Verloren expertise?!

  • jun 2012
  • Ella Kok-Majewska
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 22
  • 65
Ella Kok-Majewska
KIA Community
  • Christian van der Ven
  • Bennie Blom
  • Verwijderde gebruiker
  • Gerrit Kouwenhoven

Naar ik het hoop, is de meeste niet ontgaan, dat het Regionaal Archief Rivierenland een nieuwe prachtige (en ik zeg het niet alleen zelf!) huisvesting heeft. De weg er naartoe was echter niet eenvoudig. Ik heb het niet eens over de politieke besluitvorming of het financiële kader. Nee, ik heb het voornamelijk over de archivistische expertise die tijdens het bouwproces vereist is.

"We willen graag een koude kluis: hoe wordt hij gebouwd? Wat zijn precies de eisen? Wie zijn de leveranciers? Hoe bepaal je de waarden van de koude sluis voor acclimatisatie?

De vloeren en de wanden in de depots: Hoe glad is glad? Welke betonstructuur openingen zijn nog wenselijk en toelaatbaar?"

Het zijn maar voorbeelden van zaken die in het bouwproces naar voren komen. Verwijs me alstublieft niet naar de archiefregelingen, want daar vind je niet de antwoorden (wel de richtlijnen, maar geen of niet praktische antwoorden). Dan ga je natuurlijk als informatiespecialist op zoek naar informatie, je klimt in de telefoon en je zoek eerst collega's die het traject hebben gelopen om daar te rade te gaan.

"Tja, dat is wel lang geleden zeg. Ja, diegenen die het gedaan/begeleid heeft werkt hier niet meer. Nee, dat hebben we niet zelf gedaan, dat heeft een afdeling x binnen de gemeente y voor ons verzorgd."

Dat zijn enkele antwoorden die je in wat ingewikkelder zaken te horen krijgt.

Beste collega's, zijn we dan nog goed bezig? Kijk, ik heb het proces nu achter de rug, dus ik schrijf deze vraag meer op voor diegenen die na mij voor zo'n opgave komen te staan. Zouden wij niet eens moeten nadenken om een kennisbank te creëren gericht op informatie uitwisseling onderling, gericht op bouwtechnische en logistieke zaken rondom archieven? Zouden de provinciale archiefinspecteurs daarin rol kunnen vervullen? Of zou deze rol door BRAIN opgepakt moeten worden? Of…?

Ik heb daar geen klip en klaar antwoord op. Wat ik wel weet is, dat ik in het proces deze kennis gemist heb, dat als ik die tot mij beschikking had een aantal zaken wellicht beter had kunnen doen en dat ik heel veel tijd gespendeerd heb om het wiel opnieuw uit te vinden. Jammer en zonde!

Wat vinden jullie ervan?

Overigens: laat me weten of jullie mijn "wiel" willen gebruiken, dan maken we samen een tandem.

20 juni 2012

Ella

Reacties

22 reacties, meest recent: 29 oktober 2012
  • Ons nieuwe streekarchief is al weer drie jaar oud, de tijd vliegt. Toch weet ik er nog wel wat van en heb ik een uitgebreide fotoreportage staan waar veel van de gemaakte fouten en problemen in zijn vastgelegd. Ik ben bereid de kennis te delen.

    Gerrit Kouwenhoven.

    Gerrit Kouwenhoven
  • Na mijn bezoek aan het mooiste archief in Nederland (het staat in Tiel), het was 20 juni 2012 één dag voor de zonnewende, is het ook nodig dat we een wending maken t.a.v. het zorgvuldig beheer van bestaande expertise, praktische expertise dan wel te verstaan. Het zou mooi zijn Ella als je een middag organiseert met collega´s die aan het begin staan van een bouwproces met collega´s die dat achter de rug hebben, om te kijken hoe we die kennis gaan bundelen. Geef het niet meteen weg aan BRAIN, dat komt in een later stadium wel, het moet nu eerst uit het eigen domein komen. Starten, Doen... Ik ben er bij. In het Atrium van je archief vinden we de inspiratie om de kennisbank o.a.z. te starten.

    Verwijderde gebruiker
  • Het bouwen van nieuwe huisvesting voor archiefdiensten is in de huidige economische tijding toch wel heel bijzonder. En als je dan kunt gaan bouwen, wordt je geconfronteerd met allerlei praktische 'uitdagingen'.

    Het principe van 'Archivarissen helpen Archivarissen' vind ik dan ook best belangrijk. Laten we vooral onze expertise delen. Elkaar bevragen en antwoorden delen. Op die manier dragen we bij aan de kwaliteitsverhoging van het archiefwezen (iets waar ik als bestuurlid van BRAIN natuurlijk erg voor ben).

    Laten we het ook niet gelijk institutionaliseren. Hou het informeel en laten we het als collega's oppakken. Ik doe mee....

    Verwijderde gebruiker
  • En toen waren er al 4. Als we nou gezamenlijk inventarisatie maken van instellingen die daar belangstelling voor zouden hebben, wil ik graag mijn prachtige (dank Sigfried!) locatie openstellen en een startpunt te organiseren.

    Aan de kant van "net gebouwd": Regionaal Archief Rivierenland, Streekarchief  Epe, Erfgoedcentrum Achterhoek Liemers.

    Aan de kant van "ze gaan of zijn aan het bouwen": Gelders Archief, Groene Hart Archieven.

    Wie nog meer? Vul het aan...

    Ella Kok-Majewska
  • Wij gaan onze publieksruimten opnieuw inrichten. Dat is weliswaar zeker geen nieuwbouw, maar het levert altijd vragen op waarop een antwoord lastig te geven is. Ook spannend natuurlijk. Dus ik wil ook wel mijn steentje bijdragen.

    Verwijderde gebruiker
  • Ik vermoed dat binnenkort ook de vragen op mij af gaan komen. Na de zomer zal ook bij ons een besluit over de nieuwbouw (Archief Delft) gaan vallen. Na een discussie van bijna 20! jaar worden eindelijk knopen doorgehakt (hopen we want de handtekeningen staan er nog niet!). De nieuwe regeling laat natuurlijk meer ruimte voor alternatieven, zolang ze de beoogde doelstellingen halen maar het wiel opnieuw uitvinden maakt de zoektocht wel langer en de kennis van collega's die al eens met het bijltje gehakt hebben is ontzettend belangrijk.

    Dus indien er iets georganiseerd kan worden heel erg graag. En inderdaad spelen de provinciale archiefinspectie een belangrijke rol gezien hun kennis. Het zou inderdaad goed zijn een kennisbank op te zetten met aan de hand van de regels gedane oplossingen. Dat zou heel mooi kunnen via een wiki. Daarbij zou ook de normale archiefruimten betrokken kunnen worden. Wij hebben in Zuid-Holland een overdracht vanuit de provinciale archiefinspectie gekregen waarbij gebruik werd gemaakt van een checklist met praktische voorbeelden, heel leerzaam. Ik doe dus mee als er belangstelling is iets te ontwikkelen. 

    En ook de publieksruimte is, naast het depot iets waar we kennis kunnen uitwisselen natuurlijk.

    Bennie Blom
  • ... en toen waren er al 7 als ik mijn collega Frits de Wilde erbij reken, die samen met ons het bouwproces Gouwedepot doormaakt. Volgens mij is Leiden ook bezig, ga ik wel achteraan.

    Verwijderde gebruiker
  • Gemeente Zevenaar gaat binnen een paar jaar verhuizen, maar het budget is beperkt: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/liemers/11269968/PvdA-raadhuis-voor-10-miljoen-euro-lukt-niet.ece, http://www.gelderlander.nl/voorpagina/liemers/11270565/Burgemeester-Slinkman-gastvrij-voor-Zevenaar.ece en http://www.gelderlander.nl/voorpagina/liemers/11269457/Budget-voor-raadhuis-gaat-naar-10-miljoen-euro.ece. Contact kan voorlopig nog via mij.

    Dit betekent ook een wijziging in huisvesting voor het Zevenaarse deel van het streekarchivariaat De Liemers en Doesburg (http://www.liemersverleden.nl/sald/)

    Verwijderde gebruiker
  • Het RHC Vecht en Venen is sinds 2009 gevestigd in nieuwbouw. Ik ben zelf pas recent verbonden aan het RHC Vecht en Venen. Echter dienen er nog een aantal eindjes aan elkaar geknoopt worden met betrekking tot financiering, contracten etc.

    Ik draag graag bij aan het gesprek/kennisbank door een reconstructie van het proces te maken en conclusies te delen.

    Verwijderde gebruiker
  • Een opmerking vanuit een andere hoek: in het bouwbesluit komt het woord "archief" niet voor.

    Als de betrokken architect (nog) geen ervaring heeft met archieven is het verstanding om vereisten vanuit archiefwetging tijdig aan te kaarten.  :-) 

    Verwijderde gebruiker
  •  Blijkbaar is het voor meerdere collega's een belangrijk onderwerp. Ik zal eind september begin oktober datum prikken, waarbij we met elkaar in gesprek kunnen gaan en zowel de expertise delen, als ook manier(en) bedenken om deze kennis te waarborgen. Volgende week ga ik op, al zeg ik het zelf, welverdiende vakantie, maar blijf vooral suggesties posten en laat weten of jullie bij de "Archiefbouw en logistiek kennismeeting" bij willen zijn!

    Ella Kok-Majewska
  • Doe maar niet de 27ste september, dan is er de meeting Open Data waaraan een aantal van onze collega's delnemen. Begin oktober is beter!

    Fijne vakantie Ella Kok-Majewska zei:

     Blijkbaar is het voor meerdere collega's een belangrijk onderwerp. Ik zal eind september begin oktober datum prikken, waarbij we met elkaar in gesprek kunnen gaan en zowel de expertise delen, als ook manier(en) bedenken om deze kennis te waarborgen. Volgende week ga ik op, al zeg ik het zelf, welverdiende vakantie, maar blijf vooral suggesties posten en laat weten of jullie bij de "Archiefbouw en logistiek kennismeeting" bij willen zijn!

    Verwijderde gebruiker
  • Boeiende discussie over verloren kennis of kennis die lastig is op te sporen wanneer je die nodig hebt. Lang geleden was er de Opleiding Restauratoren  in Amsterdam waaraan een aantal experts verbonden was met veel kennis over depotbouw en klimaatbeheersing. en Arnoud den Teuling natuurlijk als provinciaal archiefinspecteur die veel, heel veel kennis paraat had en daar ook in Archiefbeheer in de Praktijk over publiceerde. Kennis delen hoort bij onze beroepsgroep, het heeft ons vaak geholpen. maar de moderene kennisoverdracht middelen zouden ons goed in staat kunnen stellen deze kennis ook te borgen en becshikbaar te hebben wanneer je die nodig hebt. het idee voor een Kennisbank is niet nieuw maar is helaas nooit gerealiseerd. mogelijk kan Archiefbeheer in de Praktijk wat aansluitngsmogelijkheden voor rubricering bieden.succes., Richard hermans 

    Verwijderde gebruiker
  • Goed idee, kennisdeling! :-)

    Als 'fysieke' kennisbank kan, indien jullie wensen, hoe dan ook de ArchiefWiki worden gebruikt. Deze is erop ingericht om meer en meer categorieën te bevatten (op dit moment onder andere terminologieën, almanakgegevens van archiefdiensten en de principes achter TARA). Prima als hier ook kennis, documenten, namen van instellingen enzovoort worden gedeeld rond het thema 'archief(ver)bouw'. Als kennisbank zijn wiki's immers bij uitstek geschikt.

    En voor de communicatie, als aanvulling op bijeenkomsten IRL, zou bijvoorbeeld prima een groep op Archief 2.0 kunnen worden gestart.

    Christian van der Ven
  • Goed initiatief, Ella!

    De provinciale archiefinspectie is ruim ervaren als het om nieuwbouw van archiefruimten en archiefbewaarplaatsen gaat. En in de aanloop naar het nieuwe IBT zijn we ruim een jaar geleden begonnen met kennisdelen, o.a. met de Noord- en Zuid-Hollandse gemeentelijke archiefinspecteurs. Veel kennis is ook aanwezig bij de Bouwcommissie Archiefinspecties. Zorg dat je die bronnen weet aan te boren.

    Wij dragen aan (nieuw)bouwzaken graag - letterlijk en figuurlijk - een steentje bij! Ook in het nieuwe IBT blijft die mogelijkheid bestaan.

    Kees Schabbing, adjunct archiefinspecteur Noord-Holland.

     

    Verwijderde gebruiker
  • Aanvullend op mijn eerdere bericht nog even deze mededeling.

    De Bouwcommissie Archiefinspecties werkt aan een digitale en printbare folder met daarin uitleg en aandachtspunten rond bouwzaken. De Bouwcommissie ontvangt graag praktijkvoorbeelden om op te nemen in de folder.

     

    Verwijderde gebruiker
  •  

    Beste collega's,

     

    Nu de zomervakantie voor de meeste voorbij is, kunnen we weer met volle aandacht aan het werk.

    Ik hoop dat jullie nog steeds enthousiast zijn voor de meeting over kennisdeling en wellicht nog belangrijker en omvattender: kennis borging mbt archiefbouw en -logistiek.

    Als voorstel 2 data in oktober: maandag 22 of dinsdag 23 oktober ochtend sessie bij het RAR in Tiel.

    Laat me weten, welke datum de meeste mensen schikt, dan zetten we het vast en maak ik een kort programma bij.

     

    Groet en ik verheug me nu al om met jullie te kunnen sparren.

    Ella

     

    P.S. Vergeet niet andere potentieel geïnteresseerden op de hoogte van te stellen.

    Ella Kok-Majewska
  • Suggestie: en om alvast in de stemming te komen, zou je dit onderwerp ook in kunnen brengen tijdens ArchiveCamp. Misschien bereik je zo nog meer belangstellenden.

    Christian van der Ven
  • Dag collega's,
     
    Ik zal de tekst van deze e-mail ook op Archief 2.0 plaatsen omdat ik niet van iedereen een e-mail adres heb.
     
    Afgelopen maandag, tijdens inspirerende verjaardag van Archief 2.0 Open Space conference, heb ik aantal van jullie gesproken.
    Uit het gesprek bleek, dat er nog steeds behoefte is om de koppen bij elkaar te steken over de bouwzaken van archiefbewaarplaatsen, studiezalen, voorbereidingen van verhuizingen etc. en vooral kennisdeling en kennisborging mbt tot bovengenoemde aspecten. Dat wil zeggen dat zowel collega's die gebouwd hebben, die aan het bouwen zijn of van plan zijn om te doen hiervoor nodig zijn.
     
    Ik stel voor om dinsdag 23 oktober om 10.00 uur elkaar te ontmoeten bij het Regionaal Archief Rivierenland in Tiel.
    adres: J.S. de Jongstraat 3; 4001 WG Tiel (voor de navigatie is het adres Teisterbantlaan 1 handiger)
     
    Willen jullie tot 20 oktober aan geven of jij (of iemand uit je organisatie) aanwezig zal zijn via adres: info@regionaalarchiefrivierenland.nl
    Groet en hopelijk tot de 23ste.
    Ella
     
    P.S. Laat dit  bericht aub ook aan anderen zien de geïnteresseerd zouden zijn.

    Ella Kok-Majewska
  • Beste deelnemers aan het overleg in Tiel,

    Hierbij een link naar de ICA 2012-bijdragen. Hier vind je een interessant artikel van de architect mw. France Saïe-Belaïsch over de nieuwste ontwikkelingen bij de bouw van archiefdepots in Frankrijk. http://www.ica2012.com/program/full-papers.php (zie bij Saie-Belaisch; ook toegevoegd als bijlage bij dit antwoord). Nieuwe ontwikkelingen, die vaak hun wortels in een ver verleden hebben. Dit sluit n.m.m. aan op de bijeenkomst in Tiel.

    Zie ook de bijdrage van o.a. Marja van Hees, EGI, aan Archiefbeheer in de Praktijk, sept. 2012, met een nieuwe visie op gebouwbeheer en risicomanagement.

    Tot dinsdag.

     

    Verwijderde gebruiker
  • Is er voor dit onderwerp reeds een hoekje in de archiefwiki geopend?

    Gerrit Kouwenhoven
  • @Gerrit: Nee, er staat nog geen hoekje klaar. Maar da's een kwestie van het aanmaken ervan. Het beste kunnen we hiervoor contact opnemen met Tom Cobbaert, die in technische zin de wiki beheert en het snelst op basis van je wensen een hoekje kan aanmaken. Goed intiatief!

    Christian van der Ven

Trefwoorden