Hoe kies je (beheer)software?

  • dec 2013
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 6
  • 82
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven
  • Bob Coret

Het streekarchief Midden-Holland zit middenin een grote verandering op het gebied van (beheer)software. Tijdens ons verandertraject lopen we tegen verschillende problemen aan. Ik heb daar met meerdere collega’s van andere archieven over gesproken en het blijkt dat velen van hen met dezelfde problemen en uitdagingen kampen.

Eerder heb ik samen met een aantal collega’s een community of practice (leeromgeving) opgezet met als thema open data. Daar is als product een stappenplan open data uit voortgekomen. Graag wil ik samen met Luud de Brouwer op eenzelfde wijze een nieuw thema bij de horens vatten. In brede zin is het thema ‘(beheer)software’, maar laat ik het thema in een vraag samenvatten:

Hoe kies je (beheer)software?

Ik denk dat we daar als archiefinstellingen nog niet zo bedreven in zijn. Waar moet je zoal rekening mee houden in deze tijd van open data en e-depotontwikkelingen? De individuele instellingen ontbreken vaak de kennis om hier goede, weloverwogen keuzes in te maken. Wij zijn daar als individuele archiefinstellingen vaak te klein voor.

Maar we kunnen ons natuurlijk wel organiseren. Daarom lijkt het Luud en mij een goede zaak hier eens een leeromgeving voor op te zetten. Dit is dan ook een oproep om je bij ons aan te sluiten zodat wij dit thema met een groep mensen verder kunnen uitdiepen. Hoewel het thema in brede zin wel vast staat, is er nog veel ruimte voor een specifieke invulling. We horen dus graag goede ideeën om deze leeromgeving verder vorm te geven. Interesse in het onderwerp en de bereidheid een bijdrage te willen leveren is voldoende. Dus ook als je op dit moment niet direct van plan nieuwe software aan te schaffen, kun je je bij ons aansluiten.

De bedoeling is dat we een duidelijk doel en eindproduct formuleren. Dat kan, net als bij open data, een stappenplan zijn, maar het kan ook gerust een andere vorm aannemen. Dat pakken we samen op. We willen graag z.s.m. starten, maar aangezien de feestdagen voor de deur staan zal een eerste bijeenkomst niet voor januari plaatshebben.

Wij horen graag van jullie.

Reacties

6 reacties, meest recent: 7 februari 2014
  • Tom,

    Denk je aan zaken als:

    • bepalen behoefte / opstellen van requirements

    • opstellen van acceptatie criteria / goede test organisatie met juiste kennis

    • bepalen impact / consequenties organisatie (mensen, techniek, processen)

    • opstellen van service level agreements 

    • invulling goed opdrachtgeverschap / zakelijk handelen

    • wat zelf doen (opleiding) en wat laten doen (inhuur)

    Bob Coret
  • Dag Bob,

    Dat zijn zeker allemaal onderwerpen die aan bod kunnen komen. Hangt ook een beetje van de behoefte van de deelnemers af. Maar zeker op het gebied van opdrachtgeverschap hebben we nog wel iets te leren, denk ik. 

    Verwijderde gebruiker
  • Dank Christian, Helemaal mee eens. Ik moest er zelf ook aan denken toen ik de DEN nieuwsbrief las. Dat lijntje ga ik zeker (proberen te) leggen. 

    Verwijderde gebruiker
  • Beste Tom,

    Lijntje hierbij gelegd. :-) Met het keurmerk erfgoedsoftware willen we inderdaad gelijkaardige zaken bereiken. Idealiter gaat het keurmerk zo werken dat je als afnemer een weloverwogen keuze voor een product kan maken. Nu wil het keurmerk voor een bredere groep van software werkzaam zijn - dus ook voor musea en wellicht bibliotheeksoftware en dan in deze fase van het project met name collectieregistratiesoftware. Dat is wellicht te breed (of juist te smal) met wat jullie voor ogen hebben, maar ik heb zo het idee van niet. Het lijkt mij goed  tenminste eens verder te praten! 

    Ik denk dat we maar eens nader 

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden