Omdat ik bij de Archief 2.0 bijeenkomst "Koekje erbij?" een demo heb gegeven is er dus geen presentatie die ik kan delen. Hierbij toch enkele zaken die in de demo de revue zijn gepasseerd, voor diegenen die er bij waren in dit verslag ook links naar meer informatie.
Google Analytics is een zeer krachtige tool waar je veel meer uit kunt halen dan alleen bezoekersstatistieken.
Je kunt ook ´gebeurtenissen´ meten, denk aan het klikken op een bepaalde (uitgaande) link, downloaden van een scan of inlogactie. Zie ook http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=nl&answer=1033068
Bij de websites van Coret Genealogie meet ik het gebruik van de ´deel knoppen´ (voorheen gebeurde dit via de externe service AddThis, maar deze heb ik ivm de cookiewet van de websites verwijderd). Van de 6 deel knoppen (Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn, e-mail en printen) blijkt printen met stip het populairst. Dit heeft ertoe geleid dat alle websites print-vriendelijk zijn gemaakt. Print de eigen websites eens om te zien of deze er een beetje uit ziet! Zie ook http://www.berkery.nl/2010/04/css-print/
Naast inzicht in het gebruik van type browsers krijg je via Google Analytics ook inzicht in het gebruik van tablets en smartphones. Dit percentage is groeiende en nu al zo´n 10%. Dit heeft ertoe geleid dat alle Coret Genealogie websites op basis van responsive-design geschikt gemaakt voor de kleinere schermen. Zie ook http://blog.coret.org/2012/05/archiefwebsites-op-de-tablet-en.html
Google Analytics toont mooi waar het verkeer vandaar komt, direct, zoekmachines of referende websites. Je kunt ook door middel van ´campagnes´ (en het toevoegen van enkele parameters in de URL) inzichtelijk maken hoeveel verkeer er komt via de eigen nieuwsbrief of RSS feed. Zie ook http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=nl&answer=1033863
Google Analytics geeft inzicht in de statistieken gemeten in browsers van de bezoekers. Via het Google hulppgramma voor webmasters kun je ook statistieken verkrijgen, maar dan uit het zichtpunt van de Google Spider die je website indexeert. Zo zie je onder andere hoe vaak de Google spider je website bezoekt, hoe snel je website is, links naar je website, zoekopdrachten en of pagina´s voorkomen in Google´s index. Omdat Google een zeer grote ´traffic driver´ is, is het van belang om je ervan te vergewissen dat Google je website goed indexeert. Ook geeft deze tool inzicht in de hoeveelheid gestructureerde data (mbv microdata) die de spider heeft aangetroffen. Interessant voor archieven is in dit kader het historical-data schema, zie ook http://historical-data.org/
Google Analytics gebruikt cookies voor het tracken van de bezoekers op je website. Technisch is dit alleen nodig om terugkerende bezoekers te herkennen, verder niet. De privacy wordt naar mijn mening (maar ben geen jurist) echter niet geschonden door de volgende twee maatregelen te nemen:
door in de Google Analytics code op de eigen website één extra stukje op te nemen (_gat._anonymizeIp()) maskeert Google de IP adressen (haalt de laatste cijfers weg). IP adressen kunnen worden aangemerkt als persoonsgegeven, met gemaskeerde IP adressen verwerken ze dit persoonsgegeven niet meer! Zie ook http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=en&answer=2905384
Google Analytics wordt gezien als een derde partij die wellicht ook nog de verzamelde data gebruikt of verkoopt. Als beheerder van het Google Analytics account heb je hier controle over!! Je kunt dus instellen dat ze de Google Analytics data van jouw websites niet gebruiken voor andere Google producten en/of delen met derden. Zie ook http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=en&answer=1011397
In het kader van de cookiewet wordt er voor webstatistieken weer gekeken naar tools de de logs van webservers omvormen tot rapportages. Tools als het open-source AWStats, een tool uit 2000 die is weggevaagd door Google Analytics, kent door de cookiewet weer updates. Echter, de logfiles van de webservers bevatten IP adressen waardoor deze bestanden niet zomaar voor andere doeleinden (dan beveiliging) gebruikt mogen worden. Alhoewel deze oplossingen geen cookies nodig hebben, loop je hier dus tegen de privacy wet aan...
Pikiw is een Google Analytics kloon, een gratis en open-source oplossing die je op een server installeert (is dus niet een dienst als Google Analytics). Qua techniek lijkt Piwik veel op Google Analytics waardoor de overgang vrij makkelijk is, zaken als campagnes worden zelf gewoon herkend (Piwik gebruikt dezelfde parameters hiervoor als Google Analytics). Voor de Coret Genealogie websites (waaronder Genealogie Online met 5,5 miljoen pageviews per maand) groeide de Piwik database in 1 week met 2 GB aan data, ook was er extra geheugen nodig om rapporten te maken. Piwik werkt standaard met cookies, maar wel zog. 1st party cookies en de data wordt niet met derden gedeeld (het staat immers op jouw server). Je kunt Piwik echter ook zo instellen (met één extra regel Javascript: _paq.push(['disableCookies']);) dat er geen cookies gebruikt worden! Het enige wat je in de statistieken dan mist is het onderscheid nieuwe gebruikers / terugkerende gebruikers.
Tenslotte:
Denk eens na over wat je eigenlijk wilt meten! Er is zo veel meer dan bezoekersstatistieken die aan bestuur/wethouder/directie 'moet' worden geleverd.
Bedenk wat de gebruikers aandoet met die cookie dialogen (val mij niet lastig!). Gebruik in ieder geval geen cookiemuur (geen toegang zonder cookies) zoals http://www.streekarchiefbommelerwaard.nl/
Deze week komt er een nieuwe FAQ (veelgestelde vragen en antwoorden) van de OPTA over de cookiewet. Hopelijk worden (1st en 3rd party) analytics cookie toegestaan (dus dan hoef je voor dit soort cookies geen toestemming te vragen). Dit zou voor alle betrokkenen (website eigenaren èn bezoekers) erg fijn zijn, maar denk nog steeds aan de privacy settings in Google Analytics.
@Robert: Jouw verslag wordt onderaan plotseling afgekapt... Daar mist waarschijnlijk iets.
@Bob: Ik had er graag bijgeweest maandag, want het klinkt superinteressant! Uit onze analyse van die deelknopjes bleek een tijd terug ook al dat de printknop het populairst was. En wij hadden zelfs al een eigen printknopje, dat een printvriendelijk scherm gebruikte. Stond ik toch wel van te kijken!
In het gebruik van mobiele apparaten zien wij dezelfde trend. En het gebruik van campagnes is inderdaad erg handig. Niet alleen voor nieuwsbrieven, maar da's een goed voorbeeld. Er kan zóveel meer met onze analytics software. Waarbij het juist interpreteren van al die cijfers nog een hele klus is.
Goede, uitgebreide verslagen hier en bij Den, ik ben dankbaar. Hopelijk komt er nog aanwas in de vorm van goede (of slechte) voorbeelden.
Vandaag in Metro twee korte berichten over het onderwerp. Eén van de Consumentenbond die constateert dat er onvrede onstaat vanwege de cookie-wall die overal opduikt. De Bond pleit voor aanpassing van de wetgeving. En één over de Nederlandse Publieke Omroep, die 'wacht met het verbeteren van de toegang tot de websites totdat de verschillende toezichthouders met hun aangekondigde gezamenlijke zienswijze komen'. Dat is, hun zienswijze over de maatschappelijke discussie over nut en noodzaak van de cookiewetgeving. Dan blijft die wall nog wel even..
Nu ik me eens echt in het onderwerp heb verdiept maakt dat ik me wel wat bewuster ben geworden van alle informatie die je eigenlijk "weggeeft" bij het bezoek aan een website. Dat doe je bij de een liever dan bij de ander. Als cookiewetgeving mensen daar bewuster van maakt, is dat mooi. Ik ben echter bang dat de meeste websitebezoekers al die popups en cookiemuren alleen maar beleven als een affront en gedoe en al heel snel akkoord gaan... En dan schiet het zijn doel toch voorbij.
De OPTA heeft deze week haar FAQ bijgewerkt. Helaas, er wordt met geen woord gerept over analytische cookies. Wel lijkt de OPTA te zeggen dat statistieken op basis van logfiles wel mag, maar de bewoordingen zijn wat vaag en ik ben benieuwd wat de zienswijze van de CPB in deze is. Wel duidelijkheid over cookies op het intranet: daarvoor hoeft geen toestemming gegeven te worden.
De OPTA is, als ZBO, denk ik niet de partij om de regelgeving in deze aan te passen? Welke partij dan wel? Ministerie EZ (daar valt de telecommunicatiewet onder) en uiteindelijk politiek?
Reacties
Omdat ik bij de Archief 2.0 bijeenkomst "Koekje erbij?" een demo heb gegeven is er dus geen presentatie die ik kan delen. Hierbij toch enkele zaken die in de demo de revue zijn gepasseerd, voor diegenen die er bij waren in dit verslag ook links naar meer informatie.
Google Analytics is een zeer krachtige tool waar je veel meer uit kunt halen dan alleen bezoekersstatistieken. Je kunt ook ´gebeurtenissen´ meten, denk aan het klikken op een bepaalde (uitgaande) link, downloaden van een scan of inlogactie. Zie ook http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=nl&answer=1033068 Bij de websites van Coret Genealogie meet ik het gebruik van de ´deel knoppen´ (voorheen gebeurde dit via de externe service AddThis, maar deze heb ik ivm de cookiewet van de websites verwijderd). Van de 6 deel knoppen (Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn, e-mail en printen) blijkt printen met stip het populairst. Dit heeft ertoe geleid dat alle websites print-vriendelijk zijn gemaakt. Print de eigen websites eens om te zien of deze er een beetje uit ziet! Zie ook http://www.berkery.nl/2010/04/css-print/ Naast inzicht in het gebruik van type browsers krijg je via Google Analytics ook inzicht in het gebruik van tablets en smartphones. Dit percentage is groeiende en nu al zo´n 10%. Dit heeft ertoe geleid dat alle Coret Genealogie websites op basis van responsive-design geschikt gemaakt voor de kleinere schermen. Zie ook http://blog.coret.org/2012/05/archiefwebsites-op-de-tablet-en.html Google Analytics toont mooi waar het verkeer vandaar komt, direct, zoekmachines of referende websites. Je kunt ook door middel van ´campagnes´ (en het toevoegen van enkele parameters in de URL) inzichtelijk maken hoeveel verkeer er komt via de eigen nieuwsbrief of RSS feed. Zie ook http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=nl&answer=1033863 Google Analytics geeft inzicht in de statistieken gemeten in browsers van de bezoekers. Via het Google hulppgramma voor webmasters kun je ook statistieken verkrijgen, maar dan uit het zichtpunt van de Google Spider die je website indexeert. Zo zie je onder andere hoe vaak de Google spider je website bezoekt, hoe snel je website is, links naar je website, zoekopdrachten en of pagina´s voorkomen in Google´s index. Omdat Google een zeer grote ´traffic driver´ is, is het van belang om je ervan te vergewissen dat Google je website goed indexeert. Ook geeft deze tool inzicht in de hoeveelheid gestructureerde data (mbv microdata) die de spider heeft aangetroffen. Interessant voor archieven is in dit kader het historical-data schema, zie ook http://historical-data.org/ Google Analytics gebruikt cookies voor het tracken van de bezoekers op je website. Technisch is dit alleen nodig om terugkerende bezoekers te herkennen, verder niet. De privacy wordt naar mijn mening (maar ben geen jurist) echter niet geschonden door de volgende twee maatregelen te nemen:
door in de Google Analytics code op de eigen website één extra stukje op te nemen (_gat._anonymizeIp()) maskeert Google de IP adressen (haalt de laatste cijfers weg). IP adressen kunnen worden aangemerkt als persoonsgegeven, met gemaskeerde IP adressen verwerken ze dit persoonsgegeven niet meer! Zie ook http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=en&answer=2905384
Google Analytics wordt gezien als een derde partij die wellicht ook nog de verzamelde data gebruikt of verkoopt. Als beheerder van het Google Analytics account heb je hier controle over!! Je kunt dus instellen dat ze de Google Analytics data van jouw websites niet gebruiken voor andere Google producten en/of delen met derden. Zie ook http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=en&answer=1011397
In het kader van de cookiewet wordt er voor webstatistieken weer gekeken naar tools de de logs van webservers omvormen tot rapportages. Tools als het open-source AWStats, een tool uit 2000 die is weggevaagd door Google Analytics, kent door de cookiewet weer updates. Echter, de logfiles van de webservers bevatten IP adressen waardoor deze bestanden niet zomaar voor andere doeleinden (dan beveiliging) gebruikt mogen worden. Alhoewel deze oplossingen geen cookies nodig hebben, loop je hier dus tegen de privacy wet aan... Pikiw is een Google Analytics kloon, een gratis en open-source oplossing die je op een server installeert (is dus niet een dienst als Google Analytics). Qua techniek lijkt Piwik veel op Google Analytics waardoor de overgang vrij makkelijk is, zaken als campagnes worden zelf gewoon herkend (Piwik gebruikt dezelfde parameters hiervoor als Google Analytics). Voor de Coret Genealogie websites (waaronder Genealogie Online met 5,5 miljoen pageviews per maand) groeide de Piwik database in 1 week met 2 GB aan data, ook was er extra geheugen nodig om rapporten te maken. Piwik werkt standaard met cookies, maar wel zog. 1st party cookies en de data wordt niet met derden gedeeld (het staat immers op jouw server). Je kunt Piwik echter ook zo instellen (met één extra regel Javascript: _paq.push(['disableCookies']);) dat er geen cookies gebruikt worden! Het enige wat je in de statistieken dan mist is het onderscheid nieuwe gebruikers / terugkerende gebruikers. Tenslotte:
Denk eens na over wat je eigenlijk wilt meten! Er is zo veel meer dan bezoekersstatistieken die aan bestuur/wethouder/directie 'moet' worden geleverd.
Bedenk wat de gebruikers aandoet met die cookie dialogen (val mij niet lastig!). Gebruik in ieder geval geen cookiemuur (geen toegang zonder cookies) zoals http://www.streekarchiefbommelerwaard.nl/
Deze week komt er een nieuwe FAQ (veelgestelde vragen en antwoorden) van de OPTA over de cookiewet. Hopelijk worden (1st en 3rd party) analytics cookie toegestaan (dus dan hoef je voor dit soort cookies geen toestemming te vragen). Dit zou voor alle betrokkenen (website eigenaren èn bezoekers) erg fijn zijn, maar denk nog steeds aan de privacy settings in Google Analytics.
Robert en Bob, dank voor jullie verslagen!
@Robert: Jouw verslag wordt onderaan plotseling afgekapt... Daar mist waarschijnlijk iets.
@Bob: Ik had er graag bijgeweest maandag, want het klinkt superinteressant! Uit onze analyse van die deelknopjes bleek een tijd terug ook al dat de printknop het populairst was. En wij hadden zelfs al een eigen printknopje, dat een printvriendelijk scherm gebruikte. Stond ik toch wel van te kijken!
In het gebruik van mobiele apparaten zien wij dezelfde trend. En het gebruik van campagnes is inderdaad erg handig. Niet alleen voor nieuwsbrieven, maar da's een goed voorbeeld. Er kan zóveel meer met onze analytics software. Waarbij het juist interpreteren van al die cijfers nog een hele klus is.
Van Ingmar begreep ik trouwens dat mijn laatste blogpost mooi bij jouw verhaal aansloot: Mensen die googelen moeten geholpen worden
Goede, uitgebreide verslagen hier en bij Den, ik ben dankbaar. Hopelijk komt er nog aanwas in de vorm van goede (of slechte) voorbeelden.
Vandaag in Metro twee korte berichten over het onderwerp. Eén van de Consumentenbond die constateert dat er onvrede onstaat vanwege de cookie-wall die overal opduikt. De Bond pleit voor aanpassing van de wetgeving. En één over de Nederlandse Publieke Omroep, die 'wacht met het verbeteren van de toegang tot de websites totdat de verschillende toezichthouders met hun aangekondigde gezamenlijke zienswijze komen'. Dat is, hun zienswijze over de maatschappelijke discussie over nut en noodzaak van de cookiewetgeving. Dan blijft die wall nog wel even..
Nu ik me eens echt in het onderwerp heb verdiept maakt dat ik me wel wat bewuster ben geworden van alle informatie die je eigenlijk "weggeeft" bij het bezoek aan een website. Dat doe je bij de een liever dan bij de ander. Als cookiewetgeving mensen daar bewuster van maakt, is dat mooi. Ik ben echter bang dat de meeste websitebezoekers al die popups en cookiemuren alleen maar beleven als een affront en gedoe en al heel snel akkoord gaan... En dan schiet het zijn doel toch voorbij.
De OPTA heeft deze week haar FAQ bijgewerkt. Helaas, er wordt met geen woord gerept over analytische cookies. Wel lijkt de OPTA te zeggen dat statistieken op basis van logfiles wel mag, maar de bewoordingen zijn wat vaag en ik ben benieuwd wat de zienswijze van de CPB in deze is. Wel duidelijkheid over cookies op het intranet: daarvoor hoeft geen toestemming gegeven te worden.
De OPTA is, als ZBO, denk ik niet de partij om de regelgeving in deze aan te passen? Welke partij dan wel? Ministerie EZ (daar valt de telecommunicatiewet onder) en uiteindelijk politiek?