OPROEP VOOR ARCHIEVENBLAD (juni nr.)
Samenvatting: Als KEP (Kennisplatform Educatie & Presentatie) hebben wij o.a. als doelstelling om regelmatig artikelen in ons Archievenblad te publiceren over ons werk.
interessant: http://www.erfgoednederland.nl/nieuws/oproep-educatief-erfgoedmateriaal-6595 (15 sept 2009)In augustus 2009 ging het NWO onderzoeksprogramma Heritage Education, Plurality of Narratives and Shared Historical Knowledge van start. Het programma richt zich op de vraag onder welke voorwaarden leerlingen aan de hand van erfgoed tot meer gedeelde historische kennis kunnen komen en welke rol docenten en curricula daarbij spelen. (...)
Reacties
Dag Sabine Goed dat je ons hierop attendeert. in vervolg hierop of als onderdeel van ga ik volgende week naar die studiedag in Rotterdam. Dat is georganiseerd door Erfgoed NL en gaat over doelen en evaluaties. Wie gaan er nog meer?
In het onderwijs denken ze na over de volgende ontwikkelingen m.b.t. digitale toepassingen. Hier kunnen we ook wat betreft educatie in archieven naar kijken: http://www.surfnetkennisnetproject.nl/innovatievan even terug maar interessant: http://www.frankwatching.com/archive/2008/11/14/onderwijs-20-een-ware-transformatie/, http://www.ictnieuws.net/. Wie was er naar Picnic young? http://picnicyoung.nl/
Interessante site is de blog van Museum Education Roundtable: http://museumeducation.info/, ze hebben tevens een groep op Linked-In.
Op linkedIn, Erfgoed 2.0 is een uitgebreide interessante discussie gaande die ik al een tijdje volg. Anna Tiedink stelde de volgende vraag: Voor mijn scriptie ben ik op zoek naar voorbeelden van spannende digitale leeromgevingen voor kinderen waar educatie en collectie zijn samengevoegd. Wie kent ze? En zijn ze zinvol? Tot nu toe zijn er 26 reacties! Het is de moeite waard om even een kijkje te nemen: http://www.linkedin.com/groupAnswers?viewQuestionAndAnswers=&discussionID=18309606&gid=1160637&commentID=17460226&goback=.hom&trk=NUS_DIG_DISC_Q-ucg_mr#commentID_17460226