Online Best Practices 2024-06-27: Burgerschap en Archieven in po, vo en mbo
Op 27 juni hebben we drie mooie korte presentaties over burgerschapsonderwijs kunnen bijwonen. Lieneke...
Als archiefinstellingen merken wij een toenemende vraag van docenten naar historische bronnen. Liefst uit de omgeving van de school, zodat ze voor leerlingen herkenbaar en daardoor aansprekend zijn. Dit is de reden waarom KIA Kenniscommunity Educatie & Presentatie nauw betrokken is bij het landelijke project Bronnen in de Klas.
Tijdens deze online sessie kom je meer te weten over hoe docenten bronnen in de klas gebruiken. Zodat jij daar op in kunt spelen tijdens jouw selectie van bruikbare archiefstukken voor het onderwijs.
Presentatoren zijn Koos Sikkema en Laurin Thole, docenten geschiedenis op CSG Wessel Gansfort te Groningen en projectleden van Bronnen in de Klas. Zij vertellen over de theorie Werken als een historicus. Wat zijn de doelstellingen? En hoe brengen zij dat in de praktijk met hun leerlingen?
Afbeelding: Gezicht op schuur in Workumer Nieuwland bij overstroming van 1825 (bron: geschiedenislokaalfryslan.nl)