openbaarheid registers van toevallige geboorten en overlijden

  • nov 2018
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 4
  • 48
Verwijderde gebruiker
Informatierecht
  • Violet
  • Richard van den Belt
  • Marieke Klomp

In het kader van de AVG lopen wij onze archieven op privacygevoelige stukken door. Wij kregen vragen bij de openbaarheidsgrond en -beperkingen van de zgn registers van toevallige geboorten en overlijden. Van een aantal van onze regio-gemeenten hebben wij die in de bewaarplaats staan. Aanvankelijk vonden we dat ze onder het regime van het Burgerlijk Wetboek horen, maar ze behoren tot de bevolkingsregistratie en zouden dan onder de Wet Basisregistratie Personen horen. Die hanteert termijnen die niet stroken met de termijn die de Archiefwet stelt. Wij vragen ons af hoe we dat moeten aanpakken.

Reacties

4 reacties, meest recent: 29 november 2018
  • Publiceer hem op Breed. Daar zitten veel collega's die je waarschijnlijk kunnen helpen.

    Marieke Klomp
  • Welke periode betreft het? Voor of na 1939/1940 (invoering persoons- en archiefkaartenstelsel)? En hoe zien die "registers" eruit: losbladige kaarten per persoon of ingeschreven in een deel of band?

    Richard van den Belt
  • Het betreft delen in de periode 1939-1993.
    Volgens ons staat de overbrengingstermijn in BRP art 14.1 las volgt omschreven;
    De termijn, bedoeld in artikel 12, eerste lid, van de Archiefwet 1995 vangt aan bij degene die op de dag van zijn overlijden ingezetene is, op die dag, en bij degene die na vertrek uit Nederland op de dag vallende honderd jaar na de geboorte niet ingezetene is, op die dag.
    Dat zou inhouden 20 jaar na overlijden of bij emigratie 120 jaar na geboorte? Terwijl overbrengingstermijn voor overlijdensregisters 50 jaar is?

    Verwijderde gebruiker
  • Het is m.i. bijzonder dat die gemeenten "registers" hebben gevormd inzake de toevallige geboorten en overlijdens. We hebben het hier immers over inwoners van een gemeente die in een andere gemeente "toevallig" een kind krijgen/worden geboren of overlijden.
    In die andere gemeente wordt dan een akte van de burgerlijke stand (geboorteakte of overlijdensakte) opgemaakt, waarvan een afschrift naar de woongemeente wordt verzonden. (Het zijn dus afschriften!) De woongemeente actualiseert vervolgens op basis daarvan de Basisregistratie Personen.
    Vóór de invoering van de Basisregistratie/GBA (de periode waar jouw vraag over gaat) werd de desbetreffende persoonskaart bijgewerkt en als het een geboorte betrof werd de persoonskaart van het geboren kind op gemaakt in de geboortegemeente en daarna doorgezonden naar de woongemeente van de ouders.
    Je hebt dus gelijk ze behoren tot de "Bevolkingsadministratie". Het zijn in feite "brondocumenten", die gebruikt worden voor het actualiseren van het Bevolkingsregister. Conform de Selectielijst (en Regeling BRP, bijlage 6) hebben deze brondocumenten (nu) een bewaartermijn van 1 jaar als het afschrift afkomstig is van de Nederlandse Burgerlijke Stand en 110 jaar als deze afkomstig is uit het buitenland.
    Tot zover de wettelijke theorie (n.a.v. informatie die ik opgehaald heb bij mij in het Amsterdamse).
    Mochten jullie inderdaad beschikken over "registers" van toevallige geboorte en overlijden, dan zou ik ze lekker bewaren en de overbrengingstermijnen van de Burgerlijke Stand aanhouden.

    Richard van den Belt

Trefwoorden