Overheid overschat internetvaardigheden burgers

  • apr 2008
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 7
  • 135
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

10.04.2008 – Zoekers hebben weinig informatie- en strategische vaardigheden.Bron: www.informatieprofessional.nlDe overheid moet haar sites beter afstemmen op het zoekgedrag van haar burgers. Die gebruiken internet vaak klakkeloos. En op hogere zoekvaardigheden presteert de digitale generatie niet beter dan ouderen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Twente.Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben in een laboratoriumsituatie getest hoe burgers overheidssites raadplegen. In een anderhalf uur durende test moesten de proefpersonen negen uitgebreide opdrachten verrichten waarvan de overheid veronderstelt dat burgers ze succesvol kunnen afronden.Het is voor het eerst dat er een praktijkonderzoek is gehouden naar het gebruik van overheidssites. Organisaties als CBS en SCP meten vaardigheden door enquêtes te gebruiken.Van de 109 proefpersonen bleken veel burgers niet de benodigde vaardigheden te bezitten. Zij wisten de taken niet met succes af te ronden of deden er heel lang over. Van de vier soorten vaardigheden die werden getest, slaagde men op het onderdeel operationele vaardigheden (‘knoppenkennis’) gemiddeld voor 80 procent van de taken.Bij formele internetvaardigheden, de kunst van het oriënteren en navigeren tijdens het surfen, werden de taken voor 72 procent geklaard. Bij informatievaardigheden, het kunnen zoeken, selecteren en evalueren van informatie, slaagde men gemiddeld voor 62 procent. Ronduit slecht was de score op strategische vaardigheden: met behulp van internet een bepaald doel bereiken, bijvoorbeeld nagaan of het zin heeft in beroep te gaan tegen een overheidsbeschikking.Slechts 25 procent van de opdrachten waarbij burgers belangrijke financiële informatie moesten vinden of een voorkeur voor een politieke partij moesten uitspreken aan de hand van bepaalde standpunten, werden voltooid.Tussen mannen en vrouwen werd geen enkel verschil aangetroffen. Bij operationele en formele vaardigheden deden hoogopgeleiden en jongeren het beter dan lageropgeleiden en ouderen. Bij informatie- en strategische vaardigheden waren de hoogopgeleiden beter, maar de jongeren niet.De populaire hypothese dat het probleem van de digitale vaardigheden vanzelf verdwijnt met het uitsterven van de oudere generaties blijkt onjuist, zeggen de onderzoekers. Zowel bij jongeren als ouderen zijn er groepen die het internet heel slecht en heel goed kunnen gebruiken. Vooral informatievaardigheden zijn een probleem, ook bij jongeren.Opvallend was dat de proefpersonen informatie op het internet klakkeloos voor waar aannemen. Het definiëren van specifieke zoekwoorden en het selecteren van relevante informatie leverde veel problemen op. Ook is Google voor burgers een belangrijker zoekinstrument dan alle hulpsites die de overheid gemaakt heeft.De onderzoekers bevelen de overheid aan haar sites beter in te richten naar het zoekgedrag van burgers. In het onderwijs en daarbuiten dient men meer aandacht te besteden aan informatievaardigheden en het gebruik van zoeksystemen. Ouderen moeten meer hulp en cursussen krijgen bij de toegang tot computer en internet.Het onderzoeksrapport is the downloaden op: www.ictenoverheid.utwente.nl

Reacties

7 reacties, meest recent: 17 april 2008
  • Klinkt als een rapport om te lezen, dus bedankt voor de tip! "..bijvoorbeeld nagaan of het zin heeft in beroep te gaan tegen een overheidsbeschikking." Tsjee.. Konden mensen dat niet vinden? Ik geloof niet dat dat met een gebrek aan strategische internetvaardigheden te maken heeft, maar eerder met goed verstoppen door de overheid.. haha! ;-) Belangrijk stukje: "Opvallend was dat de proefpersonen informatie op het internet klakkeloos voor waar aannemen. Het definiëren van specifieke zoekwoorden en het selecteren van relevante informatie leverde veel problemen op. Ook is Google voor burgers een belangrijker zoekinstrument dan alle hulpsites die de overheid gemaakt heeft." Ik lees twee dingen: wees een gids, en doe dat op de Google-manier.

    Christian van der Ven
  • Ik vind het wel aardig, de constatering dat de websites blijkbaar goed zijn, maar de mensen niet begrijpen hoe ze moeten zoeken. Ze missen vaardigheden... Dat is de wereld op zijn kop natuurlijk! We hebben dat zelf bij een usability-onderzoek aan den lijve ondervonden. Blijft overeind dat de zoekmethoden dramatisch slecht zijn en veel mensen inderdaad niet in staat zijn om informatie op waarde te schatten. Maar geldt dat niet voor ons allemaal? Zo lang we ons op bekend gebied bevinden zal het beoordelen van informatie niet zo'n probleem zijn. O wee als we informatie moeten zoeken over dingen die we domweg niet snappen omdat we er simpelweg niet in thuis zijn. Over verzekeringen kunnen ze mij van alles wijs maken. Interesseert me namelijk niet. Je kunt mensen niet verwijten dat ze iets niet kunnen wat tot voor 10 jaar nooit nodig is geweest. Belangrijke taak voor de overheid: Ben duidelijk, en sta bovenaan bij google zoekresultaten op relevante zoekvragen. Investeer daar nou eens in. En dan nog een gratis tip: voer de vakken zoekvaardigheid op internet en interpretatie van informatie in, in het voortgezet, middelbaar en hoger beroeps en academisch onderwijs.

    Verwijderde gebruiker
  • @ Christian: ik weet niet of ik je laatste opmerking begrijp. Gids voor de bezoekers voor je eigen informatie of ook wat informatie elders op het web betreft? Dat laatste lijkt me niet haalbaar. Bovendien moeten de bezoekers wel eerst je site weten te vinden.. @ Luud: Wanneer je er een apart vak zoekvaardigheid op internet van maakt, is het weer zoiets losstaand. Zorg dat leraren en leraressen thuis zijn op het internet, de voor- en nadelen ervan kennen, en dat in de normale lessen en opdrachten toepassen. Maar eerst moeten de 'operationele vaardigheden' (zie rapport) op orde zijn... Overigens is een directe link naar het artikel wel zo handig. In bijlage 1 (p.76) staan de uit te voeren opdrachten, bijvoorbeeld: Opdracht 7. Salaris (informatie opdracht) Stel je voor… Je bent 25 jaar oud en werkte tussen 1 september en 30 december van 2006 voltijd (40 uur per week) in een fabriek. Hiermee verdiende je elke maand 1275 euro bruto. Dit vond je erg weinig. Zoek met behulp van een zoekmachine (bijvoorbeeld www.google.nl, of de machine die u thuis wel eens gebruikt) het antwoord op de volgende vraag: - Is het salaris dat je verdiende lager dan toegestaan? en Opdracht 9. Verkiezingen (strategische opdracht) Stelt u voor… Er zijn binnenkort landelijke verkiezingen en u twijfelt of u op de PvdA, het CDA of de VVD gaat stemmen. U heeft de volgende voorkeuren: o U bent voor het gebruik van kerncentrales; o U bent voor een hoge kinderbijslag; o U bent tegen het hebben van een dubbele nationaliteit. Zoek met behulp van het Internet uit, welke van deze drie partijen uw eerste, tweede en derde voorkeur heeft.

    Verwijderde gebruiker
  • @Albert: Gids voor wat betreft vooral onze eigen informatie, maar ook voor wat betreft andere historische informatie. En eigenlijk is dat nog wat te veel gedacht vanuit het aanbod. Met andere woorden zouden we eerder gids moeten zijn voor wat betreft aan ons gestelde vragen, of elders gestelde vragen, die we tot ons 'domein' rekenen. Met dat laatste bedoel ik bijvoorbeeld mensen die in een discussiegroep of aan Wikipedia of Google een vraag stellen die ze ook aan ons hadden kunnen stellen, wat ze misschien een paar jaar geleden ook nog hadden gedaan.

    Christian van der Ven
  • Christian, dat laatste lijkt mij een geweldige taak, in twee opzichten: Prachtig om te doen, en énorm omvangrijk (al kunnen technische hulpmiddelen ondersteuning bieden, bijvoorbeeld Google Alerts op termen die je tot je domein rekent). In de beperking herkent men de meester, of zoiets?

    Verwijderde gebruiker
  • @Albert Ik ben het met je eens dat het geen apart "vak" moet worden maar een geïntegreerd deel van de volgen van onderwijs. Overigens zegt het rapport wel dat de jongere groepen duidelijk beter scoorden op het gebied van de operationele vaardigheden. Zoals in mijn vorige reactie al aangegeven bleek dat ook overduidelijk uit de test die wij hebben laten uitvoeren. Ik merk bij mijn eigen kinderen dat ze internet vooral voor de fun gebruiken en weinig voor kennis. Sinds het downloaden van muziek, films, games, cracks en dat soort dingen zijn ze zich wel bewuster geworden van een mappenstructuur die houvast kan bieden. Archivarissen in de dop! :-)

    Verwijderde gebruiker
  • @ Dannielle: Beide vaardigheden zijn nodig om niet alleen bij informatie te kunnen komen, maar die ook te kunnen intepreteren. Het onderzoek behandelt ook beide vaardigheden, en splitst ze zelfs nog wat verder op: Operationele vaardigheden zijn het kunnen… • …bedienen van een Internet browser: o Het openen van websites door de URL in de adresbalk te typen, o Het vooruit en terug kunnen surfen tussen internetpagina’s door gebruik te maken van de browser knoppen, o Het opslaan van bestanden op de harde schijf, o Verschillende formaten kunnen openen en opslaan (bijvoorbeeld PDF); o Het opslaan van websites in de Favorieten o Het gebruiken van een hyperlink. • …bedienen van een zoekmachine op het internet: o Het invullen van zoekwoorden in een zoekveld, o Het uitvoeren van een zoekopdracht, o Het openen van zoekresultaten in de lijst met zoekresultaten. • …gebruiken van online formulieren: o Gebruik maken van de verschillende typen invoervelden en knoppen (bijvoorbeeld dropdown menu’s); o Het versturen van een formulier. Formele vaardigheden zijn het kunnen… • …navigeren op het internet: o Hyperlinks gebruiken (in een menu, tekstueel, plaatjes etc) in verschillende menu en website lay-outs. • …behouden van een gevoel van oriëntatie tijdens het navigeren op het internet: o Niet gedesoriënteerd raken binnen een website, o Niet gedesoriënteerd raken tijdens het surfen tussen websites, o Niet gedesoriënteerd raken tijdens het openen van en surfen tussen zoekresultaten. Informatie vaardigheden zijn het kunnen… • …vinden en gebruiken van informatie, door: o Het kiezen van een geschikt zoeksysteem (of plaats o Het definiëren van zoekwoorden die zich op het informatieprobleem o Het selecteren van geschikte informatiebronnen, o Het evalueren van informatiebronnen. Strategische vaardigheden zijn het… • …voordeel behalen met behulp van het internet, door: o Het oriënteren op een bepaald doel o De juiste actie ondernemen om het doel te behalen o De juiste beslissingen nemen om het doel te behalen o De voordelen van dit doel behalen.

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden