Samenwerkingsproject archieven en onderwijs: Bronnen in de Klas
Samenvatting: Educatie en Presentatie bij Archieven gaat de komende jaren aan de slag met een waardevol project voor het onderwijs: ‘Bronnen in de klas’.
Begin juni, toen het Archief net weer open ging voor publiek, kreeg ik een mailtje van een collega van de Bibliotheek. Of wij misschien mee wilden werken aan een escape room die zij aan het ontwikkelen waren. Daar hoefde ik niet lang over na te denken!
In 6 weken tijd hebben we samen een escape room opgezet voor gezinnen, gericht op kinderen in de leeftijd 7+. Het verhaal draait om een het Gouden Zegel dat uit het Regionaal Archief Nijmegen is gestolen. De dief heeft spijt gekregen toen hij erachter kwam wat voor een bijzonder goudstuk dit is, en heeft het ergens in de bibliotheek achter gelaten. Detective Nora is druk bezig met de zaak en het is aan het Detective Hulpteam om in haar kantoor het mysterie op te lossen.
De bieb wilde graag een activiteit opzetten die gericht was op huishoudens, omdat alle andere activiteiten vervielen vanwege de aangescherpte regels omtrent corona. De escape room, het kantoor van Nora in de bibliotheek, is nu de hele zomervakantie drie keer per dag te boeken door huishoudens. Iedereen krijgt handschoentjes aan (want je wil toch niet dat jouw eigen vingerafdrukken ergens terecht komen..) en we werken voor een groot deel met materiaal dat geplastificeerd is (dus makkelijk schoon te maken) en setjes nieuw materiaal (o.a. iPad, pennen, woordzoeker) voor ieder detective hulpteam. En is er iemand verkouden of heeft iemand koorts uit het gezin, dan moet het gezin het bezoek aan de escape room nog even uitstellen.
Voor ons als archief is het een prachtige manier om gezinnen in Nijmegen op een laagdrempelige manier in contact te laten komen met het Archief. Ze gaan aan de slag met een verhaal dat draait om het Archief en het belang van onze stukken voor de stad Nijmegen. Het gouden zegel hoorde immers bij een brief over de stadsrechten van Nijmegen. Zonder het zegel is Nijmegen misschien geen echte stad meer... (overigens is de diefstal deels gebaseerd op de waarheid: in 1952 waren er al eens gouden munten uit het toenmalige gemeentemuseum gestolen...)
Verder hebben we in een groot deel van de puzzels elementen uit het archief verstopt. Zo is er een puzzel waarbij historische ansichtkaarten op alfabet gelegd moeten worden en is de ontcijfer-code van een oud geheimschrift bij ons te vinden. En in het introfilmpje dat de gezinnen te zien krijgen vertelt collega 'Jenneken van Nimwegen' aan de reporter waarom dat zegel écht teruggevonden moet worden.
Een paar jaar terug hadden we van het gouden zegel een 3d-print laten maken. We gebruikten het regelmatig bij educatieve activiteiten, maar die liggen momenteel allemaal stil. Het kon dus prima gebruikt worden voor de escape room. Het detective hulpteam vindt uiteindelijk dus ook écht een gouden zegel (waarvan kinderen nogal eens denken dat het het echte gouden zegel is..!)
Bovendien is het een hele mooie manier om samen te werken met de bibliotheek, onze buren! We hebben prettig samengewerkt en zijn van plan om de komende jaren ook andere educatieve activiteiten samen op te zetten. Gelukkig hadden we er ook ruimte voor. Want het kost wél veel tijd om de boel uit te denken, in te richten, te testen...
... Maar de waardering is groot! We hebben de escape room na een paar test-gezinnen nog aangepast zodat het goed te doen is voor de kinderen, met extra hints voor de ouders. En als ze het niet redden, komt een collega van de bieb binnen met een hint van detective Nora zodat het gezin toch de escape room kan afmaken. Ook goed om te weten: het is geen escape room waarbij de deur op slot zit. Ze kunnen er altijd zelf uitlopen en moeten voor twee onderdelen ook de ruimte uit om het antwoord te vinden.
De escape room is nu ongeveer 2 van de 3 tijdsloten geboekt! Bijna alle gezinnen redden het in de tijd en vinden het heel leuk om deze activiteit samen te doen. Ook werken we samen met stichting Leergeld, zodat gezinnen met een laag budget gratis de escape room kunnen doen.
Wil je meer weten over hoe we het hebben aangepakt, mail mij dan gerust! Of ben je zelf nog een keer met je gezin in Nijmegen en wil je de escape room doen? Kijk dan op onze website voor meer info!
Groetjes uit Nijmegen,
Ellen Nieboer
Publieksarchivaris Regionaal Archief Nijmegen
Reacties
Ha Ellen,
Wat een mooi initiatief, deze samenwerking tussen jullie en de bibliotheek. Mijn dochter is nog wat te jong, maar ik zal wat andere (Nijmeegse) gezinnen tippen.
Groet Harm
Ha Ellen,
Creatieve samenwerking met de bibliotheek en de stichting Leergeld! Mooi dat dit initiatief naar meer smaakt. Samen kun je meer doen en je bereikt een breder publiek. Fijn dat er zoveel belangstelling was/is voor de escaperoom. En dank voor het aanbod om de aanpak te delen met anderen die ook plannen hebben om zo'n project op te zetten!
Hartelijke groet, Anneke