Vodcasts studiedag Archief 2.0
Zoals iedere deelnemer van de studiedag wel gemerkt heeft, stonden er twee camera's opgesteld om de st...
(plaatje komt van www.hetdierenrijk.nl)Op het weblog Archives Next las ik vandaag over een test. Ik ben nogal gevoelig voor tests, dus ik deed um.Het resultaat was nogal kolossaal.: ik ben een Omnivoor. Alleseter. Grootverbruiker...Gelukkig zijn mensen omnivoren, dan kan ik me tenminste tot die groep rekenen. :-)Members of this group use their extensive suite of technology tools to do an enormous range of things online, on the go, and with their cell phones. Omnivores are highly engaged with video online and digital content. Between blogging, maintaining their Web pages, remixing digital content, or posting their creations to their websites, they are creative participants in cyberspace.Nou, vooruit dan. Afgezien van mijn mobiele telefoongebruik, dat is nogal beperkt vind ik zelf, klopt het wel aardig.Ik ben nieuwsgierig naar wat anderen op deze test scoren. Schroom niet, doe het, kost maar een minuutje of vijf, en laat hieronder weten wie jij bent op het gebied van de nieuwe communicatietechnologieën.>> ik wil NU de test doen!
Reacties
Luud, ik deed de test ook en - verrassing, verrassing - ik ben net als jij een omnivoor. Ik reageerde ook op ArchivesNext, naar aanleiding van allerlei (terechte) bedenkingen van anderen bij dergelijke tests. Ik stelde voor dat iemand dan een van de vele online tools gaat gebruiken om zelf zo'n test te maken, wat misschien ook wel gebeurt. het staat in ieder geval bij iemand op het lijstje. (En nee.. Niet bij mij hoor!)
@Christian Persoonlijk neem ik deze tests niet echt serieus, zoals sommigen blijkbaar wel doen lees ik in de reacties bij Archivesnext. Het moet wel leuk blijven!
Ha! Ik ben ook een omnivoor! Ik ben ook een omnivoor! Nu hoor ik tot "8% of the American public"! ;-) Je hoeft er ook wel errug weinig voor te doen, hoor. Ik bedoel, wie zit er nu niet meerdere keren per dag online en wie heeft er tegenwoordig nog minder dan 6 telecom-achtige gadgets...? ;-)
Hoera... Ik ook! Ik heb gelukkig net ook een nieuwe mobiel met internet erop... Dat scheelt weer in mijn online momenten per dag :).
Moet het nog verbazen dat ik ook een digitale omnivoor ben... en net zoals jullie vind ik het wel vrij eenvoudig om een omnivoor te zijn of ligt dat aan mij. Terzijde: Toen ik dit weekend met een aantal vrienden op stap was, kwamen applicaties als Facebook en LinkedIn ter sprake, waarbij natuurlijk mijn mening, als techneut van de bende, gevraagd werd. En van het één kwam het ander en plots trok ik er tal van 2.0-zaken bij. Ik was daarbij vrij verbaasd hoe weinig zo'n dingen ingeburgerd zijn bij mijn vrienden. FB & LI tot daar aan toe, maar Flickr riep veel vraagtekens op (ze zullen wel weten wat het is eens ze mijn foto's van het weekend online zien) en RSS zorgde zelfs voor een hele discussie. Velen vonden het nog altijd handiger om gewoon langs de websites te gaan (nu ja, vaak volgen ze maar amper websites) en toen ik de webredacteurs onder mijn vrienden er op wees dat hun websites geen RSS-feed hadden, beargumenteerden ze dat adhv mijn eerder opgesomde voordelen. Namelijk dat ze net gefinancierd worden op basis van effectieve bezoeken. Mijn argument dat je zoiets ook kunt meten aan de hand van rss-abonnementen viel halvelings in dovemansoren, dus zal ik in de komende weken een aantal mensen RSS moeten leren kennen. Ik moet trouwens grif toegeven dat ik er ook wel rijkelijk laat de voordelen van heb ontdekt. RSS in mijn Thunderbird vond ik niet echt voordelig, maar sinds ik NetVibes heb ontdekt ben ik helemaal verkocht!
Tom, als je zelf het licht hebt gezien, is het moeilijk voor te stellen dat anderen in het donker blijven staan.. haha! ;-) Maar serieus: mensen moeten van dergelijke toepassingen wel de meerwaarde zien. Ze moeten daar zelf achterkomen, of door ander ervan worden overtuigd. En het helpt niet als dan bijvoorbeeld financiers nog op een 1.0-manier werken. Maar inderdaad, als je niet veel websites volgt, zoals zij doen, dan kun je ze maar beter gewoon efkes langslopen. (Of volg je er niet veel omdat je er steeds langsloopt?? Een interessante vraag voor ze.) Over bezoekstatistieken is veel te zeggen en er is veel op af te dingen. Edwin schreef daar verschillende goede blogposts over. Het bijhouden van rss-abonnementen, bijvoorbeeld via Feedburner, geeft wel wat inzicht, maar ook niet alles. Het blijft aan alle kanten wat creatief cijferen en interpreteren. Onbekend maakt onbemind.
@allen Vraatzuchtigen! Dat zij we... @Tom Navraag doen is vaak heel verhelderend. Toen wij vorig jaar een medewerker communicatie (!) nodig hadden en ik hun internetgedrag bevroeg waren de antwoorden ook onthutsend. Zeker geen omnivoren in ieder geval. Er zijn veel mensen die internet alleen voor dat ene ding gebruiken. De kracht van het medium niet kennen. Er valt nog genoeg te doen als zendeling. Zo beschouw ik mezelf dan ook maar. Mijn vrienden moet ik nog introduceren in mijn eigen blog... Maar dat doe ik door daar onze vakantiegeschiedenis stukje bij beetje te posten. Dat is de enige manier. Persoonlijk aanspreken. Dat vind ik dan ook de kracht van web 2.0: het persoonlijke, gepersonaliseerde. Onderschat het niet: de mensen die in deze community zitten en die we regelmatig voorbij zien komen zijn in de minderheid. De grote "boom" verwacht ik pas als de volgende generatie aan het werk gaat.
Umm.. Luud? Die volgende generatie waar jij het over hebt.. Is dat de mijne niet?? ;-)
30 he... Misschien nog in het staartje :-)
Ik denk al eerder aan de generatie na mij die nu nog op de middelbare schoolbanken zit of net verder studeert.
@Tom Ik wilde het niet zo confronterend zeggen tegen Chris, maar je hebt wel gelijk natuurlijk. Hij zit al met dat probleem namelijk.. http://digitalearchivaris.blogspot.com/2008/03/help-ik-word-oud.html
Hé zeg! Laten we het wel gezellig houden hè?! ;-)