Gezamenlijke dienstverlening bij het e-Depot

  • feb 2014
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 11
  • 40
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Ivo Zandhuis
  • Christian van der Ven

Als vierdejaars studente van de Reinwardt Academie ben ik een aantal weken geleden gestart met mijn afstudeeronderzoek. Ik zal de komende tijd onderzoek doen naar de wenselijkheid en de vorm van een gezamenlijke dienstverlening bij het beschikbaarstellen van (overheids)informatie die zich bevindt in het e-Depot. Dit afstudeeronderzoek doe ik in opdracht van het BHIC.

Via deze weg zou ik graag te weten willen komen welke ideeën en meningen er zijn over een gezamenlijke dienstverlening bij het beschikbaarstellen van de overheidsinformatie die zich bevindt in het e-Depot.

Tevens ben ik op zoek naar personen die hierover met mij in gesprek zouden willen gaan.

Graag hoor ik van jullie!

Vriendelijke groet,

Jantine Ploeg

Hieronder vind je de probleemstelling en de hoofdvraag van mijn onderzoek.

Probleemstelling:

Er is op dit moment onderzoek gedaan naar de architectuur en infrastructuur van het gezamenlijke e-Depot. De invulling aan de frontoffice kant ontbreekt echter nog. Daarom zal ik onderzoek gaan doen naar de mogelijke vormen en (wenselijkheid van) samenwerking op het gebied van dienstverlening bij het gezamenlijk beschikbaarstellen van de (overheids)informatie in het e-Depot.

Hoofdvraag:

In hoeverre is er een gemeenschappelijk beeld aanwezig van het gezamenlijk beschikbaarstellen (van de collectie in het gezamenlijke e-Depot) bij de deelnemende archiefinstellingen, als het gaat om de vorm en organisatie van een gezamenlijke dienstverlening?

Reacties

11 reacties, meest recent: 18 maart 2014
  • Jantine, dat is een onderzoek naar mijn hart! Niet omdat ik de oplossing heb, maar wel omdat ik het belang ervan heel hoog aansla. Ik heb er al wat denkwerk aan besteed zonder dat het allemaal concreet is, maar ik wil er graag met jou en anderen over van gedachten wisselen.

    Alvast wat van mijn gedachten.

    Wat mij vooral interesseert, en tegelijkertijd beangstigt, is het ontbreken van een digitale service aan onze klanten in de huidige situatie. Er wordt op grote schaal archiefmateriaal digitaal aangeboden via websites, zonder enige ondersteuning die daar bij aansluit. Terwijl we in de studiezalen nog steeds ons uiterste best doen om de bezoeker ter wille te zijn, laten we ze digitaal in hun hemd staan en verplichten ze om via antieke methoden contact op te nemen met vragen over het digitale aanbod. 

    Naar mijn idee begint daar het nadenken en ervaren wat het betekent om straks uit digital born informatie service te verlenen voor onderzoekers. Nu al investeren in digitale dienstverlening, experimenteren en je organisatie er aan laten wennen. Of we dat van meet af aan gezamenlijk kunnen doen, daar heb ik wel vraagtekens bij. Zeker gezien de verschillen in opvatting die nu al bestaan over dit onderwerp.

    Maar ik ben er wel van overtuigd dat we het niet alleen gaan redden als afzonderlijke instellingen. Er zal zich een kleine revolutie moeten afspelen voordat we dat voor elkaar aan krijgen. Dat gaat het best door best practices te realiseren waar anderen van kunnen leren en bij kunnen aansluiten. Een groeimodel dus. Niet een opgelegd systeem dat van bovenaf is bedacht en wordt voorgeschreven door theoretici.

    Uiteindelijk blijft het mensenwerk ondanks alle machines en automatisering die we inzetten. Informatie zoeken en vinden zal (voorlopig?) niet (nooit?) volledig geautomatiseerd kunnen plaatsvinden. Waarom niet? Omdat een dommerik meer vragen kan stellen dan een slimmerik kan beantwoorden. Zeker als het gaat om informatie uit archieven.

    Succes met je onderzoek! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

    Verwijderde gebruiker
  • @Luud bedankt voor je reactie! Graag zou ik je contactgegevens willen hebben. Zou je me een berichtje willen sturen met je e-mailadres?

    Verder heb je het erover dat je vragentekens zet bij het gezamenlijk investeren en experimenteren in digitale dienstverlening, omdat er verschillen zijn in opvatting over dit onderwerp. Graag zou ik van jou, maar ook van anderen, willen weten: wat zijn volgens jullie deze verschillende opvattingen?

    Verwijderde gebruiker
  • @Jantiene

    Ik ben zo brutaal geweest om de herhaling van mijn reactie uit jouw reactie te halen. Dan blijft het allemaal wat compacter :)

    Volgens mij is het tempo waarin de verschillende archiefdiensten in Nederland met het e-depot aan de gang (kunnen) gaan verschillend. De vroege vogels of "voorlopers" zouden hiermee al kunnen beginnen zonder te wachten tot alle kikkers in de wagen zitten. Het is wel belangrijk dat alle lagen vertegenwoordigd zijn, dus niet alleen de rijksoverheid, maar ook de provincie en de gemeente. Anders wordt het zeker geen goed product.

    Dus ik bedoel niet dat samenwerken geen zin heeft, want dat heeft het zeker wel. Ik bedoel alleen dat het niet goed is om te wachten tot iedereen zover is.

    Verwijderde gebruiker
  • Hoi Jantine,

     

    Ik ben even niet meer dat er een gezamenlijk e-depot komt, waar staat dat precies en wie zijn de initiatiefnemers ? Heb wel kennis van de rijksbrief van de 28 miljoen te besteden aan onderzoeken, opzetten samenwerkingen etc.

     

    Weet jij zo waar deze info te vinden is ?

     

    Gr, Erik

    Verwijderde gebruiker
  • Hallo Jantine, 

    Ik neem aan dat je met het gezamelijke e-depot het samenwerkingsverband van RHC's in de WVI bedoelt? Dan is dat meteen het antwoord op de vraag van Erik.

    Het zou ook interessant zijn om de mogelijkheden van gezamelijke dienstverlening van verschíllende edepots te onderzoeken... (Maar misschien is dat wel een heel slecht advies... je vraagstelling verbreden ;-) )

    Behalve het WVI initiatief zijn er meerdere edepots (in ontwikkeling), natuurlijk Amsterdam en Rotterdam, maar ook bij het Westfries Archief zijn we bezig met een pilot en er zijn meerdere initiatieven. Binnen het programma archief2020 wordt gestimuleerd dat instellingen die met concrete projecten mbt digitale duurzaamheid bezig zijn, zoveel mogelijk kennis uitwisselen en delen. Op de site staan ook verschillende projecten, en daar komen er meer bij: archief2020.nl

    Veel succes met je scriptie!

    Verwijderde gebruiker
  • @Erik, inderdaad, de 28 miljoen euro is bedoeld voor het programma Digitale Taken Rijksarchieven en is beschikbaar gesteld om ervoor te zorgen dat digitale (archief)informatie van de rijksoverheid duurzaam beschikbaar blijft. Zoals Anje hierboven ook al aangeeft zijn de Regionale Historische Centra (voorheen de rijksarchieven) en het Nationaal Archief zijn bezig met het ontwikkelen van een gezamenlijk e-depot. Meer informatie vind je in de volgende beleidsstukken hier en hier.

    @Anje Dank voor je reactie! Het zou zeker interessant zijn om de mogelijkheden van gezamenlijke dienstverlening van verschillende e-depots te onderzoeken. Om mijn vraagstelling niet te verbreden hou ik op dit moment bij de bovengenoemde samenwerking. Maar een onderzoek naar een verdere gezamenlijke dienstverlening zou misschien een mooi vervolgonderzoek kunnen zijn.

    Verwijderde gebruiker
  • @Anje: Door het ondertekenen van een of ander convenant ooit, had ik de indruk gekregen dat alle e-depot initiatieven (NA/RHC's, SAA, SAR etc.) gebundeld zouden worden, maar ging het slechts om kennisuitwisseling dan? Het viel me al op dat er overal in het land de laatste tijd eigen e-depotjes worden ontwikkeld, of minstens ideeën daartoe ontplooid... (Heeft ongetwijfeld ook te maken met de keuze van NA/RHC's om in eerste instantie alleen aan een e-depot voor de 'rijkscollectie' te werken.)

    Hoe dan ook, zou inderdaad interessant zijn om te zien hoe daar tóch een gezamenlijke dienstverlening op kan worden aangeboden. En wie weet staat die dienstverlening grotendeels los van de achterliggende (e-)depots. Dat is met de dienstverlening van nu eigenlijk ook al deels het geval.

    @Jantine: Je eerste linkje van hierboven werkt niet...

    Christian van der Ven
  • Hoi Jantine,

    Mijn belangrijkste vraag zou zijn: waarom onderscheid maken tussen dienstverlening uit e-depots en (digitale) dienstverlening met betrekking tot fysiek materiaal of eventuele digitale manifestaties daarvan? Uit de vraagstelling dreigt het beeld te ontstaan dat een gebruiker straks naar een loket gaat voor papieren archiefstukken en naar een ander loket voor digitaal geboren archiefstukken. Dat kan wat mij betreft niet de bedoeling zijn. Kan het e-depot niet als een van de bronnen worden aangesloten aan de "virtuele studiezaal" (zoals die bijv. door het BHIC nu als beta-versie open is gesteld)?

    Ivo

    Ivo Zandhuis
  • Hoi Luud,

    Denk jij bij het gezamenlijk aanbieden van dienstverlening aan bijvoorbeeld archivesportaleurope.eu? Want waarom ophouden bij de Nederlandse grens?

    Er zijn archivarissen die stellen dat gebruikers helemaal niet op zo'n aggregatieniveau willen zoeken omdat het (letterlijk) te ver van hun bed is.

    Ivo

    Ivo Zandhuis
  • Hallo Ivo,

    nee, geen internationaal portal. Niet interessant en absoluut niet interessant voor het overgrote deel van de archieven. De vraag is of er wel een portal moet zijn, cq moet komen, voor deze dienstverlening. Waarom niet? Simpel: de informatie is in het Nederlands. Daarmee is de doelgroep voor het allergrootste deel bepaald.

    Ik weet het, je moet groot denken. Daar ben ik slecht in. Laten we het eerst eens op het niveau van eigen stad, eigen streek, eigen provincie op orde zien te krijgen en vandaar uit doorgroeien naar andere dingen. Veel projecten lopen stuk omdat het meteen op een heel hoog abstractieniveau alles probeert te regelen en bedisselen. Ik houd meer van down to earth, klein beginnen, liefst van onderuit, en dan leren om het beter en groter te doen.

    Maar samenwerken is en blijft het doel. Misschien wel een goed uitgangspunt zelfs.

    Er blijft ook spanning staan op de insteek van onderzoek. Ik ben ervan overtuigd dat het meeste onderzoek zich op lokaal en regionaal afspeelt en minder op provinciaal en nog minder op landelijk niveau. Het zou daarom gek zijn om een landelijke dienst op te zetten. Die sluit dan helemaal niet aan op de vraag van onze klanten.

    Kortom, er valt nog genoeg om over na te denken en fijn te slijpen.

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden