Docenten staan te springen om meer, diverse en tegenstrijdige uit heel het koninkrijk. Daarmee willen zij hun leerlingen en studenten diverse perspectieven bieden, waardoor zij uitgedaagd worden om kritisch te kijken naar het verleden. Wie heeft deze bron gemaakt? In welke tijd? Vanuit welke overtuiging? Hoe betrouwbaar is deze bron? Ook is er behoefte aan lokale bronnen, want deze zorgen voor herkenbaarheid en laten zien welke impact het nationale verhaal in de eigen omgeving van de school heeft gehad. Een belangrijke wens is eveneens dat er kwalitatief lesmateriaal wordt aangeboden, zodat alles eenvoudig en snel toepasbaar is in de geschiedenis- of burgerschapsles.
Om docenten in hun zoektocht te faciliteren werken onderwijs, archieven en musea samen. Er is nu één centrale plek die als startpunt fungeert: de website van de Vereniging van Docenten in Geschiedenis en Staatsinrichting in Nederland. Hier zijn databases van bronnen en lessen te vinden. Regelmatig worden hier nieuwe historische bronnen uit archieven en musea rechtenvrij aan toegevoegd. Uiteraard wordt in de databases verwezen naar de plek waar het originele bestand te vinden is, zodat docenten de weg naar erfgoedinstellingen kunnen vinden. Daarnaast wordt gelinkt naar reeds bestaande bronnendatabases.
Leden van de projectgroep Bronnen in de Klas zijn: Ellen Loozen (Nationaal Archief), Janneke de Lange (Noord-Hollands Archief en GeschiedenisLokaal), Yteke van der Vegt (Historisch Centrum Leeuwarden), Rolf Vonk (Erfgoed Brabant), Koos Sikkema (CSG Wessel Gansfort) en Laurin Thole (CSG Wessel Gansfort).
- Meer weten? Lees het artikel op de website van Museumpeil
- Meedoen? Stuur bronnen in via het digitale formulier Aanleveren bronnen – VGN Kleio
- Contact: Koos Sikkema, projectleider bronnendatabase@vgnkleio.nl