copyright

  • apr 2013
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 7
  • 36
Verwijderde gebruiker
KIA Community

Beste Iedereen,

mijn naam is Henrik Lillin. Ik ben een Hongaarse student van de Uva. Momentelijk ben ik bezig met mijn bachelor scriptie over de rol van het archiveren in het onderzoek naar de geschiedenis van theater. Onder andere maak ik een onderzoek naar de collectie van het Theater Instituut Nederland. Ik zou een vraag willen stellen wat de copyright betreft:

Het is namelijk heel moeilijk om video opnames van voorstellingen beschikbaar stellen vanwege de veel mensen die auteursrecht hebben op videoregistraties.

Ik zou graag willen horen of jullie iets weten over de nieuwe 'tendensen' wat de copyright betreft. Ik neem aan de in het tijdperk van de sociale media is copyright een grote probleem is en er wordt nagestreven om deze minder steng en meer effectief te maken.

Alvast bedankt voor de reacties,

Henrik

Reacties

7 reacties, meest recent: 4 juni 2013
  • Beste Henrik,

    Klinkt als een goed onderzoek! Zeer interessant. Ik werk bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, en ben onderdeel van het Open Cultuur Data netwerk: www.opencultuurdata.nl. Wij maken ons sterk voor het openstellen van metadata én content van culturele instellingen onder open voorwaarden, zodat iedereen deze kan bekijken én hergebruiken. Het TIN heeft meegedaan aan de masterclass Open Data die we vanuit het netwerk organiseerden, maar je weet wat er is gebeurd en dat zij ineens helaas andere prioriteiten kregen.

    Maar er is wel nog iets heel spannends gedaan door de afdeling Theaterwetenschappen Universiteit van Amsterdam binnen het Europese project ECLAP (www.eclap.eu). Dit project heeft als doel collecties op het gebied van uitvoerende kunsten toegankelijk te maken. Zij hebben de rechten gecleared van video-opnames van theatervoorstellingen onder open licenties, en deze toegankelijk gemaakt op ECLAP via het Open Beelden platform (www.openbeelden.nl) van Beeld en Geluid. Een hele klus en uitdaging en echt pionierswerk. Op 13 juni houdt Theaterwetenschappen een seminar over hoe ze dit hebben aangepast. De definitieve uitnodiging en het programma volgt nog, maar blok die datum in je agenda. Daar kun je meer te weten komen hun aanpak en over auteursrecht, podiumkunsten en open licenties in het algemeen. Als je wilt kan ik je in contact brengen met Josefien Schuurman, die dit werk heeft geleid, en nog met mensen die voorheen bij het TIN werkten.

    Ten slotte heb ik nog samen met collega's een rapport geschreven over IPR en copyright mbt podiumkunsten vanuit het ECLAP project, met daarin ook trends en ontwikkelingen, en richtlijnen voor het clearen van rechten. Dat is denk ik ook zeer relevant voor je.

    Hartelijke groeten,

    Lotte Belice Baltussen

    Verwijderde gebruiker
  • Heel erg bedankt voor de reacties, dit is veel meer dat ik verwacht heb!

    Bedankt Lotte, zeker ga ik naar die tw seminar!

    Vriendelijke groet,

    Henrik

    Verwijderde gebruiker
  • Ik heb net een mail gekregen van Josefine, nogmaals bedankt!

    Ik ben nu het rapport aan het lezen, superhandig!

    Hartelijke groet,

    Henrik  

     Lotte Belice Baltussen zei:

    Beste Henrik,

    Klinkt als een goed onderzoek! Zeer interessant. Ik werk bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, en ben onderdeel van het Open Cultuur Data netwerk: www.opencultuurdata.nl. Wij maken ons sterk voor het openstellen van metadata én content van culturele instellingen onder open voorwaarden, zodat iedereen deze kan bekijken én hergebruiken. Het TIN heeft meegedaan aan de masterclass Open Data die we vanuit het netwerk organiseerden, maar je weet wat er is gebeurd en dat zij ineens helaas andere prioriteiten kregen.

    Maar er is wel nog iets heel spannends gedaan door de afdeling Theaterwetenschappen Universiteit van Amsterdam binnen het Europese project ECLAP (www.eclap.eu). Dit project heeft als doel collecties op het gebied van uitvoerende kunsten toegankelijk te maken. Zij hebben de rechten gecleared van video-opnames van theatervoorstellingen onder open licenties, en deze toegankelijk gemaakt op ECLAP via het Open Beelden platform (www.openbeelden.nl) van Beeld en Geluid. Een hele klus en uitdaging en echt pionierswerk. Op 13 juni houdt Theaterwetenschappen een seminar over hoe ze dit hebben aangepast. De definitieve uitnodiging en het programma volgt nog, maar blok die datum in je agenda. Daar kun je meer te weten komen hun aanpak en over auteursrecht, podiumkunsten en open licenties in het algemeen. Als je wilt kan ik je in contact brengen met Josefien Schuurman, die dit werk heeft geleid, en nog met mensen die voorheen bij het TIN werkten.

    Ten slotte heb ik nog samen met collega's een rapport geschreven over IPR en copyright mbt podiumkunsten vanuit het ECLAP project, met daarin ook trends en ontwikkelingen, en richtlijnen voor het clearen van rechten. Dat is denk ik ook zeer relevant voor je.

    Hartelijke groeten,

    Lotte Belice Baltussen

    Verwijderde gebruiker
  • Hoi Henrik,

    Beter laat dan nooit ;). Graag gedaan en hopelijk tot binnenkort!

    Groet,

    Lotte

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden