Big Archives, big money. De spanning tussen digitale toegankelijkheid en digitale betaalbaarheid #kvan14
Na zelf aan het einde van de ochtend samen met Hay Kranen een presentatie te hebben gehouden over open...
Het streekarchief Midden-Holland zit middenin een grote verandering op het gebied van (beheer)software. Tijdens ons verandertraject lopen we tegen verschillende problemen aan. Ik heb daar met meerdere collega’s van andere archieven over gesproken en het blijkt dat velen van hen met dezelfde problemen en uitdagingen kampen.
Eerder heb ik samen met een aantal collega’s een community of practice (leeromgeving) opgezet met als thema open data. Daar is als product een stappenplan open data uit voortgekomen. Graag wil ik samen met Luud de Brouwer op eenzelfde wijze een nieuw thema bij de horens vatten. In brede zin is het thema ‘(beheer)software’, maar laat ik het thema in een vraag samenvatten:
Hoe kies je (beheer)software?
Ik denk dat we daar als archiefinstellingen nog niet zo bedreven in zijn. Waar moet je zoal rekening mee houden in deze tijd van open data en e-depotontwikkelingen? De individuele instellingen ontbreken vaak de kennis om hier goede, weloverwogen keuzes in te maken. Wij zijn daar als individuele archiefinstellingen vaak te klein voor.
Maar we kunnen ons natuurlijk wel organiseren. Daarom lijkt het Luud en mij een goede zaak hier eens een leeromgeving voor op te zetten. Dit is dan ook een oproep om je bij ons aan te sluiten zodat wij dit thema met een groep mensen verder kunnen uitdiepen. Hoewel het thema in brede zin wel vast staat, is er nog veel ruimte voor een specifieke invulling. We horen dus graag goede ideeën om deze leeromgeving verder vorm te geven. Interesse in het onderwerp en de bereidheid een bijdrage te willen leveren is voldoende. Dus ook als je op dit moment niet direct van plan nieuwe software aan te schaffen, kun je je bij ons aansluiten.
De bedoeling is dat we een duidelijk doel en eindproduct formuleren. Dat kan, net als bij open data, een stappenplan zijn, maar het kan ook gerust een andere vorm aannemen. Dat pakken we samen op. We willen graag z.s.m. starten, maar aangezien de feestdagen voor de deur staan zal een eerste bijeenkomst niet voor januari plaatshebben.
Wij horen graag van jullie.
Reacties
Tom,
Denk je aan zaken als:
bepalen behoefte / opstellen van requirements
opstellen van acceptatie criteria / goede test organisatie met juiste kennis
bepalen impact / consequenties organisatie (mensen, techniek, processen)
opstellen van service level agreements
invulling goed opdrachtgeverschap / zakelijk handelen
wat zelf doen (opleiding) en wat laten doen (inhuur)
Dag Bob,
Dat zijn zeker allemaal onderwerpen die aan bod kunnen komen. Hangt ook een beetje van de behoefte van de deelnemers af. Maar zeker op het gebied van opdrachtgeverschap hebben we nog wel iets te leren, denk ik.
Lijkt me in het licht van dit initiatief ook een relevant nieuwsbericht: DEN gestart met ontwikkeling keurmerk voor erfgoedsoftware
Dank Christian, Helemaal mee eens. Ik moest er zelf ook aan denken toen ik de DEN nieuwsbrief las. Dat lijntje ga ik zeker (proberen te) leggen.
Beste Tom,
Lijntje hierbij gelegd. :-) Met het keurmerk erfgoedsoftware willen we inderdaad gelijkaardige zaken bereiken. Idealiter gaat het keurmerk zo werken dat je als afnemer een weloverwogen keuze voor een product kan maken. Nu wil het keurmerk voor een bredere groep van software werkzaam zijn - dus ook voor musea en wellicht bibliotheeksoftware en dan in deze fase van het project met name collectieregistratiesoftware. Dat is wellicht te breed (of juist te smal) met wat jullie voor ogen hebben, maar ik heb zo het idee van niet. Het lijkt mij goed tenminste eens verder te praten!
Ik denk dat we maar eens nader
Dag Robert, dank voor je reactie. Ik ga je mailen voor een afspraak