Kwaliteitscriteria voor erfgoededucatie

  • jun 2011
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 35
Verwijderde gebruiker
Educatie en Presentatie

Op 18 april 2011 organiseerde Erfgoed Nederland een expertmeeting over kwaliteitscriteria voor erfgoededucatie. Dit mede naar aanleiding van behoefte vanuit erfgoededucatiespecialisten om daarover te discussiëren. Het verslag van deze bijeenkomst is nu te downloaden op http://www.erfgoednederland.nl/educatie/kwaliteit-van-erfgoededucatie/item15092

Een belangrijke constatering in de discussie was dat er nog onvoldoende consensus is over wat de kern van erfgoededucatie is. Trefwoorden die vaak genoemd worden zijn: omgevingsonderwijs, kennis als basis voor beleving, historisch besef, gelaagde betekenisgeving, etc., maar een eenduidige definitie van erfgoededucatie en wat je ermee leert is er niet. In een vervolg op deze discussie willen we gaan onderzoeken welke randvoorwaarden maken dat iets erfgoededucatie is en welke kwaliteitscriteria we daaraan vervolgens zouden kunnen verbinden (met onderscheid tussen formele, non-formele en informele leren).

Ik ben benieuwd hoe jullie aankijken tegen de visies die in het verslag worden geponeerd. De discussie over de expertmeetinguitkomsten wordt ook gevoerd op http://www.linkedin.com/groups?mostPopular=&gid=3810703&trk=myg_ugrp_ovr Ik nodig jullie uit om lid te worden!

Verder: Het algemene beeld is dat het afnemers van educatief materiaal niet uitmaakt of zij in een archief, een museum of een monument iets leren. Projecten en doorgaande leerlijnen van o.a. erfgoedhuizen laten ook zien dat in een programma prima verschillende erfgoedinstellingen betrokken kunnen zijn onder dezelfde doelstelling. Maar vanuit de organisaties wordt natuurlijk wel in specifieke deelsectoren gedacht. Ook in deze groep gaat het over Archiefeducatie. Museumeducatie is ook een aparte discipline.

Alles wat we in en met musea, archieven, monumenten, landschappen, archeologie ontsluiten, behoort tot het erfgoed en geeft in zijn geheel allerlei interpretaties aan verleden, heden en toekomst. Is daarmee erfgoededucatie als brede discipline ook nodig? En kan kennisuitwisseling niet juist tijds- en kostenbesparend werken?

Hebben archieven eigenlijk het idee onderdeel te zijn van erfgoededucatie, of wordt dat niet (altijd) zo beleefd? Ook in het licht van de sectoranalyse van de Raad voor Cultuur waarin archiefeducatie en informatiewijsheid in een adem genoemd worden.

Trefwoorden