Studiedag 2023-09-26: Bronnen in de klas, hoe doe je dat? (Leiden)
Afbeelding: Anne Reitsma Fotografie
Yolande Potjer heeft in haar workshop de deelnemers aan het werk gezet met enkele werkvormen uit Het grote geschiedeniswerkvormenboek en een aantal bronnen met het thema mens-natuurrelaties in het verleden.
In de bijgesloten pdf staan de opdrachten vermeld.
Het mooie van de werkvormen is dat ze toegepast kunnen worden op veel thema's en met meerdere (eigen of lokale) bronnen en op verschillende niveaus van po tot mbo.
Dat blijkt al uit de eerste opdracht: Welk perspectief ontbreekt?
Het voorbeeld gaat over de aanleg van een weg door het bod Amelisweerd, vlak bij Utrecht en het verzet dat daartegen kwam rond 1982.
Niet toevallig een onderwerp dat ook nu weer actueel is.
De volgende opdracht was zelf een lesactiviteit ontwikkelen met de groep.
Alle groepen kozen voor de opdracht met het fotomateriaal van de tabaksplantage Deli, over de aanleg van plantages in Indonesië (passend bij werkvorm 27 Beeldanalyse uit het werkboek). Een van de uitkomsten was het in chronologische volgorde leggen van de foto’s. De fotoboeken uit de collectie van het Nationaal Archief bevatten meer foto’s die een dergelijke uitwerking ondersteunen. Er is ook een interessante parallel te trekken met de palmolie-plantages nu. Ook is er uitgewisseld over de vraag hoeveel informatie er bij elke foto moet worden toegevoegd en hoe het onderwerp moet worden geïntroduceerd.
Meer informatie in de bijlage.
Op de website onderzoekendgeschiedenisonderwijs.nl staat meer informatie over haar onderzoek en ook meer lesmateriaal.