Wie praat mee over een chatfunctie op een website?

  • apr 2009
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 27
  • 92
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Chido Houbraken
  • Christian van der Ven

Enkele weken geleden zijn we bij het Regionaal Archief Tilburg gestart met een proces dat in 2010 tot een geheel vernieuwde website moet leiden. Het is zoeken en passen en meten. Dat zal bekend in de oren klinken. In het komende jaar willen we een aantal dingen gaan uitproberen, experimenteren. Het eerste experiment is vorige week gestart, een "corporate" weblog: regionaalarchieftilburg.blogspot.com.Het volgende dat we willen gaan onderzoeken zijn de (on)mogelijkheden van een chatfunctionaliteit op de website. Er zijn meerdere archiefdiensten die met dit idee spelen, of er mee willen gaan spelen.Het lijkt ons zinvol om deze kennis niet alleen op te bouwen, maar van meet af aan te kijken of er meer geïnteresseerden zijn die mogelijk op een later tijdstip van de ervaringen kunnen profiteren. Dat is ook een experiment.Wij nodigen graag mensen uit die met ons hierover van gedachten willen wisselen. Gewoon aan tafel gaan zitten en de mogelijkheden bespreken. Misschien kunnen we samen het experiment aangaan? Mogelijk is een gezamenlijke chatfunctie van meerdere archiefdiensten een optie?Wie wil meepraten?

Reacties

27 reacties, meest recent: 22 juni 2009
  • Ikke, ikke, ikke!! :-) Met Albert had ik hier ook al kort over gesproken, om minimaal met z'n drietjes eens om de tafel te gaan zitten. Die chatfunctie is namelijk een van de dingen die ook het BHIC wil realiseren, zeker in de nieuwe website, maar indien mogelijk al eerder.

    Christian van der Ven
  • Voor de nieuwe website van het Nationaal Archief zijn wij ook de mogelijkheden en beperkingen van chat- en andere communicatiemiddelen aan het bekijken. Hoe zie jij de optie van een gezamelijke chatfunctie voor meerdere archieven voor je? Algemene vragen over het doen van onderzoek in een archief zijn prima te beantwoorden, maar voor specifiekere vragen over de collectie of de dienstverlening van een archief heb je toch al snel archiefspecifieke kennis nodig, denk ik. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere archieven. Hebben veel mensen bij jullie instelling 'chat ervaring', chatten jullie onderling al? En ja, ik praat graag mee.

    Verwijderde gebruiker
  • Van mij weten jullie het: ik heb bergen chatervaring... haha! En ook enkele andere medewerkers chatten vrijwel dagelijks. Dit is meer 'on the fly' zo gekomen, voor wie het makkelijk vond, en er zit dus nog geen plan of beleid achter. (En toch werkt het!) Ik zie wel iets in zo'n algemene chatfunctie, maar ik denk dat het nog wel een lastige wordt. Veel vragen zijn al heel snel archiefspecifiek, en zo'n algemene functie moet natuurlijk niet een extra hobbel worden. Vergelijk het met de keuzemenuutjes van de telefonische helpdesks... Die chat is in mijn ogen vooral bedoeld om met één klik een archiefmedewerker aan de praat te krijgen, die je kan helpen.

    Christian van der Ven
  • Misschien zie ik het te simpel, maarreh... hadden we deze discussie ook niet toen de archiefdiensten per mail bereikbaar werden? Iemand moest verantwoordelijk zijn om de mail te checken en te (laten) beantwoorden, zonder dat het eerst uitgedraaid en ingeboekt werd. Snelle reactie, administratie later. Ik vind dit een beetje vergelijkbaar met deze discussie over chat: je hebt een planning nodig om chat-matig bereikbaar te zijn en als die persoon geen nuttige bijdrage in de chat kan geven, dan roept hij/zij iemand anders erbij in de chat. Dat kan een medewerker zijn, maar ook een relevante andere gebruiker/bezoeker van de archiefdienst (of, voor mijn part, een andere archiefdienst/organisatie). Wat ik wil zeggen: is het probleem werkelijk zo groot?

    Chido Houbraken
  • Dat klinkt natuurlijk het beste, maar in de praktijk weet ik niet of dat wel zo gemakkelijk gaat werken. Ik zie het in ons archiefwereldje organisatietechnisch ook nog niet zo snel gebeuren dat je vanuit het noorden snel iemand in het zuiden bij je chat betrekt. Maar misschien maak ik me schuldig aan een mooie uitspraak: als je obstakels ziet, heb je je ogen niet meer op het doel gericht. Een lesje in nederigheid...? ;-)

    Christian van der Ven
  • Ik zal de laatste zijn die beweert dat dit binnen het archiefwezen een natuurlijk gevoel voor deze zaken aanwezig is, maar Archief2.0 gedacht zou ik zeggen: gewoon beginnen en kijken waar het schip strandt. Of liever: vaart maakt.

    Chido Houbraken
  • @Chido Je hebt gelijk als je zegt, gewoon installeren en doen. Want zo simpel is het. In dit geval is mijn gedachte: ik weet dat er meer diensten bezig zijn met dit element. Als we daar nu eens samen over praten en dingen op papier zetten, kunnen we misschien ook voor een zelfde cliënt kiezen, van elkaars ervaringen gebruik maken, gezamenlijk de bezetting regelen en zo nog wat meer. We zijn namelijk heel goed om hetzelfde wiel meerdere keren uit te vinden en daar vooral niet met elkaar over te praten. Als dit werkt, dan is het waarschijnlijk ook eenvoudiger om over andere onderwerpen samen op te trekken of op z'n minst van gedachten te wisselen. Bovendien is de inbreng van mensen die het weliswaar niet gaan invoeren, maar er wel ideëen over hebben op deze manier ook boven tafel te krijgen. Ik zie meer voordelen als we daadwerkelijk willen delen.

    Verwijderde gebruiker
  • Binnen mijn bedrijf maken we sinds kort gebruik van Yammer. Omdat we met bijna 2000 mensen zijn en verdeeld zijn over verschillende divisies zijn we op zoek gegaan naar een tooltje waarmee we met elkaar kunnen chatten/twitten etc. Nadeel van Yammer is dat je eenzelfde domein naam moet hebben. Ik zou dus ook meer inzetten op een twitter-achtige functie en die naam ook gebruken ipv chat. Daar wordt toch met name MSN-en mee geassocieerd terwijl Twitter ook voor de grote mensen is (zie Verhage, Obama en dergelijke)

    Verwijderde gebruiker
  • Emiel, dat is inderdaad een overweging waard. Een twitterbox op de website... hmm.

    Verwijderde gebruiker
  • Luud, De KB heeft zoals je misschien ook al weet ook een chatfunctie die alleen op bepaalde periodes van de dag en de week bereikbaar zijn. Da´s natuurlijk ook ingegeven door de problematiek die Chido ook al aanstipt voor een organisatie. Wie bemant het, wanneer en hoe. Wellicht kan je hen ook eens benaderen? Ik heb ook wel eens geopperd om chat (enkel) als extra, aanvullende wijze van communiceren in te zetten. In het verlengde van een mailwisseling of een telefoongesprek. Dat kan soms heel verhelderend zijn voor gesprekken maar legt zo niet te veel ´chat-verwachtingen´ neer bij de bezoeker. Collega´s maken ook wel eens gebruik van de videochat mogelijkheid in Skype om (bijvoorbeeld in het kader van restauratie-overleg) vooral met internationale collega´s te spreken. Zeker in zo´n overleg waar je concrete voorbeelden wil laten zien, waarin taal belangrijk is, is elkaar zien echt een toegevoegde waarde. Qua kosten is het natuurlijk ook plezierig. Intern gebruiken we met een aantal collega´s Pidgin als programma om mee te chatten. Da´s ontstaan omdat we met de organisatie inmiddels op twee locaties zitten en de chat voorziet in een soort informatiebehoefte ergens tussen de telefoon en de mail in. Daarbij kan je overigens ook goed zien wat de aanwezigheidsstatus is van collega´s eventueel aangevuld met extra informatie daarover. Ik zou best begrip op kunnen brengen wanneer een chat niet permanent bezet is en via een statusmelding duidelijk wordt of en wanneer ik eventueel zou kunnen chatten. Is die niet beschikbaar kan je als bezoeker altijd even terugvallen op een email. Tim

    Verwijderde gebruiker
  • @ Tim: De KB is door ons al eens bevraagd, ik heb nu thuis de gegevens niet bij de hand maar Pieter is daar al eens langsgeweest. Idem voor de Zeeuwse Bibliotheek, die door mij en door Christian al eens bevraagd is over hun chat-activiteiten. Bij beide instellingen liep het toen nog niet storm met vragen over de chat, moet ik er eerlijkheidshalve bijzeggen. @ Emiel: leuk idee, zeker voor korte algemene vragen. Zouden 140 karakters genoeg zijn? Voor meer persoonlijke vragen in de trant van "mijn opa zou bij de NSB gezeten hebben, hebben jullie daar wellicht info over in jullie archieven" ligt Twitter ook minder voor de hand...

    Verwijderde gebruiker
  • Op het BHIC willen we mogelijk/waarschijnlijk ook met Twitter gaan experimenteren. Ik vind Twitter persoonlijk overigens een wezenlijk ander communicatiemiddel dan chat. Het valt in de categorie microblogging, dus da's zoiets als allemaal kleine blogjes, waarin we allemaal onze zaken de digitale wereld inhelpen, waarna anderen erop kunnen reageren, waarna er zelfs gesprek kan ontstaan. Terwijl chat voor mij veel meer om dat gesprek draait. Een andere soort van communicatie dus. Het is ook directer, sneller (terwijl microblogging weer andere voordelen heeft). Maar goed, dat soort discussies is meer iets voor de nieuwe groep.

    Christian van der Ven
  • De chatfunctie van de KB en Al@din heb ik al verschillende malen uitgeprobeerd (met het oog eigenlijk op dit project van ons nu). Erg leuk! Zoals jullie Pidgin gebruiken, gebruiken wij Meebo, vooral enkele medewerkers in de dienstverlening (tussen verschillende locaties, zalen en kantoren). Die zijn immers ook vaak van hun plek. Dat intern chatten is trouwens een goede oefening voor het chatten met klanten straks. Ongetwijfeld zijn wij allemaal geoefende chatters... maar ik merkte bij collega's dat die erg moesten wennen aan deze andere manier van communiceren.

    Christian van der Ven
  • Hallo, Momenteel ben ik bezig met een onderzoek naar een chatapplicatie voor de website van het Gemeentearchief Rotterdam om de klant beter van dienst te zijn. Dit onderzoek is tevens mij afstudeeropdracht voor mijn opleiding communicatie en nieuwe media. Ik heb al wat onderzoek gedaan en heb gezien dat de Universiteit Bibliotheek van Amsterdam ook gebruik maakt van chat op een manier hoe een archief die ook goed kan gebruiken. Zelf zie ik een twitter functie niet zitten, omdat het een kleine blog is en er is minder interactie dan een chatapplicatie. Graag zou ik ervaringen willen uitwisselen....

    Verwijderde gebruiker
  • Klinkt als muziek in m'n oren! Ik zou zeggen: meld je aanOp 11 mei komt trouwens een clubje medewerkers van het GAR naar het BHIC op werkbezoek. Ben jij er dan ook bij?

    Christian van der Ven
  • Ik zal het zo even navragen wat de bedoeling daarvan is en of ik mee kan. Ik ben nu bezig met een literatuuronderzoek over chatten zelf en ik heb aardig wat informatie gevonden.

    Verwijderde gebruiker
  • Wij zijn leverancier van Live Chat & Cobrowsing software voor websites. Graag zou ik jullie meer vertellen over de mogelijkheden die er zijn. Met wie zou ik hierover het beste even kunnen mailen of bellen? Mijn email: frank@cobrowser.net

    Verwijderde gebruiker
  • @ Christian van der Ven Op 11 mei ben ik ook aanwezig bij het BHIC werkbezoek.

    Verwijderde gebruiker
  • Ik mis de vraag waarom? Waarom wil men een chat? Ik geloof dat je je eerst moet afvragen "wat willen we kunnen"?? Zodra daar "live kletsen via de website" bij zit, moet je vooral doen. Er zijn meerdere opties voor live communicatie: gtalk, skype, msn, ebuddy, nimbuzz, etc. etc. Allemaal gratis te gebruiken. Je kunt op je site ook een link plaatsen die je direct in contact brengt met iemand via een chat functionaliteit. Als het web-based moet zijn is het een kwestie van copy-paste en je bent er. Na enkele weken ben je er dan toch achter of mensen het gaan (mis- of) ge-bruiken. Een groep maken op Skype lijkt me persoonlijk handiger. Maar wacht vooral ook "Wave" van Google af. Het nieuwe communicatie platform dat email, chat e.d. gaat samenvoegen en waarschijnlijk revolutionaliseren.

    Verwijderde gebruiker
  • Goede vraag, Luc. Voor het BHIC is dat duidelijk: wij willen dat bezoekers van onze website, als ze vragen hebben, direct en live die vraag kunnen stellen aan een archiefmedewerker, zonder daarvoor te hoeven bellen of mailen. De techniek is het probleem niet. De chat widget op mijn blog (makelij van Meebo) stond er binnen een paar minuten en werkt al een paar jaar als een tierelier. Natuurlijk zijn er wel (meer) wensen, maar het eerste begin is zo gemaakt. In technisch opzicht dan. Je hebt namelijk ook met andere zaken te maken. Wanneer gaan we de chat openstellen? Wie gaan dat doen? Zijn die mensen chatvaardig? Enzovoort, enzovoort. En als Google Wave dan komt, dan zien we gewoon weer verder.

    Christian van der Ven
  • De "waarom" vraag is dan ook iets dat zeker aan de orde moet komen. Wat voor mij in ieder geval belangrijk is: we weten dat veel bezoekers van de website in een paar tellen weer weg zijn. Maar waarom? Een deel is ongetwijfeld op basis van de zoekopdracht via Google bij ons terecht gekomen en wij bieden het antwoord niet. Voor een deel kunnen wij mogelijk wel het antwoord op de vraag even, maar is de website te ontoegankelijk, te specialistisch en noem maar op. Bekend probleem. Nou kun je beweren dat we dat dan moeten oplossen, maar dat kost nog wat tijd, en een chatfunctionaliteit biedt in ieder geval de mogelijkheid voor de bezoeker om direct een vraag te stellen. Na verloop van tijd hebben we dan hopelijk een antwoord op de vraag waarom die mensen zo snel weer weg zijn en hoe we functionaliteit kunnen verbeteren. Directe interactie kan daarvoor een heel adequaat middel zijn. Het is zeker niet de bedoeling, en dat proef ik een beetje uit jouw opmerkingen, om een faciliteit te bouwen die mensen de mogelijkheid biedt om met elkaar te gaan chatten. Volgens mij zijn die er al genoeg. Contact met de klant / bezoeker, daar gaat het hierbij om.

    Verwijderde gebruiker
  • Als ik het goed begrijp zie je dat verkeer kortstondig op je site is en dan je site verlaat. Nu lijkt me chat niet een middel om mensen die al kort op de site zijn, via dit directe communicatie middel te vragen waarom men weer verder gaat. Wat is het doel dat je nastreeft? Waarom wil je dat gebruikers langer blijven? Hebben jullie al een geëxperimenteerd met verschillende landingspagina's? Of kijken jullie waar de bezoeker vandaan komt en waar hij heen verdwijnt? Die informatie heb je als het goed is. En als die gebruiker van Google komt, wat typt hij/zij dan in? Waar zoekt men naar? Krijg je het juiste publiek maar communiceert de site niet goed genoeg of krijg je niet het juiste publiek die iets anders zoekt en verder trekt? Wie verwacht je op je site? En wie krijg je op je site? Heb je al eens gedacht aan meer opvallende "Calls to Action"? Waarom geen duidelijk zoek veld op de homepage ipv achter vele kliks verscholen? Breng de data naar de user en laat hem minimaal zoeken. Je kunt zelfs melden, u zocht XXX op google en kwam op deze site. Klik " hier" voor informatie over YYY, etc. Dit lijken me de vragen die ik als 'marketeer' zou stellen. 'Meten is weten' en statistieken helpen je te begrijpen hoeveel gebruikers, wat doen, waar ze vandaan komen en heen gaan en welke gebruikers naar wat zoeken. Kijk kritisch naar je site. Dat alles erin zit wil niet zeggen dat het dit communiceert en op de gebruiker is afgestemd.

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden