Open overheid en open archieven

  • mrt 2010
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 7
  • 35
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

Bonnie Weddle (aka L'Archivista) schreef op haar weblog een stukje over de Open Government in the Digital Age Summit en de toespraak van David Ferriero, de tiende "Archivist of the United States".De toespraak van Ferriero ging over 'open overheid' en blijkbaar over twee verschillende aspecten: "open administratie" en "open archieven."Open administratieOpen overheid wordt vaak, terecht, omschreven als transparantie van besluitvormingsprocessen, verantwoording afleggen aan burgers en het betrekken van burgers bij de ontwikkeling van beleid. Dit is alleen mogelijk als overheidsinformatie op de lange termijn betrouwbaar en toegankelijk blijft. Cruciaal hierbij is goed archiefbeheer: records management, in Engelse termen."David Ferriero really helped to bring into focus the relationship between records and openness by stressing that if open government is your goal, you should focus on records management. In many respects, his point is obvious, but it’s all too often overlooked: how can you promise transparency and accountability if you can’t find the records that provide insight into government operations or policy development or can’t guarantee their completeness, accuracy, or integrity?"

(Ja, dit stukje post ik ook op BREED...)

Open archieven

Een ander deel van de toespraak van Ferriero ging over de manier waarop het NARA zelf meer open en 'citizen-centred' wil worden. Het officiële plan van aanpak verschijnt pas op 7 april op de NARA-site, maar dit zijn die dingen die er misschien / waarschijnlijk in zullen staan:

  1. Establish an ongoing group charged with figuring out new ways of doing business and increasing openness

  2. Retool NARA’s strategic plan to include open government

  3. Create staff-only Web 2.0 tools that will enable NARA personnel to share ideas and collaborate more effectively

  4. Seek to engage the public via Facebook and other popular social media sites -- in essence, go where users are instead of waiting for users to come to NARA’s site

  5. Redesign NARA’s Web site with end users in mind, update the records management section, incorporate an “Ask an Archivist” interactive feature, and set up a wiki so that researchers can share the results of their research

  6. Sponsor an Apps for Archives competition (akin to the Apps for Army and other federal competitions) competition for development of applications that will improve access to NARA’s holdings

  7. Realign digitization priorities and give users ability to see what’s in the digitization queue

  8. Continue publishing high-value datasets in open formats on www.data.gov -- in essence, move from providing services to providing a platform for others to develop services

  9. Investigate the possibility of developing a Freedom of Information Act (FOIA) Web dashboard on FOIA services and responsiveness

  10. Actively declassify records and streamline declassification protocols

  11. Create an open government Web portal

(Van wat ik zo van een afstandje mee krijg van de ontwikkelingen bij het Nationaal Archief, lijken daar ongeveer dezelfde plannen en ideeën ontwikkeld te worden in NA4All ca)De meest opvallende vind ik het derde, zesde en achtste punt. Het tweede omdat het inrichten van 'staff only" web 2.0 tools volgens mij niet erg te maken heeft met open overheid en focus op de burger. Ik betwijfel ook of dit werkt, omdat die 'besloten' hulpmiddelen altijd beperkter zijn dan hun 'wereldwijde' voorbeelden. (Ik vind Yammer ook niks in vergelijking met Twitter...)Het zesde en achtste vind ik wel spannend, omdat het Archief dus er niet meer naar streeft om zelf de optimale toegangen te maken, maar anderen hiertoe wil faciliteren. Ik schreef hier eerder al dat ik het mooi zou vinden als archiefdiensten hun toegangen 'toegankelijker' zouden maken, door ze als datasets te beschouwen.Ik ben nu toch wel benieuwd naar het rapport van 7 april.

Reacties

7 reacties, meest recent: 8 april 2010
  • Jouw bedenkingen ten aanzien van punt 3 deel ik van harte. Van de andere kant snap ik punt 4 dan weer niet. Maar goed smaken verschillen! Wat me nog veel essentiëler lijkt: de overheid moet met de billen bloot! Ze preken allemaal transparantie, maar wij weten ook allemaal dat de mond verder is dan het handelen. Als je voor dit soort van uitgangspunten kiest, dan moet er heel veel veranderen in de hoofden van politici, bestuurders en ambtenaren. Ook hier geldt: de belangrijkste verandering zit in de mensen en hun houding, hun mentaliteit, niet in de techniek. Misschien dat de volgende toespraak van David Ferreiro daar over moet gaan. Hij geeft natuurlijk wel een heel goed signaal af!

    Verwijderde gebruiker
  • Het lijstje met punten vind ik op dit moment nog precies dat: een lijstje met allerhande punten, rijp en groen door elkaar. Maar goed, ik denk dat het echte rapport wat meer kader om alle genoemde plannen zal geven. Erg goed dat dit nu al wordt vrijgegeven trouwens, ook al is nog niet eens duidelijk of alle punten wel het uiteindelijke plan zullen halen. Ik vind trouwens dezelfde dingen als Ingmar spannend. En ben ook benieuwd naar het volledige rapport. Het is een behoorlijke, mentale ommezwaai, die Ferreiro hier predikt: wij weten het niet beter, laat anderen ons helpen en zoekmachines bouwen, applicaties ontwikkelen enzovoort. Net als Luud ben ik dan ook weer benieuwd hoe die mentale verandering vormgegeven gaat worden. @Luud: Punt 4 snap ik trouwens precies. Nog even los van het feit dat FB natuurlijk over de plas veel groter is, is vooral het tweede deel van dat punt van belang: gaan waar je gebruikers zijn. En wat vinden jullie van deze (bron: L'Archivista): "NARA holds about 1 million e-mails from the Reagan administration, 250 million e-mails from the administration of George H.W. Bush, and anticipates getting approximately 1 billion e-mails from the Obama administration. Several of the people sitting around me gasped audibly." Tijd voor een filmpje met getallen die het archiefwezen de ogen doen openen? Een soort "Did you Know?" voor archivarissen? Misschien iets voor een plenaire vijf minuten tijdens de KVAN-dagen... Pfff... Ik schrijf het op hoor!

    Christian van der Ven
  • @Christian: Zo'n Did you Know? klinkt wel spannend. Ik gebruik in mijn presentaties over vervanging altijd gegevens van het Britse ministerie van cultuur, om aan te geven dat het scannen van papier niet het probleem is. Zie dia 4-6 in deze presentatie bijvoorbeeld. Overigens snap ik punt 4 ook wel. Bij 5 vraag ik me trouwens af: zouden ze gaan chatten, bij Ask an Archivist? Lijkt er wel op he?

    Verwijderde gebruiker
  • @Ingmar: Dat zal inderdaad over chatten gaan, afgekeken van Ask a Librarian. Dank voor de dia's voor de film/animatie - ik heb ze al genoteerd... Als er meer mensen meedoen, dan moet dit toch te doen zijn. Lijkt me mooie promotie voor ons vak ook.

    Christian van der Ven
  • @Chistian @Ingmar Dus onze gebruikers zitten op Hyves en willen daar door ons lastig gevallen worden? Ik denk van niet. Op FB zitten heel veel users, maar niet noodzakelijkerwijs de users die NARA willen gebruiken, en zeer waarschijnlijk niet binnen dat platform. Waarmee ik overigens niet wil zeggend at we maar steeds eigen platformen moeten gaan ontwikkelen. Is er al iets bekend over de vergankelijkheid van e-mailadressen? Ik zou me voor kunnen stellen dat die de laatste jaren een grotere stabiliteit vertonen dan 10 jaar geleden. Maar de waarde van 1 miljard e-mailadressen over 25 jaar... Zie ik nog neit zo zitten eigenlijk. Behalve voor de statistiek dan :)

    Verwijderde gebruiker
  • @Luud: Ik had het niet zozeer over specifiek Hyves, als wel over 'plekken waar gebruikers zitten' in z'n algemeen, waar Hyves er wel eentje van is natuurlijk, alhoewel ik het bij Hyves ook nog niet goed weet - we hebben het daar al vaker over gehad. Lastigvallen lijkt me nooit de manier, maar ik kan me voorstellen dat er een groep is die via Hyves op de hoogte wil blijven van al hetgeen er is om van op de hoogte te blijven. Mijn neefje en nichtje zitten heel de dag op Hyves, krabbelen in plaats van e-mailen en het meeste internet zien ze door middel van het klikken op links in Hyves of gadgets en zo. Er zijn ook een aantal redelijk actieve genealogische Hyves. Dit soort sociale netwerken is voor een aantal meer dan een sociaal netwerk, het is tevens informatiebron. Niet voor iedereen, maar niet iedereen zoekt z'n plaatjes via Flickr of video's via YouTube. Toch zitten we daar.

    Christian van der Ven

Trefwoorden