Hoe krijg je je project succesvol gefinancierd?

  • sep 2019
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 7
  • 41
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Violet

Voortschrijdende technische mogelijkheden bieden kansen voor de archieven om cultureel erfgoed op een andere manier aan het publiek te presenteren. Interactiever, meer met elkaar verbonden of juist onderscheidend in vorm. We zien dan ook om ons heen dat archiefinstellingen nadenken over vernieuwing. Toch komen er relatief weinig projectaanvragen vanuit de archieven bij de cultuurfondsen terecht. Zonde, zeker ook omdat die fondsen zich nadrukkelijk inspannen voor een toonaangevende cultuursector. Archieven horen daar ook bij.

Hoe maken we innovatie mogelijk met fondsen?

Dat verkennen we donderdagmiddag 24 oktober samen met vertegenwoordigers van een aantal fondsen. De volgende fondsen vaardigen iemand af: Mondriaan Fonds, VSB Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, BNG cultuurfonds en DEN. DEN is geen fonds maar faciliteert de wereld van het digitale culturele erfgoed met een overzicht van financieringsmogelijkheden en door innovatieve projecten zichtbaar te maken.

Het wordt een interactieve middag. We horen van de fondsen hoe zij de archiefsector zien, waar liggen volgens hen kansen en ontwikkelingsmogelijkheden? En hoe is het archiefveld zelf bezig met innovatie? Tijdens de middag is er ruimte om projecten te presenteren. Daarbij besteden we zowel aandacht aan wat succesvol gehonoreerd is als aan afgewezen projecten. We bespreken deze met elkaar: Waarom is het zo gelopen? Wat leert ons dat voor een volgende aanvraag?

Je maakt kennis met de fondsen en collega’s uit het veld die met inspirerende projecten bezig zijn. En natuurlijk blijf je napraten met elkaar en de fondsmedewerkers tijdens de borrel.

Cases gezocht!

We zoeken nog goede ‘cases’ in de vorm van projecten die wel of juist niet zijn gehonoreerd door één of meer van de fondsen en die we deze middag kunnen bespreken. Is jouw archiefinstelling ook bezig met een innovatief project dat je graag wil delen? En zoek je hier mogelijk nog aanvullend financiering voor? Ook dan ben je van harte welkom om je project te delen.

• Reageer op dit blog o.v.v. de naam van je project en organisatie en dan nemen wij contact met je op. Uit de aangemelde projecten kiezen wij er een paar uit om 24 oktober met elkaar te bespreken.

Waar, wanneer en aanmelden

Op donderdag 24 oktober kun je vanaf 13.30 uur terecht in de Mullerzaal van het Nationaal Archief in Den Haag. Meld je snel aan op deze pagina want er zijn maar 60 plekken beschikbaar.

Wie zijn wij?

De organisatoren van deze middag, Roomyla Choenni en Fieke Krikhaar zijn naast hun werk in de archiefwereld ook adviseur bij het Mondriaanfonds. Fieke is daarvóór lid geweest van de adviescommissie van het cultuurfonds van de BNG en van een Vlaamse expertpool voor erfgoedsubsidies. Roomyla was eerder programmamanager bij een vermogensfonds.

Ook interessant

Er staat een Open Oproep uit (deadline 7 oktober 2019) voor het voor het digitaal toegankelijk, bruikbaar en vindbaar maken van collecties materieel en immaterieel cultureel erfgoed.

Reacties

7 reacties, meest recent: 9 oktober 2019
  • Wat is het uitgangspunt bij de presentatie van erfgoed?
    Voor mij is de belangrijkste vraag voor de opzet van mijn erfgoedsite amsterdamsegrachtenhuizen.info geweest, waar zit de internetbezoeker op te wachten en wat zoekt de bezoeker.
    Van daaruit heb ik mijn site opgezet en haal van daaruit mijn informatie op bij de vele archieven, musea, bedrijfsarchieven, personen en andere sites. Maar daardoor heb ik geen directe band met een (erfgoed)instelling, ook omdat ik van panden ook de geschiedenis van bedrijven etc. vermeld. Zoals bij Herengracht 206-214 (http://amsh.nl/hg206). Iedereen vindt mijn werk mooi en maakt er soms gebruik van, maar voelt zich daardoor er niet ermee verbonden, daarvoor gebruikt ik te veel werk uit “andere bronnen”. De site is overigens wel al opgenomen in het archiveringsprogramma van de KB.

    Dat is ook het kernprobleem met de huidige opzet van de “open oproep”, je krijgt alleen geld als je: iets nieuws opzet en verbonden bent/samenwerkt met een erfgoedinstelling. Dus dan wordt de eigen collectie van die instelling waarmee je samenwerkt toch altijd weer het uitgangspunt.
    Maar de maker op internet moet juist los staan van alle andere (erfgoed)instellingen, zodat er ook een nieuwe, misschien verrassende ontwerpen kunnen ontstaan met informatie uit veel verschillende bronnen. En kijk ook eens naar de al bestaande en goed functionerende ontwerpen, soms van erfgoedclubs, misschien kunnen daar weer dingen verbeterd en toegevoegd worden om met de tijd mee te gaan. Of is het mogelijk om een soort standaard platform te ontwikkelen, vergelijkbaar met Facebook of Wikepedia, te maken waar erfgoedclubs hun informatie kunnen zetten en op die manier een zich zelf ontwikkelend systeem. Maar dat vooral los van de erfgoedinstellingen staat, die toch meer archivaris zijn en dat ook zo moeten blijven, daar zijn ze immers goed in!

    Verwijderde gebruiker
  • Wat een interessante en mooi vormgegeven website Erwin.

    Ben het met je eens dat het juist belangrijk is om informatie uit verschillende bronnen op een voor de bezoeker aansprekende manier te presenteren.

    Het initiatief Oneindig Noord-Holland maakt gebruik van archiefmateriaal om historische verhalen te vertellen. Zoals hier over de geschiedenis van Amsterdam. Zij brengen de geschiedenis van de provincie Noord-Holland in kaart en verbinden deze met collecties van musea, archieven en andere culturele instellingen. Doel is om het erfgoed dat de provincie rijk is op een betekenisvolle manier over de grenzen van collecties heen te verbinden. Oneindig Noord-Holland is dan wel verbonden aan het Noord-Hollands Archief maar bepalen zelf welke verhalen ze uitlichten en geven hier op geheel eigen wijze vorm aan.

    RHC's als Tresoar zijn actief bezig met open data en nodigen mensen uit om eigen verhalen te publiceren op hun website met behulp van Tresoar en/of eigen gegevens.
    Dit is nog steeds binnen de Tresoar omgeving en niet op een aparte, door een externe partij beheerde, website. Het lijkt me goed om het gesprek met erfgoedinstellingen aan te gaan over het delen van zowel publieke als private informatie. Mogelijk is er ruimte om dat in gezamenlijke projecten en daarmee ook gezamenlijke subsidieaanvragen te doen.

    Verwijderde gebruiker
  • Lijkt mij ook een goed idee om inderdaad actief meer buiten de (erfgoed)instellingen te kijken wat er al is en daarmee een samenwerking op te zetten.

    Verwijderde gebruiker
  • Hi

    Graag wil ik als archivaris van De Appel in Amsterdam een case aanmelden:
    Het project archive-run-spaces.
    Er is een uitgebreide tekst voor dit project en documentatie voor dit project.

    Groet
    Nell

    Verwijderde gebruiker
  • Dat klinkt ook boeiend Nell,

    Kan ik de informatie over dit project vinden op de Appel website?

    Groet,
    Roomyla

    Verwijderde gebruiker
  • Ha Roomyla

    Het is een uitgebreide tekst. Ik kan het naar je mailen?
    welk email adres? Of hoe werkt dat?

    groet
    Nell

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden