Web 2.0 'neglecting good design'

  • okt 2007
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 2
  • 33
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

Bij mijn eerste post wat input van een naamgenoot ;-)Hype about Web 2.0 is making web firms neglect the basics of good design, web usability guru Jakob Nielsen has said.Het BBC artikel"Good practices include making a site easy to use, good search tools, the use of text free of jargon, usability testing and a consideration of design even before the first line of code is written.""The main criticism or problem is that I do not think these things (web 2.0 functies , red.) are as useful as the primary things," he said."Most people just want to get in, get it and get out," said Mr Nielsen. "For them the web is not a goal in itself. It is a tool."

Reacties

2 reacties, meest recent: 31 oktober 2007
  • Grappig dat de twee discussies die zojuist hier zijn gestart op een bepaalde manier bij elkaar schijnen te horen. Jakob Nielsens zorgen over (gebrek aan) vormgeving en vooral overload aan functionaliteit worden als het ware gepareerd door de discussie over Symbaloo. Daar leidden keuzes ten faveure van vormgeving tot (iets) minder functionaliteit. Overigens denk ik dat meneer Nielsen voor een deel de waarheid spreekt, maar voor een andere deel ook zeker niet. Er blijft altijd een groep die geïnteresseerd is en blijft in alles wat nieuw verschijnt en het ook meteen gaat proberen. Die markt gaat nooit weg. Maar dat zijn ook de mensen die bij het volgende nieuwe produkt meteen weer weg zijn. Voorlopig houdt ik het er maar op dat content nummer 1 is, functionaliteit nummer 2 en vormgeving ergens daarna een rol speelt waar het archiefwebsites betreft.

    Verwijderde gebruiker
  • Ik kan het wel met Nielsen eens zijn, dat veel sites enkele grondbeginselen van een goede site aan hun laars lijken te lappen. Maar of dat komt doordat ze met geestdrift zoveel mogelijk web 2.0-functionaliteit in hun site probeerden te proppen, dat weet ik niet. Zeker met de huidige explosie in groei van websites, zeker rond web 2.0-dingen, zul je zien dat er een heleboel bagger bijzit. Dingen die in eerste instantie super lijken, maar die bij nader inzien toch niet handig blijken of te beperkt of alweer vervangbaar door een betere site of whatever. Of iemand het internet of een community daarop echt als 'goal' gebruikt, weet ik niet. Volgens mij gebruikt iedereen het web als 'tool', alleen is dat voor iedereen voor een ander bouwproject. Voor de een gaat het om het zoeken (en vinden) van informatie, de andere wil vooral kennis uitwisselen. Die eerste groep zal de 'get in, get it and get out'-groep zijn, die tweede de groep die de harde kern van een community vormt. Gebruikers zullen zelf het kaf wel van het koren scheiden, denk ik zo. Trouwens inderdaad wel grappig dat deze post online kwam naast die over Symbaloo.. ;-)

    Christian van der Ven

Trefwoorden