Wie past er een informatieclassificatiemodel toe op (beleids-)documenten?
Welke organisatie werkt al met een informatieclassificatiemodel ( zoals bijvoorbeeld het Traffic Light...
In onze legesverordening staat nog een bepaling voor het naspeuren in het archief, per kwartier een bedrag van ong. 25 euro. In de praktijk wordt deze bepaling vooral gebruikt bij het in rekening brengen van leges voor het verstrekken van (niet overgebrachte) bouwdossiers/bouwtekeningen.
Is deze bepaling of het gebruik ervan niet strijdig met de Woo? Of heel concreet. Als iemand bouwtekeningen opvraagt en daarbij een beroep doet op de Wet open overheid, dienen we het materiaal dan gratis te verstekken (terwijl we het bij anderen in rekening brengen)?
Het lijkt me niet gepast om hierin onderscheid te maken en vraag me dus ook af of de bepaling voor naspeuren in het archief niet verwijderd zou moeten worden? De bepaling is overigens opgenomen in de modelverordening van de VNG, dus veel gemeenten zullen deze bepaling hanteren.
Reacties
Is gebruik van de Who hier een eenduidigere oplossing?
https://wetten.overheid.nl/BWBR0036795/2016-10-01 Artikel 9
https://www.open-overheid.nl/binaries/openoverheid/documenten/instructies/2024/08/02/handleiding-herziene-who/Handleiding-hWho.pdf Hoofdstuk 2.8
tl;dr: reken sowieso geen legeskosten voor bouwvergunningen
Vaak blijkt de aanvrager enkel de bouwtekeningen te willen zien. Dan is een WOO-procedure overkill+kost tijd voor zowel jullie als de burger. Licht het dossier uit jullie archief en maak daar waar gewenst een kopie of laat de bezoeker van wat vrij beschikbaar is een foto maken oid. De KVAN heeft een kennisdocument hierover gepubliceerd dat misschien ook wat helpt https://www.kvan.nl/wp-content/uploads/2024/03/315.2-Kennisdocument-Bouwdossiers-KVAN-2024.pdf