Website Regionaal Historisch Centrum Limburg

  • mrt 2015
  • boy gerrits
  • ·
  • Aangepast jun 2024
  • 13
  • 78
boy gerrits
KIA Community
  • Verwijderde gebruiker
  • Neeltje Wessels
  • Joost Salverda
  • Bob Coret

Beste collega's,Het RHCL heeft een nieuwe homepage: www.rhcl.nlIk ben erg benieuwd naar reacties, feedback en andere suggesties.Alvast bedankt,Boy Gerrits

Reacties

13 reacties, meest recent: 4 augustus 2015
  • Hallo Boy,

    Hierbij mijn feedback.

    • Moderne look, goed responsive design.

    • Tweetalig, netjes! Helaas brengt de English link je altijd naar de homepage, in plaats van de Engelstalige pagina waar je op dat moment bent (hetzelfde geldt overigens voor de Nederlands link)

    • Het favicon vind ik niet zo duidelijk (roze bol met onleesbaar woord archief?)

    • Het menu is wat uitdagend, je hebt de neiging om bijv. op Onderzoeken te klikken voor de 'subs' die dan ineens verschijnen, ga je dan naar een van de 'subs' dan verdwijnen ze weer, tenzij je precies in de balk blijft. Na enige tijd weet je dat je in een balk moet zijn om de 'subs' te tonen. Op het kleinere schermen (smartphone/tablet) werkt het lekkerder (intuïtiever)

    • Ik vind jammer dat het prominent aanwezige zoeken logo (linksboven) niet direct een invoerveld voor unified search biedt (maar een pagina met 14 links naar zoekmogelijkheden, ik begrijp dat dit een tijdelijke situatie is?). Dit zoekenlogo is ook in het Engels "Zoeken" en linkt dan naar de Nederlandse zoekpagina, die in het Engels trouwens niet heel erg gevuld is.

    • Bij diverse links opent er onverwacht een nieuwe tab. Waarom? Niet doen!

    • Jammer dat de archieven.nl site niet is ingebed (zodat je de rhcl.nl look-and-feel behoudt)

    • Waarom is de website niet beveiligd met een certifaat (https)? Op een pagina met winkelbestelling (met persoonlijke gegevens) MOET er https zijn, zie de vergelijking van archiefwebsites.

    • Er wordt een oude variant van Google Analytics code gebruikt die ook niet goed is ingesteld qua cookiewetgeving/privacy.

    • De sociale media knoppen gebruiken de URL van naar ik aanneem de testversie van de website (

    http://rhcl.ws40.nedcomp.nl/).

    • Ik mis een pagina over open data...

    mvg,

    Bob Coret

    Bob Coret
  • Hallo Boy,

    Gefeliciteerd met jullie nieuwe site. Een mooie stap vooruit! Ik weet uit ervaring dat het bouwen van zo'n ding een hele bevalling is.

    - Mooi ontwerp, prettig dat je niet gestoord wordt met allerlei submenu's voordat je een keuze maakt uit wat je wil doen

    - Het lettertype leest prettig; frisse kleurstelling

    - Misschien ligt het aan mijn beeldscherm, maar op de homepage neemt de achtergrondafbeelding de meeste ruimte in (al vind ik het oplopend groter worden van de afbeeldingen bij de onderwerpen wel mooi gevonden)

    - Dieper in het menu wordt dat storend, in die zin dat ik moet gaan scrollen om tekst te zien die nog makkelijk op de pagina had gepast als de achtergrond niet zo veel plek had ingenomen

    - Ik beperk me even tot het submenu zoeken. Het valt me op dat er veel tekst wordt getoond die je, met dezelfde mooie optie als in de menubalk, ook had kunnen verbergen totdat iemand er overheen muist. Of achter elkaar geplaatst in de vorm van een kaartenbak die je kunt doorbladeren :-) Er worden veel zoekmogelijkheden uitgewerkt en dat

    - Voor het zoeken wordt ik doorgelinkt naar een nieuw venster in Archieven.nl. Kies ik bijvoorbeeld voor systematisch zoeken, dan krijg ik weer een nieuw venster. Dat gebeurt ook als ik andere opties ga bekijken (bijvoorbeeld de overige archieven). Dat navigeert niet prettig en bovendien moet ik steeds weer terug naar de andere site om nieuwe dingen te kunnen gaan doen. Gebruik je de webrichtlijnen overheid als uitgangspunt dan wordt daar gesteld dat je zo min mogelijk nieuwe vensters moet aanbieden.

    - De inhoud leest erg aanbodgericht. Dat zou je in een volgende stap mooi om kunnen keren door de teksten om te keren naar de vraag wat iemand zoekt.

    Groeten,

    Joost Salverda

    Joost Salverda
  • Goedemiddag Bob,

    Bedankt voor deze constructieve opmerkingen. Een unified search field zal idd. in de toekomst worden gerealiseerd, maar je opmerkingen over de navigatie door het menu was mij ook al opgevallen, en zullen we voorleggen aan de webbouwer.

    Dank voor je tijd!

    Neeltje (ook namens Boy)   Bob Coret zei:

    Hallo Boy,

    Hierbij mijn feedback.

    • Moderne look, goed responsive design.

    • Tweetalig, netjes! Helaas brengt de English link je altijd naar de homepage, in plaats van de Engelstalige pagina waar je op dat moment bent (hetzelfde geldt overigens voor de Nederlands link)

    • Het favicon vind ik niet zo duidelijk (roze bol met onleesbaar woord archief?)

    • Het menu is wat uitdagend, je hebt de neiging om bijv. op Onderzoeken te klikken voor de 'subs' die dan ineens verschijnen, ga je dan naar een van de 'subs' dan verdwijnen ze weer, tenzij je precies in de balk blijft. Na enige tijd weet je dat je in een balk moet zijn om de 'subs' te tonen. Op het kleinere schermen (smartphone/tablet) werkt het lekkerder (intuïtiever)

    • Ik vind jammer dat het prominent aanwezige zoeken logo (linksboven) niet direct een invoerveld voor unified search biedt (maar een pagina met 14 links naar zoekmogelijkheden, ik begrijp dat dit een tijdelijke situatie is?). Dit zoekenlogo is ook in het Engels "Zoeken" en linkt dan naar de Nederlandse zoekpagina, die in het Engels trouwens niet heel erg gevuld is.

    • Bij diverse links opent er onverwacht een nieuwe tab. Waarom? Niet doen!

    • Jammer dat de archieven.nl site niet is ingebed (zodat je de rhcl.nl look-and-feel behoudt)

    • Waarom is de website niet beveiligd met een certifaat (https)? Op een pagina met winkelbestelling (met persoonlijke gegevens) MOET er https zijn, zie de vergelijking van archiefwebsites.

    • Er wordt een oude variant van Google Analytics code gebruikt die ook niet goed is ingesteld qua cookiewetgeving/privacy.

    • De sociale media knoppen gebruiken de URL van naar ik aanneem de testversie van de website (

    http://rhcl.ws40.nedcomp.nl/).

    • Ik mis een pagina over open data...

    mvg,

    Bob Coret

    Neeltje Wessels
  • Dag Joost,

    Ook jij bedankt voor je tijd! Een paar van je bemerkingen zullen we aan de webbouwer voorleggen ter verbetering. In de oude site was archieven.nl wel ingebed in onze eigen omgeving, dat is nu even losgelaten maar gaan we in de toekomst zeker weer rechtzetten. En je opmerking mbt. het ontbreken van een certificaat ga ik een dezer dagen uitzoeken (ik was daar iig. niet van op de hoogte, dus bedankt!). Welke sociale media-knop heb je gebruikt om tegen de alternatieve omgeving aan te lopen? Want die vind ik niet zo 1-2-3...

    Alvast dank!

    Neeltje (ook namens Boy)

      Joost Salverda zei:

    Hallo Boy,

    Gefeliciteerd met jullie nieuwe site. Een mooie stap vooruit! Ik weet uit ervaring dat het bouwen van zo'n ding een hele bevalling is.

    - Mooi ontwerp, prettig dat je niet gestoord wordt met allerlei submenu's voordat je een keuze maakt uit wat je wil doen

    - Het lettertype leest prettig; frisse kleurstelling

    - Misschien ligt het aan mijn beeldscherm, maar op de homepage neemt de achtergrondafbeelding de meeste ruimte in (al vind ik het oplopend groter worden van de afbeeldingen bij de onderwerpen wel mooi gevonden)

    - Dieper in het menu wordt dat storend, in die zin dat ik moet gaan scrollen om tekst te zien die nog makkelijk op de pagina had gepast als de achtergrond niet zo veel plek had ingenomen

    - Ik beperk me even tot het submenu zoeken. Het valt me op dat er veel tekst wordt getoond die je, met dezelfde mooie optie als in de menubalk, ook had kunnen verbergen totdat iemand er overheen muist. Of achter elkaar geplaatst in de vorm van een kaartenbak die je kunt doorbladeren :-) Er worden veel zoekmogelijkheden uitgewerkt en dat

    - Voor het zoeken wordt ik doorgelinkt naar een nieuw venster in Archieven.nl. Kies ik bijvoorbeeld voor systematisch zoeken, dan krijg ik weer een nieuw venster. Dat gebeurt ook als ik andere opties ga bekijken (bijvoorbeeld de overige archieven). Dat navigeert niet prettig en bovendien moet ik steeds weer terug naar de andere site om nieuwe dingen te kunnen gaan doen. Gebruik je de webrichtlijnen overheid als uitgangspunt dan wordt daar gesteld dat je zo min mogelijk nieuwe vensters moet aanbieden.

    - De inhoud leest erg aanbodgericht. Dat zou je in een volgende stap mooi om kunnen keren door de teksten om te keren naar de vraag wat iemand zoekt.

    Groeten,

    Joost Salverda

    Neeltje Wessels
  • Graag gedaan, Neeltje! De vragen die je me stelt zijn denk ik t.a.v. Bob?

    Joost Salverda
  • Dag Joost,

    Inderdaad, ik moet kennelijk nog wennen aan de weergave van topics op het forum ;-)

    Neeltje Wessels
  • (met dank aan Joost voor het counteren van mijn vraag naar de juiste persoon ;-)

    Bob: Kun je me nog even laten weten welke sociale media-knop heb je gebruikt om tegen de alternatieve omgeving aan te lopen? Want die vind ik niet zo 1-2-3...

      N. Wessels zei:

    Goedemiddag Bob,

    Bedankt voor deze constructieve opmerkingen. Een unified search field zal idd. in de toekomst worden gerealiseerd, maar je opmerkingen over de navigatie door het menu was mij ook al opgevallen, en zullen we voorleggen aan de webbouwer.

    Dank voor je tijd!

    Neeltje (ook namens Boy)   Bob Coret zei:

    Hallo Boy,

    Hierbij mijn feedback.

    • Moderne look, goed responsive design.

    • Tweetalig, netjes! Helaas brengt de English link je altijd naar de homepage, in plaats van de Engelstalige pagina waar je op dat moment bent (hetzelfde geldt overigens voor de Nederlands link)

    • Het favicon vind ik niet zo duidelijk (roze bol met onleesbaar woord archief?)

    • Het menu is wat uitdagend, je hebt de neiging om bijv. op Onderzoeken te klikken voor de 'subs' die dan ineens verschijnen, ga je dan naar een van de 'subs' dan verdwijnen ze weer, tenzij je precies in de balk blijft. Na enige tijd weet je dat je in een balk moet zijn om de 'subs' te tonen. Op het kleinere schermen (smartphone/tablet) werkt het lekkerder (intuïtiever)

    • Ik vind jammer dat het prominent aanwezige zoeken logo (linksboven) niet direct een invoerveld voor unified search biedt (maar een pagina met 14 links naar zoekmogelijkheden, ik begrijp dat dit een tijdelijke situatie is?). Dit zoekenlogo is ook in het Engels "Zoeken" en linkt dan naar de Nederlandse zoekpagina, die in het Engels trouwens niet heel erg gevuld is.

    • Bij diverse links opent er onverwacht een nieuwe tab. Waarom? Niet doen!

    • Jammer dat de archieven.nl site niet is ingebed (zodat je de rhcl.nl look-and-feel behoudt)

    • Waarom is de website niet beveiligd met een certifaat (https)? Op een pagina met winkelbestelling (met persoonlijke gegevens) MOET er https zijn, zie de vergelijking van archiefwebsites.

    • Er wordt een oude variant van Google Analytics code gebruikt die ook niet goed is ingesteld qua cookiewetgeving/privacy.

    • De sociale media knoppen gebruiken de URL van naar ik aanneem de testversie van de website (

    http://rhcl.ws40.nedcomp.nl/).

    • Ik mis een pagina over open data...

    mvg,

    Bob Coret

    Neeltje Wessels
  • Neeltje,

    Welke sociale media-knop heb je gebruikt om tegen de alternatieve omgeving aan te lopen? 

    Het gaat om de Delen knop die links- of rechtsonder veel pagina's staan (Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn en e-mail).

    Echter, als ik deze nu test zie ik overal rhcl.nl links staan, dit lijkt opgelost.

    Bob Coret
  • Beste Boy,

    Om heel eerlijk te zijn: ik vind het een draak van een website. Mijn persoonlijke opvatting: dit soort websites waren heel hip een jaar of 10 geleden. 

    Ik zal proberen duidelijk te maken waarom ik dit oordeel vel.

    De website van het RHCL is heel erg tekstueel. Feitelijk staan er alleen heel veel en lange teksten in die uitleg geven over zaken die je online helemaal niet kunt vinden. Het toppunt daarvan vind ik de pagina over het bezoek van de studiezaal. (http://www.rhcl.nl/nl/secundair-menu/bezoeken/eerste-bezoek/studiezaal/) Daar staat letterlijk een beschrijving van de hele procedure van inschrijven en een rondleiding door de studiezaal. Wie is daarmee gediend? 

    Wat me persoonlijk irriteert is het feit dat er voor bijna elke link een nieuw tabblad opent in mijn browser. Als je even rondkijkt heb je zo een tabblad of 5 open staan. Want op ieder geopend tabblad staan weer links naar andere webpagina's etc. Ik hoop niet dat de verwachting is dat je elke tabblad eerst sluit voor je verder surft binnen de website. Weinig doordachte navigatie.

    Het verkopen van inventarissen wekt ook mijn verbazing. Ik neem aan dat die allemaal via archieven.nl te raadplegen zijn. Wat is dan de toegevoegde waarde van een papieren inventaris uit de jaren 70, 80, 90 en zelfs later? Voor prijzen vanaf 1 euro 15 cent. Ik denk dat je op de hele procedure van bestellen veel geld toe moet leggen. 

    Bijzonder is ook de pagina waarin het RHCL zich min of meer verontschuldigd dat ze de website hebben vernieuwd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me de vorige versie niet kan herinneren, maar op z'n tijd aandacht besteden aan de website is niet iets waar je je als organisatie voor hoeft te schamen. Het stoort me wel dat het toevoegen van deelknoppen voor social media als interactie wordt neergezet. het drukken op een knop is geen interactie. Interactie is tweerichtingsverkeer, contact tussen instelling en gebruiker. 

    Ronduit schokkend vind ik de pagina met de gebruiksovereenkomst. Eerlijk gezegd: ik weet niet of je als gebruiker van deze website überhaupt wel iets mag delen via social media. Het is een document vol waarschuwingen en verboden met sancties. Ik snap werkelijk niet wat jullie daarmee beogen en wederom: wat is de toegevoegde waarde van een dergelijk document.

    Bij Regionaal Archief Tilburg zijn we de afgelopen maanden ook bezig geweest met een nieuwe website en wij hebben daarbij heel andere keuzes en afwegingen gemaakt. Misschien dat de website van het RHCL zoveel stekels bij mij heeft opgezet. Desalniettemin ben en blijf ik van menig dat een website van een archiefdienst toegang moet bieden aan informatie en geen belerende, uitleggerige toon moet hebben. Onze hoofdtaak is beschikbaar stellen en zo min mogelijk drempels opwerpen met (te) lange teksten die je door moet worstelen voordat je eindelijk aan de slag kunt. In onze optiek komt een bezoeker van de website om te zoeken, niet om bevoogd te worden.

    Verwijderde gebruiker
  • Luud,

    De gebruikersovereenkomst had ik nog niet bekeken, je uitspraak dat je 'm schokkend vond, maakte mij wel nieuwsgierig op de vrijdagmiddag ;-). Ik denk dat dit document inderdaad niet door een dienstverlener is geschreven maar een jurist. 

    Ik pak er ook nog een paar stukjes uit (o jee, ik overtreed daarmee gelijk de gebruikersovereenkomst).

    Het is u slechts toegestaan één kopie van het op de website ter beschikking gestelde materiaal te downloaden voor eigen, niet-commercieel gebruik. Het is u niet toegestaan om zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van het RHCL, het beschikbaar gestelde materiaal anderszins te kopiëren, te wijzigingen, te distribueren, te verspreiden of op een andere wijze te gebruiken en/of te exploiteren.

    Ik dacht dat voor RHC's gold dat het principe van open data leidend was?

    Het is slechts toegestaan om een hyperlink aan te brengen, indien het RHCL u daartoe voorafgaand schriftelijke toestemming heeft verleend. Verzoeken tot het aanbrengen van een hyperlink, kunt u richten aan webmaster@rhcl.nl.

    Wacht even hoor, ik heb toestemming van het RHCL nodig om een link naar hun website te leggen?????????  (o jee, overtreed ik weer de gebruikersovereenkomst door een link te leggen)

    Voor het RHCL is een verantwoorde omgang met gegevens van de bezoeker van groot belang. Persoonlijke gegevens worden zorgvuldig verwerkt en beveiligd.

    Tja, zeggen dat je gegevens zorgvuldig verwerkt en beveiligd is een moetje en ook lekker makkelijk, het daadwerkelijk zorgvuldig verwerken en beveiligen is al wat lastiger. Een voorbeeld (sorry, ik durf niet nog een link te leggen :-), de contactformulieren, waarin bezoekers privacygevoelige informatie moeten invullen, worden onbeveiligd over http verzonden...

    Tenslotte, het viel me op dat alle juridisch en financieel getinte content in PDF bestand is gevat en dus niet als tekst in het CMS zit. Waarom is dat? 

    Bob Coret
  • Goedemiddag Luud,

    Bedankt dat je de moeite hebt genomen om naar onze website te surfen en deze kritisch te testen. Ik denk dat je goed hebt aangevoeld dat onze website nog erg uitgaat van de analoge werkprocessen en dienstverlening bij het RHCL. Wij bevinden ons zoals je al constateerde nog in de transitiefase van analoge naar virtuele dienstverlening, waarbij onze website zeker nog voor verbetering vatbaar is. En daarbij kunnen we ook kritische bevindingen van professionals als hier aanwezig op het forum gebruiken!

    Hartelijke groet, ook namens Boy,

    Neeltje   Luud de Brouwer zei:

    Beste Boy,

    Om heel eerlijk te zijn: ik vind het een draak van een website. Mijn persoonlijke opvatting: dit soort websites waren heel hip een jaar of 10 geleden. 

    Ik zal proberen duidelijk te maken waarom ik dit oordeel vel.

    De website van het RHCL is heel erg tekstueel. Feitelijk staan er alleen heel veel en lange teksten in die uitleg geven over zaken die je online helemaal niet kunt vinden. Het toppunt daarvan vind ik de pagina over het bezoek van de studiezaal. (http://www.rhcl.nl/nl/secundair-menu/bezoeken/eerste-bezoek/studiez...) Daar staat letterlijk een beschrijving van de hele procedure van inschrijven en een rondleiding door de studiezaal. Wie is daarmee gediend? 

    Wat me persoonlijk irriteert is het feit dat er voor bijna elke link een nieuw tabblad opent in mijn browser. Als je even rondkijkt heb je zo een tabblad of 5 open staan. Want op ieder geopend tabblad staan weer links naar andere webpagina's etc. Ik hoop niet dat de verwachting is dat je elke tabblad eerst sluit voor je verder surft binnen de website. Weinig doordachte navigatie.

    Het verkopen van inventarissen wekt ook mijn verbazing. Ik neem aan dat die allemaal via archieven.nl te raadplegen zijn. Wat is dan de toegevoegde waarde van een papieren inventaris uit de jaren 70, 80, 90 en zelfs later? Voor prijzen vanaf 1 euro 15 cent. Ik denk dat je op de hele procedure van bestellen veel geld toe moet leggen. 

    Bijzonder is ook de pagina waarin het RHCL zich min of meer verontschuldigd dat ze de website hebben vernieuwd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me de vorige versie niet kan herinneren, maar op z'n tijd aandacht besteden aan de website is niet iets waar je je als organisatie voor hoeft te schamen. Het stoort me wel dat het toevoegen van deelknoppen voor social media als interactie wordt neergezet. het drukken op een knop is geen interactie. Interactie is tweerichtingsverkeer, contact tussen instelling en gebruiker. 

    Ronduit schokkend vind ik de pagina met de gebruiksovereenkomst. Eerlijk gezegd: ik weet niet of je als gebruiker van deze website überhaupt wel iets mag delen via social media. Het is een document vol waarschuwingen en verboden met sancties. Ik snap werkelijk niet wat jullie daarmee beogen en wederom: wat is de toegevoegde waarde van een dergelijk document.

    Bij Regionaal Archief Tilburg zijn we de afgelopen maanden ook bezig geweest met een nieuwe website en wij hebben daarbij heel andere keuzes en afwegingen gemaakt. Misschien dat de website van het RHCL zoveel stekels bij mij heeft opgezet. Desalniettemin ben en blijf ik van menig dat een website van een archiefdienst toegang moet bieden aan informatie en geen belerende, uitleggerige toon moet hebben. Onze hoofdtaak is beschikbaar stellen en zo min mogelijk drempels opwerpen met (te) lange teksten die je door moet worstelen voordat je eindelijk aan de slag kunt. In onze optiek komt een bezoeker van de website om te zoeken, niet om bevoogd te worden.

    Neeltje Wessels
  • Zoals de bekende ICT-jurist Arnoud Engelfriet zegt over die eis dat je schriftelijke toestemming moet vragen voordat je een hyperlink plaatst:

    Onzinnige tekst. Ik mag hyperlinken naar rhcl.nl zonder toestemming van wie dan ook.

    Als ik me aan de gebruikersovereenkomst zou houden (waar ik me niet aan gebonden acht, maar dat terzijde) zou ik de website niet mogen gebruiken voor onderzoek voor klanten, tenzij ik vooraf schriftelijk toestemming krijg. Maar de archiefwet en de ethische code van archivarissen zeggen toch echt dat iedereen recht heeft op inzage, ongeacht het doel!

    Vooraf schriftelijke toestemming eisen ze trouwens voor alle soorten gebruik, niet alleen voor mijn commerciele gebruik, want art. 2.2 zegt (nadruk toegevoegd):

    Het is u niet toegestaan om zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van het RHCL, het beschikbaar gestelde materiaal anderszins te kopiëren, te wijzigingen, te distribueren, te verspreiden of op een andere wijze te gebruiken en/of te exploiteren. 

    Bizar en bijzonder klantonvriendelijk!

    Verwijderde gebruiker
  • Beste Yvette,

    Het document met de gebruikersvoorwaarden voor de website van het RHCL stamt uit 2007 en had geevalueerd moeten worden alvorens het op onze nieuwe site te plaatsen. Dat is echter niet gebeurd. Uiteraard is het nooit onze opzettelijke  bedoeling geweest om klantonvriendelijk te zijn, en dus hebben we alle verwijzingen vanaf onze site naar het document verwijderd. 

    Net als bovenstaande opmerkingen (van Luud, Bob en Joost) leggen we deze ondervindingen vast en gaan we er in volgorde van prioriteit verder mee aan de slag.

    Met vriendelijke groet,

    Neeltje

    Neeltje Wessels

Trefwoorden