Hoe hebben jullie je verplichte registers geintegreerd?

  • 9 dec
  • Ilona van der Linden
  • 4
  • 640
  • 1
Ilona van der Linden
Informatiehuishouding Overheden
  • Barbara Roozen
  • Ger Wischmann
  • Monique
  • Frank Stege

Ha lieftallige collega's,

Vanuit gemeente Utrecht willen we kijken hoe we vanuit het CIO Office meer inzicht en controle krijgen op alle registers die binnen onze organisatie zijn opgezet vanuit een interne wens of een wettelijke verplichting. Is er toevallig al een organisatie hiermee aan de slag geweest?

Vanuit IB hebben wij bijvoorbeeld een systematisch overzicht waarin een proces, bewaartermijn en
vindplaats/applicatie, eigenaar etc zijn uitgewerkt. Daarnaast hebben we vanuit privacy en security registers zoals voor verwerkingen en datalekken. Woo register. Vanuit architectuur zijn er grondplaten en applicatieportfolio register. Ook is er een camera register en een algoritme register.

Wij zijn nu nét begonnen om te kijken waar de overlap tussen deze registers bestaan en of we deze kunnen integreren. We zoeken hierin ook best practices vanuit anderen. Mocht je hier ook over willen sparren of kun jij mij naar iemand anders door verwijzen, dan hoor ik het graag!

Reacties

4 reacties, meest recent: 10 december
  • Binnen gemeente Venlo hebben we een bedrijfsregister opgezet, waarmee we allerlei registers (gevoed vanuit verschillende bronnen) met elkaar in relatie brengen en waar we ook alle wijzigingen bijhouden, zodat we kunnen tijdreizen. Registers waaraan je moet denken zijn de geijkte registers zoals procesregister, ZTC, verwerkingsregister en dataclassificaties, maar ook andere registers zoals mandaten, algoritmen, applicaties, organisatie, functies, (sharepoint)siteregister, certificaten etc.

    Frank Stege
  • Hoi Ilona,

    Het content VIND-IM in de i-Navigator niet bekend bij jou? Veel gemeentes hebben dit al. Wordt vaak gebruikt als productendiensten catalogus voor het zaaksysteem maar je kunt hier veel meer mee. Hier zitten bijvoorbeeld het verwerkingsregister en de BIO in. De wetgeving wordt beheert vanuit SDU. Is gebaseerd op alle werkprocessen van een gemeente. Je kan in deze applicatie ook eigen registers toevoegen. Als je dit niet kent mag je me wel benaderen. Ik ben projectleider voor de implementatie van dit content en de applicatie bij Provincie Noord Brabant.

    Groet Monique

    Monique
  • @monique Dank ook voor jouw reactie! De inavigator heb ik zeker als mogelijkheid in mijn achterhoofd, maar ik merk dat onze behoefte vrij breed is dus we kijken ook naar andere initatieven. Lijkt me wel waardevol om te zien hoe jullie dat hebben aangepakt. Ik kijk even of ik jou ook kan benaderen per mail via je profiel.

    Ilona van der Linden

Trefwoorden