Ereschuld, eerlijk en eigenbelang

  • mrt 2012
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 9
  • 39
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Yvonne Welings

Het is vandaag zondag 4 maart 2012, ik zit mijn mailbak op te eten. Ingmar Koch heeft in zijn dagelijkse overwegingen -:) de tweets van Eric Ketelaar, Ingmar Koch en mij over de provinciale bijdragen aan de RHC's weer onder de aandacht gebracht. Daar moet ik op reageren, maar waar? Archief 2.0, BREED of op de discussiepagina's? Ik ben de weg kwijt maar besluit voor mijn thuismerk blog BREED.

Hoe zit ik er in? De provincies gaan mee betalen aan de exploitatie van de RHC's in de provincie -gelukkig ook de provincie Zuid-Holland: lof en spruitjes! Hoeveel gaan ze mee betalen? dat is geloof ik de discussie, de waarom vraag zal al wel beantwoord zijn, wat het de provincies oplevert ligt in de toekomst, maar er is ook een verleden en daar moet voor worden betaald. Ereschuld noem ik het maar. Immers de provincies dragen hun archief al ruim 100 jaar voor niets en noppes over aan de rijksarchieven in de provincies (nu RHC's). Dat kost het Rijk geld en nu we de structuur rond de RHC's en verantwoordelijkheden wijzigen zet de wetgever dit foutje nog even recht. Wat is er besloten? Ik vermoed dat de Algemene Rijksarchivaris in overleg met ministerie van OCW en de directeuren van de RHC's de meterformule hebben bedacht. Hoeveel meter provinciaal archief beheer jij en dan vergelijken ten opzichte van elkaar en dan hebben we een verdeelsleutel en kan de koek gegeten worden. Voor Martin Berendse een K-positie: hij is advisuer van de minster, beheerder van het Nationaal Archief (=weg met die Zuid-Hollandse hap) en directeur van het RHC Zuid-Holland en dan ook nog collega van de andere RHC directeuren in het CONVENT (bestaat dat nog?). Dat kan alleen maar uitlopen op gedoe. Dat is één. Twee: je bedenkt met elkaar -dat vermoed ik, let op!- een verdeelmechanisme en dan weet je dat er broeders en zusters (!) zijn (kijk eens bij de opgave van Ingmar over de feitelijke pepernoten verdeling) die naar zich toe rekenen. Solidair? Nee, maar hallo het is 2012: ieder voor zich en G voor ons allen. Dus zit de ergernis van Ingmar en Eric vooral hier. Zij denken dat de archiefdiensten -ik maak 'm bewust breed- naast allerlei zakelijke verschillen toch met elkaar verbonden zijn op de 'zaak'? Ik vul in: verwerven, beheren en beschikbaarstellen van archieven. Dat hebben we in Nederland prachtig geregeld, het zou nog mooier kunnen zijn als we zouden samenwerken. En de verdeling van de ereschuld toont nu zo lullig aan dat we er zo niet in zitten. Hier geldt de eerste wet van Max Beekhuis: als G had gewild dat we als mensen zouden samenwerken dan had G iets anders bedacht. Neem ik hierdoor afstand van de morele verontwaardiging van Ingmar en Eric? Nee, ik voel 100% met hen mee, ik ben het helemaal eens met Eric die -uitdagend- stelt dat er in verschillende RHC's nog maar even geselecteerd (ruimen was geloof ik het gebruikte woord) moet worden in de provinciale bestanden. En zeg ik erbij:de verschillende directeuren terug moeten naar de geschiedenislessen van 'oude' archiefschool: De Staten van ..... zijn geen provinciale besturen, dus maar niet mee tellen, dames en heren.

Valt er ook iets goeds uit deze ereschuldcentenbrij te halen? Ja, wat mij betreft wel. De provincie Zuid-Holland draagt een gemiddeld bedrag bij (zie staatje van Ingmar). Dat komt omdat de provincie goed voor haar archieven heeft gezorgd en Martin Berendse niet heeft gesjoemeld. Als sommige andere provincies nu ook voor hun huidige informatie goed gaan zogen dan kan ik wel leven met de 'heren en dames verdeling'. Ik verkoop ze wel een training feedback geven aan elkaar, word ik er ook nog beter van en daar gaat het uiteindelijk toch om! Nietwaar Ingmar en Eric?

Reacties

9 reacties, meest recent: 6 maart 2012
  •  Ik ben benieuwd naar de Tweede Wet van Max Beekhuis...

    in de voortdurende spagaat tussen beroeps gedreven solidariteit en baas in eigen huis,is het zoeken naar samenwerking die ook wat oplevert. centjes voor de een, een cursus voor de ander, niet slecht. 

    Verwijderde gebruiker
  • Max, ik deel je mening dat deze bestuurslaag, die over het algemeen er het meest warmpjes bij zit, er tot nu toe goedkoop af is gekomen. En dat geldt met de nieuwe bijdrage nog steeds.  Reeds eerder berichtte ik link

    Met elkaar gaan ze in totaal vijf miljoen betalen aan de verschillende Regionale Historische Centra in  de hoofdsteden. Tot die tijd betaalden ze niets. Dat bedrag wordt weer door het Rijk weer gekort. Echt een koopje, menige middelgrote en grote gemeente zou er jaloers op zijn om met een dergelijk bedrag je archiefbeheer af te kopen. Voor huisvesting hoeft de provincie niets te betalen.

    Tot nu toe wordt niet gesproken over het feit dat de verzwaring van het archieftoezicht richting gemeenten wordt afgewenteld zonder een euro extra. Verschillende provincies zoals Zeeland hebben al geanticipeerd door de formatie vrijwel niet meer in  te vullen. Als de jeugdzorg vanuit de provincie naar gemeenten komt, wordt er wel over mensen en middelen gesproken. Maar als het deze tak van sport betreft, worden consequenties voor gemeenten ontkend.

    Wat ik ook als opvallend ervaar bij alle provincies zijn de verschillen in erfgoedbeleid. Met veel moeite hebben archiefdiensten in Noord-Brabant het voor elkaar gekregen om subsidie te verkrijgen voor de digitalisering van de bevolkingsregisters. Veel moeite omdat er in tegenstelling tot andere provincies in Nederland geen beleid was.  In sommige provincies ontvangen archiefdiensten zelfs bijdragen van de provincie voor het bouwen van een archiefbewaarplaats. Daar zou wat velen in het vakgebied betreft ook wat meer eenduidigheid in mogen komen. Misschien is deze stap een opmaat ?

    Yvonne Welings
  • Yvonne, van eenduidig provinciaal beleid is niet vaak sprake. zeker niet als er vrijheid van keuze en afweging is, zoals veel al het geval bij erfgoedbeleid.de ene provincie zet nu bij de bezuinigingen in op ontzien van monumentenbeleid( zoals ook landelijk het geval is)  een andere provincie kiest bewust voor ontzien van erfgoededucatie, en een derde snijdt op alle onderdelen. De politieke kleur van de colleges van GS lijkt niet veel uit te maken. wat tegenwicht mbt de discussie over de provinciale bijdrage: ik meen me te herinneren dat het ook de wens van het Rijk was om de zorg voor de overgedragen archeiven meer op afstand te plaatsen en de provincies een grotere rol te laten spelen. Die keuze betekent niet automatisch dat de provincies dan ook maar  het volle pond moeten gaan betalen voor het beheer van hun eigen archieven. provincies hebben netjes onderhandeld en zich niet een twee drie voor het haagse karretje laten spannen. zo kun je er ook naar kijken.

    Verwijderde gebruiker
  • @richard, Ik ervaar de bijdrage niet als het volle pond, zeker niet als je het over deze bedragen hebt. Iedere bestuurslaag in Nederland draagt financieel bij aan het eigen archiefbeheer, ook waterschappen. Ik vind het niet meer dan billijk dat dit wordt rechtgetrokken. Ja, er is inderdaad stevig onderhandeld, zo wordt er ook niet voor huisvesting betaald en dat is bij de RHC's een van de grootste kostenposten.

    Nu nog de verdiscontering veranderend archieftoezicht en eenduidig provinciaal erfgoedbeleid.

    Yvonne Welings
  • @Yvonne Kun je het wetsartikel waarin staat dat het gemeentelijke (en waterschappelijke) archieftoezicht verzwaard wordt even aanwijzen in het wetsvoorstel?

    Ik meende dat de artikelen 32 (en 37) niet gewijzigd worden.

    Verwijderde gebruiker
  • Door de afspraken die tusen het IPO en VNG zijn gemaakt.

    Yvonne Welings
  • @Yvonne Misschien kun je die opmerking dan wat nader specificeren, want ik weet echt niet wat je bedoelt...

    Verwijderde gebruiker
  • Met genoegen Max zijn blog hier gelezen. Ik zie hem al zitten, op een zondagmorgen enthousiast het archiefbeheer- en toezicht in Nederland beoordelend! Met ervaring in het Noord-Hollandse, nu bezig met 'particulier' Nederlands erfgoed is het voor mij boeiend om te lezen over de bestuurlijke benodigheden voor een goed, geordend en toegankelijk archief. Het doel moet continu duidelijk zijn. De huidige sociale netwerken maken verregaande samenwerking mogelijk.   

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden