Verslag plenaire vergadering ISO TC46/SC11 ‘Archives/records management’ (mei 2020)
In verband met de corona-crisis vond de jaarlijkse plenaire vergaderweek van de ISO commissie TC46/SC...
In aanloop naar de Archief 2.0 pre-conference richten we onze blik op de toekomst van Archief 2.0. Waarheen? Waarvoor? We vroegen het aan meer en minder actieve leden van de community. Deze week: Petra Robben, coördinator Educatie & Publiekszaken bij Stadsmuseum Tilburg en Regionaal Archief Tilburg. Reacties zijn welkom! :-)
Wat doe je?Wat ik leuk vind, is het maken van onderwijs. Programma’s, projecten en lesmaterialen die structuur geven aan diverse onderwerpen en afgestemd zijn op de doelgroep. Ook in het onderwijs heeft namelijk de digitalisering zijn plek ingenomen en ik doe dan ook mijn best om daarop aan te sluiten. Dat valt niet altijd mee en daarom ben ik gestart met een module E-Learning aan de Open Universiteit, waar ik al enkele jaren Algemene Cultuurwetenschappen studeer.
Hoe ben jij actief als Archivaris 2.0?Om thuis te geraken én te blijven in dat digitale domein begeef ik me in eerste instantie alvast eens in de discussie. Daarnaast zit ik uiteraard op LinkedIn, diverse Nings, Hyves (hoewel niet erg actief), ben aangesloten bij diverse discussiegroepen en sinds kort op Skype. Ten aanzien van mijn educatieve groepen ben ik aan het experimenteren met diverse media. Zo heb ik voor Regionaal Archief Tilburg de Tilburgse Tijdmachine in een nieuw jasje gegoten. Om mensen kennis te laten maken met het archief hebben we vorig jaar filmpjes gemaakt. Kortdurende filmpjes die we op YouTube hebben gezet. Voor de scholen die met een gerichte vraag komen, probeer ik lesmateriaal online klaar te zetten op een website, waarbij ik de link weer koppel naar de site of het intranet van de school.
Om met docenten, studenten en leerlingen de discussie te voeren of elkaar te inspireren, richtte ik een Ning Geschiedenislokaal 013 op. De aanmeldingen zijn er wel, maar vervolgens vindt er nog weinig interactie plaats.
In Archief 2.0 heb ik een groep aangemaakt voor de educatoren. Inmiddels hebben we daar 25 leden. Toch is er nog weinig ervaring met 2.0-educatie, naar mijn idee. Of het is er wel, maar wordt vooralsnog niet in Archief 2.0 gedeeld.
Wat betekent Archief 2.0 voor jou?Deze community geeft me het gevoel erbij te horen. We zijn met z'n allen geïnteresseerd in de archievenwereld. Doordat de meeste mensen er dagelijks verkeren en door de foto's van de deelnemers is het een vertrouwde plek, waar je je thuisvoelt.
Archief 2.0 is tevens een digitale zeepkist waarop ik af en toe mijn 'boodschap' kan verkondigen of mijn noodkreten kan slaken. Archief 2.0 is daarnaast een plek waar je je kunt meten of spiegelen aan je vakgenoten. Waar sta ik in de discussie? Ben ik trendsetter, -volger of doe ik juist niet mee aan trends?
Wat zijn je dromen voor Archief 2.0?Mijn droom is dat educatie meer onderwerp van gesprek wordt. Met de 25 leden zoals hierboven genoemd, is dat best aardig. Toch voel ik nog aan diverse signalen dat de educatie nog niet als volwassen wordt beschouwd.
Het digitale leren, het ontsluiten van informatie, de kennisoverdracht, de opmars van de digitale schoolborden, de communicatie via Web 2.0… Educatie is meer dan het aanbieden van speurtochten. Educatie is het aanbrengen van structuur en het leren navigeren in de enorme oceaan van (digitale) informatie.
Wat zie jij als de grootste uitdaging voor Archief 2.0?De community fungeert als homogene groep, waarin we als 'oude jongens krentenbrood' met z'n allen het gevoel hebben lekker bezig te zijn. Zodra je echter buiten die wereld komt, blijkt nog steeds maar al te vaak, dat men Archief 2.0 niet eens kent. In artikelen worden vaak buitenlandse sprekers en instituten genoemd, onze eigen Archief 2.0 lijkt vooralsnog niet voor te komen in het publieke digitale domein. De uitdaging is wat mij betreft: enerzijds versterken van de community, maar anderzijds veel meer naar buiten treden.
Reacties
Goede uitspraak Petra: Educatie is meer dan het aanbieden van speurtochten. Educatie is het aanbrengen van structuur en het leren navigeren in de enorme oceaan van (digitale) informatie. Helemaal mee eens als bibliothecaris.