Persoonlijk verslag van een interview over archiefpraktijk en -opleiding (KVAN-dag 11 juni 2013) #KVAN13

  • jun 2013
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 10
  • 40
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

KVAN-dag 11 juni 2013 in De Bazel te Amsterdam

‘Kiezen en gekozen : archiefpraktijk en archiefopleiding’

(Koningszaal)

Geart de Vries interviewde Yvonne Bos-Rops.

Vroeger begon elke dag van de opleiding met paleografie. De nadruk lag op oude archieven en het beschrijven van de stukken, o.a. charters en regesten. Het belangrijkste was sinds 1976 toen Yvonne begon als stagiaire bij het Algemeen Rijksarchief het maken van een beschrijvende inventaris (onder invloed van Eric Ketelaar).

De laatste jaren wordt het vak steeds diffuser. Vanwege de digitalisering en het ‘records-continuüm’ zitten de archivaris net als de documentaire informatieverzorger (DIV-er) steeds meer aan de voorkant van het archiveringsproces.

SOD en de Archiefschool leiden op voor het archiefvak, maar er is tóch nog differentiatie.

Na Rick v.d. Ploegs oproep (‘archieven in de etalage’) is de balans nu vaak doorgeslagen naar ‘meer publieksbereik’.

Alles digitaal en efficiënt doorzoekbaar is een illusie, vindt Yvonne.

Specialisten blijven nodig (chronologie m.b.v. Grotefend, paleografie, Latijn, inventariseren, weten welke archieven je in huis hebt en wat je ermee kunt…).

Externe experts inhuren lijkt een oplossing, maar deze kun je niet controleren en zijn niet altijd gebonden aan/betrokken bij de organisatie of het werkgebied.

Als tip gaf Yvonne mee dat je de archieven echt goed leert kennen als je vragen om inlichtingen in brieven/e-mails van het publiek gaat onderzoeken en beantwoorden!

Universiteiten (faculteit Geschiedenis bijv.) verwachten nu dat archivarissen de kennis in huis hebben en andersom is dit nu ook vaak het geval.

De traditionele kennis en specialismen (handboek van Fruin, Muller,… is nog steeds aktueel!) moeten ‘geborgd’ worden, vindt Yvonne.

Er zitten mensen in de zaal die bijvoorbeeld niet blij zijn met het vervangen van de ‘master Archiefwetenschap’ door de ‘master Cultureel erfgoed’…

(in de zaal o.a. Theo Tomassen en een docente van de Reinwardt Akademie).

Reacties

10 reacties, meest recent: 20 juni 2013
  • Mooi verslag, Wim.

    De oproep dat je via het inlichtingenwerk de archieven goed leert kennen, die kan ik onderschrijven. (Wat trouwens niet betekent dat iedereen die inlichtingen vervolgens ook zelf kan beantwoorden. Daar zijn immers ook andere dan archivistische en onderzoeksvaardigheden voor nodig.)

    Christian van der Ven
  • Dank je Christian.

    Ik ben het eens met jouw commentaar.

    Maar daarover maakte Yvonne Bos-Rops zich duidelijk zorgen over, begreep ik uit dit interview.

    Ik heb een verslagje gemaakt, dus niet mijn eigen commentaar gegeven.

    (hoewel ik persoonlijk wel denk dat zij gelijk heeft, 'tot op zekere hoogte'; want er komen steeds meer nieuwe archieven/collecties/media die andere kennis en vaardigheden vereisen; dus ook v.w.b. de opleiding en het 'leren in de praktijk').

    Verwijderde gebruiker
  • Technische oplossingen mogelijk voor paleografie en chronologie?

    Zouden er computerprogramma's ontwikkeld kunnen worden om 'oud schrift' te kunnen lezen/interpreteren? (eventueel in 'spraak'?)

    en idem om 'Grotefend' (chronologie) te kunnen lezen/interpreteren? (heb ik eerder al eens voorgesteld op Archief 2.0)

    Iets voor de Technische Hogeschool Delft bijvoorbeeld?

    ER IS AL ZOVEEL MOGELIJK... Waarom dit niet?

    Dan hoeft niemand er meer zoveel op te studeren/puzzelen...(of in het ergste geval: NOOIT MEER LEESBAAR/vindbaar).

    Verwijderde gebruiker
  • Technische oplossingen zijn vast mogelijk, de een wat lastiger dan de ander. Voor het 'lezen' van oude handschriften is bijvoorbeeld Monk in ontwikkeling. Voor het interpreteren van diezelfde handschriften lijkt menselijke aandacht me langer nodig. Maar ook daarbij kan de techniek vast helpen (ik denk bijvoorbeeld aan woordenboekjes/vertalers die helpen bij het begrijpen en vertalen van de door software 'gelezen' oude handschriften).

    Iets als Grotefend zal ongetwijfeld in techniek kunnen worden omgezet. Maar iemand moet het initiatief nemen hè.

    Christian van der Ven
  • @Christian Goed dat je Monk even noemt. Dat project was ik even vergeten. Ik had er weleens iets van gezien inderdaad. Er liggen m.i. nog veel archieven/archiefbescheiden te wachten...

    Tja, en de Grotefend-tabellen omzetten in een paar simpele drukken op je toetsenbord... Ik hoop dat dat binnenkort ook eens kan gebeuren.

    Verwijderde gebruiker
  • @Annemieke Bedankt voor je reaktie. Maar over je laatste opmerking ('Waarvoor (...) applicaties.'):

    Het enige wat een computer goed kan is rekenen.

    De rest wordt door de mens bedacht.

    Er zijn toch genoeg knappe ICT-koppen die 'omrekenapplicaties' kunnen veranderen in een simpele 'app' voor de doorsneegebruiker, lijkt mij?

    Ik hoef toch ook niet precies te weten hoe een automotor werkt om auto te kunnen rijden?

     

    vr. groet, Wim.

    Verwijderde gebruiker
  • @Wim, je hoeft natuurlijk niet de techniek achter de applicatie precies te vatten, maar als je betekenis wilt toekennen aan resultaten van een berekening (bijvoorbeeld een geautomatiseerde Grotefend) is het toch wel handig om bekend te zijn met het de materie waar de berekening over gaat.

    Het is m.i. makkelijker om resultaten te beoordelen als je snapt wat het principe achter een berekening is; onwaarschijnlijke resultaten als gevolg van een vergissing in de invoer zullen je dan eerder opvallen. (Sprak ik als ingenieur.)

     

    Qua autorijden: je hoeft inderdaad niet te weten hoe een automotor precies werkt, maar wel hoe de je motor start, aanstuurt, welke randvoorwaarden je wanneer moet beïnvloeden (tanken, olie verversen). De basis-principes achter een motor ken je denk ik wel degelijk! :D

    Verwijderde gebruiker
  • @Annemieke Validiteit van data heet dat geloof ik? Onwaarschijnlijke resultaten voorkómen...

    Tja, tegen een ingenieur kan ik niet op. :-)

    Maar ik zou het toch handig vinden als een doorsneegebruiker minder afhankelijk is van een deskundige studiezaalmedewerk(st)er. Of vloek ik nou in de kerk?

    Bedankt in ieder geval voor je serieuze reaktie.

    Verwijderde gebruiker
  • Daar sluit ik me helemaal bij aan, dat het handig is als een doorsneegebruiker minder afhankelijk is van de deskundige studiezaalmedewerk(st)ers. :)

    Als je veel-gestelde hulpverzoeken met een applicatie kunt ondervangen ben je denk ik best efficiënt bezig.

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden