Er bestaat een cursus 'Mediacoach voor bibliotheekprofessionals'. Is dit ook iets voor archiefprofessionals? (o.a. omdat bij archiefdiensten behalve archiefstukken ook vaak bibliotheekstukken bewaard worden?).
Volgens mij het wegwijs maken van publiek in het 'woud' van digitale communicatiemiddelen om jezelf (als publiek) bijv. 'info-op-maat' (vraaggericht) te kunnen verschaffen. (als ik het bericht op LinkedIn bij bibliotheekprofessionals goed begrepen heb; dìe cursus wordt gegeven in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum).
Ik heb zelf de indruk dat mediacoaching te maken heeft met de taakverschuiving die de bibliotheken willen doorvoeren. Mediawijsheid is een aandachtsgebied waarop ze zich als specialist willen profileren, gekoppeld aan educatie. Dat heeft vooral te maken met het gebruik van sociale media in algemene zin en (veel) minder met het gebruik ervan in de bibliotheek.
Als archivaris zou de nadruk dan moeten liggen in uitleg over het waarderen en behouden van informatie vanuit de sociale media.
Misschien dat een archivaris vanuit zijn/haar expertise binnen zo'n cursus/opleiding een 'gastles' kan verzorgen op het gebied van selectie en behoud van tweets en digitale foto's en zo. Het goed beheren/behouden/waarderen/selecteren/archiveren van al die 'media' lijkt me een belangrijk onderdeel van mediawijsheid. En misschien zit dit al wel in de cursussen in hoor, daarvoor ken ik ze onvoldoende. Maar anders zou een samenwerking in deze een goed idee zijn. Misschien gebeurt dit ook al wel ergens?
Voor het Regionaal Archief Rivierenland heb ik in het kader van Mediawijsheid een les ontwikkeld. In deze les gaan de leerlingen aan de slag met de 'echte' archiefbronnen om deze te vergelijken met gegevens van het internet. Mediawijsheid gaat ook over de betrouwbaarheid van de bronnen en dat heeft alles met het archief te maken.
Reacties
Wat houdt zo'n cursus precies in, Wim?
Volgens mij het wegwijs maken van publiek in het 'woud' van digitale communicatiemiddelen om jezelf (als publiek) bijv. 'info-op-maat' (vraaggericht) te kunnen verschaffen. (als ik het bericht op LinkedIn bij bibliotheekprofessionals goed begrepen heb; dìe cursus wordt gegeven in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum).
Ik heb zelf de indruk dat mediacoaching te maken heeft met de taakverschuiving die de bibliotheken willen doorvoeren. Mediawijsheid is een aandachtsgebied waarop ze zich als specialist willen profileren, gekoppeld aan educatie. Dat heeft vooral te maken met het gebruik van sociale media in algemene zin en (veel) minder met het gebruik ervan in de bibliotheek.
Als archivaris zou de nadruk dan moeten liggen in uitleg over het waarderen en behouden van informatie vanuit de sociale media.
Dag Wim, ik ben hier ook wel eens achteraan geweest en heb in 2011 een vraag/discussie geplaatst op Bibliotheek 2.0 (nu Platform Informatieprofessionals). Hier is de link naar de discussie: http://www.knvi.me/group/mediawijsheidendebibliotheek/forum/topics/mediacoach-ervaringen?commentId=694094%3AComment%3A140236&xg_source=activity&groupId=694094%3AGroup%3A97042. Het ging in die discussie ook over het verschil tussen de NOMC http://www.nomc.nl/ en de posthbo-opleiding bij Saxion http://www.debibliotheken.nl/fileadmin/documenten/diversen/Opleidingsplan%20Post-hbo%20cursus%20Mediacoach.pdf. Inmiddels is de laatstbedoelde opleiding niet meer bij Saxion. Er schijnt nu een vergelijkbare opleiding in Zuid-Holland te zijn, maar daar ben ik niet achteraan geweest. GO-opleidingen biedt ook een opleiding mediacoach aan http://www.gomediacoach.nl/. Daar geeft ook iemand van Beeld & Geluid les: John Leek, manager onderwijs bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid; medeoprichter van Mediawijzer.net.
.
Misschien dat een archivaris vanuit zijn/haar expertise binnen zo'n cursus/opleiding een 'gastles' kan verzorgen op het gebied van selectie en behoud van tweets en digitale foto's en zo. Het goed beheren/behouden/waarderen/selecteren/archiveren van al die 'media' lijkt me een belangrijk onderdeel van mediawijsheid. En misschien zit dit al wel in de cursussen in hoor, daarvoor ken ik ze onvoldoende. Maar anders zou een samenwerking in deze een goed idee zijn. Misschien gebeurt dit ook al wel ergens?
Voor het Regionaal Archief Rivierenland heb ik in het kader van Mediawijsheid een les ontwikkeld. In deze les gaan de leerlingen aan de slag met de 'echte' archiefbronnen om deze te vergelijken met gegevens van het internet. Mediawijsheid gaat ook over de betrouwbaarheid van de bronnen en dat heeft alles met het archief te maken.