Een andere afspraak die wij hebben gemaakt met HUA is dat het overbrengen van de e-mails na 10 jaar gebeurt. De overbrenging is niet na de afsluiting van de mailbox, maar vanaf 10 jaar elk jaar een jaargang.

Communicatie

We zijn begonnen met een communicatieplan waarin wij de verschillende doelgroepen, communicatiemomenten en middelen hebben beschreven. Hierbij zijn wij gestart met het informeren van de informatie- en procesmanagement teams (IPM). Elke afdeling bij de gemeente Utrecht heeft een eigen IPM-team. Deze draagt onder andere zorg voor informatiebeheer binnen deze afdeling en hebben zicht in hoe de e-mailboxen binnen hun afdeling worden gebruikt. Vragen en feedback die uit deze gesprekken kwamen hebben wij vastgelegd en gebruikt in de verdere communicatie. De vragen gingen vooral over wat wel en niet gearchiveerd moet worden, persoonsgegevens en de termijn voor het verwijderen van e-mails. De IPM-teams hebben hun eigen sleutelfuncties geïnformeerd. Vanuit het implementatieteam hebben we sleutelfuncties die behoefte hadden aan extra uitleg hierin voorzien. Vervolgens zijn de leidinggevenden geïnformeerd en daarna zijn de veranderingen gemeentebreed gedeeld.

De feedback en vragen die wij hebben gehad hebben invloed gehad op zowel het beleid als de techniek, omdat het tegelijk liep. Komende tijd zullen wij bredere aandacht geven aan het gebruik van Outlook en het opslaan van e-mails bij de juiste zaak/project/dossier. Daarnaast maken wij een intranetpagina waarin alle relevante informatie wordt opgenomen, waaronder werkinstructies, veelgestelde vragen, uitgangspunten etc. Ook passen wij bestaande instructies aan.

Aanbevelingen

Naar aanleiding van de afgelopen paar maanden kunnen wij een aantal acties aanbevelen:

  • Vertaal de selectielijst van de VNG naar eigen beleid. Maak daarbij een overzicht met wie de sleutelfuncties zijn en maak afspraken over hoe om te gaan met wijzigingen.

  • Bekijk welke mogelijkheden er zijn met Microsoft Purview binnen jouw organisatie, bijvoorbeeld of je de juiste licenties al hebt.

  • Bepaal ook wie de verschillende doelgroepen zijn, haal informatie op uit de organisatie voor zowel het beleid als de techniek en zorg voor de juiste communicatie per doelgroep.

  • Blijf communiceren dat deze methode een vangnet is en dat medewerkers hun e-mails in het juiste dossier moeten opslaan.

  • Naast de communicatie over e-mailarchiveren hebben wij deze wijziging als aanknopingspunt gebruikt om in februari een communicatiemaand over e-mail te houden. Deze zal niet alleen over het archiveren van e-mails gaan, maar bijvoorbeeld over het schrijven voor de openbaarheid en wanneer e-mail het geschikte kanaal is.

  • Tot slot een algemene tip: hou het klein en simpel. Zorg met de inrichtingskeuzes dat de impact voor medewerkers zo minimaal mogelijk is en dat het beheer maximaal geautomatiseerd kan worden uitgevoerd.

Hoe gaat e-mailarchivering bij jou organisatie? Wat zijn de grootste uitdagingen? Laat het ons weten via een reactie op deze blog of stuur een e-mail naar informatieoporde@utrecht.nl om kennis uit te wisselen.

Reacties

19 reacties, meest recent: 2 oktober
  • Mooie blog Alice! Ik zie veel overeenkomsten met de aanpak van Tilburg. Het invoeren van de selectielijst emailbewaring loopt bij ons tegelijk met de invoering van M365. Daarom hebben we tijdens de diverse trainingen het emailbeleid verkondigd.

    Verder is het projectteam m365 ook aan het puzzelen aan een oplossing voor die 10 weken-problematiek via Purview. Ik begreep dat ze al best een eind zijn.

    Wouter Verdaas
  • @wouterverdaas1

    Hoi Wouter, goed om te horen! Kun je de mogelijke oplossing voor de 10 weken delen? Dan kunnen onze mensen er ook eens naar kijken. Wij hebben zelf ook al wat opties uitgeprobeerd, maar hebben nog geen werkende oplossing. Gr, Alice

    Alice Strating
  • Hallo Alice, Binnen gemeente Lingewaard ben ik o.a. projectleider Woo en projectleider MS 365. Vanuit die projecten ben ik een stuk aan het schrijven, die het mogelijk moet gaan maken om in het kader van bijvoorbeeld de Woo mail gericht aan medewerkers (na archivering) te doorzoeken/over te brengen/etc. Hebben jullie in gemeente Utrecht hier ook al iets voor uitgeschreven (in beleid)? Groetjes Judith

    Judith Harmelink
  • Beste Alice, hebben jullie tijdens het project de OR ook betrokken of in ieder geval geïnformeerd? Lees daar links en rechts het nodige over en ben benieuwd hoe jullie hier mee zijn omgegaan. Alvast bedankt voor je reactie. M.vr.gr, Jan

    Jan van de Bovenkamp
  • Beste Jan, goede vraag! En ja dat hebben we gedaan. We hebben de OR geïnformeerd en samen een gesprek gevoerd over de impact voor medewerkers. Het is slim om dit mee te nemen in een implementatie. Hartelijke groet, Alice

    Alice Strating
  • Beste Alice, dank voor je gedeelde info!

    Wij zijn ook bezig met een werkgroep om ons beleid te herzien, tijdelijke procedures voor te stellen en als "slimme volger" aan te haken bij de landelijke ontwikkelingen. Leuk detail is dat wij momenteel geen Microsoft maar Google Mail hebben...

    Open vraag: Zijn er gemeenten die iets vinden van de 10 weken bedenktijd die de VNG voorstelt? Het voelt bij mij niet goed dat er kennelijk een capstone-methodiek nodig is om mails bewaard te krijgen, maar toch wordt er een bedenktijd ingevoerd om mails te kunnen verwijderen...

    Evert-Jan Helmsing
  • Aangepast op 10 juli 2024

    @evertjanhelmsing: Ik ben groot voorstander van een dergelijke termijn. Vanuit mijn eigen situatie gebruik ik deze bijvoorbeeld om:

    • Nieuwsbrieven, notificaties en andere flutmails te verwijderen. Daarmee verminderen we de hoeveelheid dataopslag. 1 TB e-mail staat namelijk qua uitstoot gelijk aan 9 retourvluchten Amsterdam - New York. Zonder zo'n termijn worden nieuwsbrieven en notificaties automatisch bevroren en langdurig bewaard. Dat draagt niet bij aan de groene ambities van onze organisatie.
    • Vertrouwelijke mails van persoonlijke aard te verwijderen. Als leidinggevende krijg ik soms mails van medewerkers met privéinformatie over een thuissituatie. Bijvoorbeeld als iemand door omstandigheden niet kan werken. Voor Woo-verzoeken zijn dergelijke mails niet relevant. Daarom is er geen reden om ze langdurig te bewaren. Vanuit privacy-oogpunt ook niet wenselijk.
    • Mails met korte bewaartermijn te verwijderen. Bijvoorbeeld mails in het kader van sollicitatieprocedures. De wettelijke bewaartermijn daarvan is 6 weken. Fijn dat ik die nog kan weggooien voordat ze automatisch langdurig bewaard blijven.
    Rens Ouwerkerk
  • Het gebruik van Purview als manier om ook e-mails te archiveren van sleutelfiguren...wordt dat binnen de gemeente Utrecht zelf geregeld of is daar een externe partij voor ingehuurd?

    Ruben Schortinghuis
  • @rensouwerkerk dat klinkt me als muziek in de oren.

    Hoe kunnen we met een aantal gemeenten een best practice configuratiedocument opstellen dat weergeeft hoe je de selectielijst e-mailbewaring m.b.v. purview implementeert in MS365?

    Wat mij betreft delen we dat stuk onder CC BY-NC-SA 4.0 licentie met alle gemeenten en wie het verder maar wil.

    Wie doet er mee?

    Jaap Huib van der Knaap
  • Gemeente Lansingerland gaat ook gebruik maken van purview t.b.v. selectielijst e-mailbewaring. Wij draaien momenteel met een beperkt aantal gebruikers in productie en zijn bezig met de DPIA. Afspraak is dat de gemeente pas na afronden van de DPIA volledig live zal gaan. Wij hebben ons bij de inrichting laten ondersteunen door een externe leverancier en deze heeft een handleiding opgesteld. Voor beleidsdocumenten is mede geleund op de ervaringen en input vanuit gemeente Utrecht. Ik zal intern aan mijn opdrachtgever vragen (ben zelf extern) of en hoe meegewerkt kan worden aan het delen van opgeleverde producten. De voor Lansingerland ontwikkelde Infographic laat zich sowieso niet delen vanwege gemaakte afspraken, maar is te vinden via standaard zoekmachine op het Internet.

    Ronald de Wit
  • Hallo Ronald de Wit,

    Mag ik vragen welke externe leverancier u ondersteund?

    Groeten,

    Ruben Schortinghuis

    Ruben Schortinghuis
  • @rubenschortinghuis, natuurlijk. Ondersteuning is gedaan door het bedrijf c)Solutions. Ik merk hierbij wel op dat expertise werd geleverd door een consultant die nu niet meer werkzaam is voor dit bedrijf en voor zichzelf is begonnen.

    Ronald de Wit
  • Een informatieve en duidelijke blog. Dankjewel, Alice!

    We zijn momenteel ook druk bezig om e-mailarchivering conform de capstone-methodiek te regelen. In het artikel staat o.a. over de sleutelfuncties: 'Deze sluiten niet precies aan op de functies binnen de gemeente Utrecht, dus daar is eerst een vertaalslag in gemaakt.'.

    Zou je kunnen toelichten hoe jullie die vertaalslag precies hebben gemaakt en welke overwegingen jullie hierbij hebben aangehouden?

    Een paar begrippen, zoals 'thematische programma/projectmanagers' kunnen nogal verschillende geïnterpreteerd worden en we zijn benieuwd hoe jullie hiermee om zijn gegaan.

    Lennart Liebal
  • Aangepast op 2 oktober

    Beste Lennart,

    Bedankt voor je vraag. We hebben de lijst van de VNG naast onze organisatie gelegd en een match gemaakt. We hebben daarbij rekening gehouden met welk mandaat de functie bij de gemeente heeft. Dit zal per organisatie verschillen en is ook afhankelijk van de grootte van de organisatie. Voor programma/projectmanagers hebben we een pragmatische keuze gemaakt. Hierbij hebben we gekozen voor een bij ons bestaande afgebakende groep namelijk programma/projectmanagers van een risicovol programma/project. Zie verder ook onze andere blog: Het schrijven van beleid voor de sleutelfunctiemethodiek voor e-mailarchivering bij de gemeente Utrecht - KIA community

    Volgende maand geeft mijn collega een webinar over hoe we dit traject hebben aangepakt. Mocht je er meer over willen weten dan kun je je hier aanmelden: Week van Grip op Informatie: Webinar E-mailarchivering op basis van de capstone-methodiek: voorbeeld van implementatie | VNG

    Gr, Alice

    Alice Strating
  • Beste Alice,

    Dank voor je snelle reactie en de aanvullende informatie! Dit helpt ons zeker verder en zullen we meenemen in het vervolg van het traject. Aan het webinar kan ik zelf helaas niet deelnemen, maar een of twee van mijn collega's zal sowieso aanschuiven.
    Fijn dat jullie de opgedane ervaringen zo proactief delen.

    Groeten,
    Lennart

    Lennart Liebal