Wat wil de docent? Verslag van het webinar
Dalida van Dessel en haar collega Saskia de Vries van Beeld en Geluid vertelden over hun ervaringen m...
In de nieuwsbrief van KVAN van 27-01-2022 stond dat het rapport Stand van het Nederlands digitaal erfgoed is gepubliceerd. Ik heb het gelezen en vind dat hier wel wat op aan te merken is. Vooral omdat onze inspanningen met betrekking tot educatie en presentatie er bekaaid vanaf komen.
Het rapport is opgesteld door Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE) in opdracht van het Ministerie van Onderwijs Cultuur & Wetenschappen. Het laat zien hoe de beschikbaarheid, toegankelijkheid, vindbaarheid en het gebruik van digitaal erfgoed zich in 2019-2021 hebben ontwikkeld.
Echter, als je dit rapport leest als KEP-lid dan schieten de tranen je bij wijze van spreken in de ogen. Want wat wordt er niet genoemd?
Dat wij (archieven in Nederland):
Geschiedenislokaal aanbieden, een verzamelportaal/-website van digitaal erfgoed ten behoeve van het onderwijs. Zodat leerlingen en studenten, die volgens hun curriculum verplicht zijn historisch onderzoek te doen, dit ook met behulp van bronnen uit hun eigen omgeving kunnen doen. Op p. 21 en 25 van het rapport worden diverse verzamelportalen genoemd, maar Geschiedenislokaal ontbreekt.
Minder fysiek bezoek in schoolverband ontvingen door de Corona-pandemie. En dat die daling dus niet alleen in musea plaatsvond, zoals in het rapport gesteld op p. 21, maar ook in archieven.
Tijdens de Corona-pandemie anticipeerden op lockdowns en online lessen voor het onderwijs ontwikkelden, rondom digitaal erfgoed.
Exposities organiseren en dat dit dus niet alleen voorbehouden is aan musea. Zie p. 6 en 29-30.
Digitaal erfgoed opnemen in onze exposities (fysiek in gebouwen en online op websites) ten behoeve van diverse doelgroepen, zoals lokale bewoners, toeristen en het onderwijs.
Conclusie: wij zullen als KEP’pers meer ‘lawaai’ moeten maken. Want als wij zelfs door instanties als het NDE al niet goed in hun rapport worden gerepresenteerd, dan is er werk aan de winkel. Daarom deze oproep aan alle KEP-leden: draag actief uit naar iedereen in jouw netwerk wat je doet en waarom. Word een ambassadeur of PR-medewerker van je eigen werk ;-)
Reacties
beetje jammer inderdaad!
Het onderzoek is volgens mij niet uitgevoerd door NDE maar door een professioneel onderzoeksburo in opdracht van OCW. Ze geven aan welke methode ze hebben gebruikt. Het publiek, de erfgoedinstellingen en de professionals zijn bevraagd, ook uit het onderwijs. Er staan wel lezenswaardige bevindingen in wat mij betreft, ook over gebruik in het onderwijs, al zullen er vast activiteiten buiten beeld gebleven zijn of het uiteindelijke rapport niet hebben gehaald. Daar blijft inderdaad werk aan de winkel.
Een reden voor het ministerie om onderzoek te doen is de vraag of de intensiveringsmiddelen goed zijn besteed. Een deel van die middelen is besteed aan het project Erfgoed Digitaal in het onderwijs door Kennisnet. Ik ben benieuwd wat de effecten daarvan zijn op termijn.