Archief beeldmerk
In 2003 ontwikkelde het toenmalige Stadsarchief Heerlen i.s.m. de gemeente Heerlen een beeldmerk voor ...
Sinds enkele dagen ben ik de trotse eigenaar van een Nokia 95. Voor degenen die deze gadget niet kennen, het ding heeft een foto- en filmcamera, internetbrowser, GPS-ontvanger en je kunt er nog mee bellen ook! In mijn vriendenkring zijn er steeds meer mensen die van dit soort alleskunners hebben. Wat ik me nu afvraag is wat de impact van dit soort technologie gaat zijn voor het archiefwezen. Ik kan een aantal dingen bedenken:
Gebruik als camera in studiezaal voor fotograferen van aktes. Denk aan projecten zoals Van Papier tot Digitaal.
Toegang tot eigen online gegevens. Steeds meer mensen houden gegevens online bij in plaats van offline. Dankzij mobiele technologie kunnen bezoekers van de studiezaal toch bij deze gegevens. Zelf houd ik in Delicious bijvoorbeeld een lijst bij met dingen die ik in het archief wil nazoeken, zoals links naar online toegangen. Ook houd ik mijn boekencollectie online bij in Librarything. Als ik in een archiefwinkel twijfel of ik een boek al heb dan kan ik dat dus snel met mijn mobieltje controleren. Een deel van mijn stamboomgegevens staan op mijn Dutch Genealogy website.
Gebruik als modem voor laptop. Door het mobieltje als modem te gebruiken kan ik nog gemakkelijker bij mijn online gegevens vanuit de studiezaal.
Nu de grens tussen telefoon en laptop steeds vager wordt zullen we misschien ook moeten nadenken over het verbod op mobieltjes in de studiezaal. Persoonlijk heb ik er geen problemen mee als mensen een mobieltje gebruiken voor een van de bovengenoemde doelen. UItgangspunt zou moeten zijn dat je anderen geen overlast bezorgt. Ik ben dus voor een belverbod in de studiezaal, en niet zozeer voor een verbod op mobieltjes.
Mobieltjes hebben een kleinere resolutie dan reguliere monitoren en hebben een lagere bandbreedte. Daarnaast is typen op mobieltjes onhandiger dan op een desktop. Veel websites zijn daardoor minder bruikbaar voor mobiel gebruik. Als steeds meer bezoekers mobiel gaan internetten zullen we onze websites hierop aan moeten passen, bijvoorbeeld door het maken van een aparte mobiele versie (of een aparte stylesheet voor handhelds).
Archieven houden zich al langer bezig met het plaatsgevonden aanbieden van informatie, denk aan Wat Was Waar of Plaatsen met een verleden. We zouden diensten kunnen ontwikkelen waarmee je de historische gegevens van je huidige positie kunt opvragen. Misschien iets voor Plaats van Herinnering?
Ook zouden bezoekers van dit soort websites de content kunnen verrijken met eigen afbeeldingen van dit soort plaatsen van herinnering. Dankzij applicaties zoals Shozu is het eenvoudig om met je mobieltje gemaakte foto's of films te georefereren (voorzien van coordinaten) en vervolgens te uploaden naar sites zoals Flickr of Youtube.
Dit waren een aantal dingen die ik kan bedenken. Wat denken jullie? Wat voor impact gaan mobieltjes hebben op het archiefwezen? Is dit iets waar we op korte termijn iets mee moeten of kunnen doen?
Reacties
Leuke post! En lastig ook.. want tegen de tijd dat archieven eraan toe zijn om iets met dit soort technologie te doen in hun dienstverlening, is die alweer verder gevorderd. Bij In de Ban van het Ding (http://weblogs.vpro.nl/indebanvanhetding/?cat=280) zag ik een oprolbaar computerscherm, wat misschien over een tijdje wel in mobiele telefoons zal zitten. Dat biedt weer veel meer mogelijkheden om informatie weer te geven, dan het huidige, kleine, beperkte schermpje. Op onze studiezaal staan we mobiele telefoons al toe. Alleen als mensen willen bellen, of zelf gebeld worden, verwachten we dat ze even naar de hal lopen. Ik heb nog niemand z'n mobiel echt zien gebruiken tijdens het onderzoek, maar dat zal ongetwijfeld in de komende tijd gebeuren. Al is het inderdaad maar voor een fotootje of om wat gegevens op te slaan. Met internet op je mobiel heb ik zelf nog geen ervaring. Sowieso heb ik de mijne pas een jaar of anderhalf/twee, dus ik loop wat achter met dit soort dingen.. ;-) Bij Edwin zag ik laatst wel een site om gemakkelijk je site geschikt te maken voor een mobiel (http://www.mofuse.com/). Geen idee of dat goed werkt, maar ik denk dat op basis van rss en zo een site toch best goed over te zetten moet zijn. Databases zijn dan misschien weer lastiger, maar eigenlijk heb ik geen idee daarvan. Wordt het typprobleem op zo'n ding niet opgelost met zo'n touchpen? Ik gebruikte er laatst weer eens eentje met een handheld/palmtop (ik haal al die termen altijd door mekaar) en dat ging lekker vlot, maar nog niet zo als op een echt toetsenbord natuurlijk. (Maar al stukken beter dan op m'n mobiel!) Overigens denk ik dat klanten vanzelf met suggesties komen. Waarschijnlijk zijn zij veel inventiever met het verzinnen van toepassingen, omdat ze een eigen belang hebben. En ik denk ook vooral aan de klant op afstand. Misschien dat bepaalde diensten die wij bieden wel als eerste interessant zijn om over te zetten naar mobiel formaat? Reserveren van stukken bijvoorbeeld, vanuit de trein? Alhoewel je daarvoor ook kunt bellen natuurlijk! Gelukkig kunnen mobieltjes dat ook nog.. ;-)
Ik keek nog even bij Edwin, of ik een link kon vinden naar zijn mobiele site. En inderdaad, een voorbeeldje op m'n normale scherm: http://zbdigitaal.mofuse.mobi/
Mijn mobieltje werkt niet met een touchpen maar met de cijfertoetsen in combinatie met T9 om te voorspellen wat ik wil. Best knap dat algoritme, hij snapt zelfs dat 983883 "Yvette" betekent! Ik heb ook een PDA met stylus van mijn werk en dat vind ik toch nog wel net iets prettiger werken, maar het is misschien ook maar wat je gewend hebt. Bedankt naar de link voor het 'mobiliseren' van websites. Mijn mobiel doet zelf ook zoiets als ik bijvoorbeeld het Archiefforum (http://www.archiefforum.org) bezoek. Gek genoeg valt de inhoud van de posts dan juist weg, dus daar heb je dus helemaal niets aan. Stukken reserveren vanuit de trein is een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht. Bij ons moet je stukken een paar dagen van tevoren aanvragen, dus ik hoop dan wel dat je in Wladiwostok instapt! Ook dat is iets waar we met de nieuwe website naar gaan kijken want bezoekers verwachten gewoon snellere respons. Het probleem is dat we vanuit de huidige website geen koppeling hebben met ons archiefbeheersysteem zodat we niet online kunnen zien of een stuk wel beschikbaar is (en niet uitgeleend, in restauratie of gewoon niet openbaar). Dat moet dus eerst gecontroleerd worden om te voorkomen dat klanten voor niets komen. De nieuwe website moet dat zelf kunnen controleren om de dienstverlening te versnellen.
Ja, ik heb ook zo'n mobiel met voorspellende gaves.. ;-) De touchpen zag ik bij iemand anders weer eens. Kan dat met die rss feeds niet te maken hebben met hoe een site zelf de feed-weergave instelt? Ik krijg bij Eric altijd maar een paar woordjes in de samenvatting te zien en van zijn blog zelfs helemaal niks, en moet dus altijd doorklikken. Daar passen een heleboel woorden beginnende met een o bij.. ;-) (Of geven andere feeds hetzelfde resultaat?) Bij ons gaat het reserveren nog steeds per e-mail, alhoewel we de weboptie ook open zouden kunnen zetten. Die verzoekjes werken we vervolgens gewoon gelijk af en dan zien we ook direct of we mensen moeten waarschuwen voor ze de deur uitgaan op weg naar ons.