Educatie: efficiënt en effectief?

  • mrt 2009
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 8
  • 108
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

Foto Jan Stads / Regionaal Archief Tilburg / Effect: leerlingen aan het werk in de studiezaalEfficiënt en effectief zijn de twee begrippen waar het me in Archiefeducatie om gaat. Wat moeten we doen om de doelgroep te bereiken? Welk effect moet dat hebben en hoe kan dat zo efficiënt mogelijk? Met alle digitale systemen die er momenteel voor handen zijn, ga je al snel in die richting zoeken. Toch merk ik vanuit de dagelijkse praktijk, dat ik het daarmee niet red. Tot nu toe laat ik me vooral richten door het persoonlijk contact wat ik heb met de docent of de leerling. Hun vraag staat voor mij centraal.Zo kwam een poos geleden het Koning Willem II College met de vraag om 5 VWO ´iets te laten doen met archiefonderzoek´. Hun eigen schoolarchief staat bij ons (Regionaal Archief Tilburg) in het depot. De docenten bedachten een schoolcanon, gebaseerd op originelen uit het archief. Om het bezoek aan het archief effectief te maken, ben ik van tevoren naar de school gegaan. Een gastles over de functie en werking van het archief, evenals een demonstratie van de website. Want hoe zoek je informatie op? Hoe vraag je een archiefstuk aan? Een tweede vraag van het Odulphuslyceum te Tilburg. Eveneens 5 VWO moet een werkstuk maken over de eigen omgeving. ´Zal ik naar jullie school komen? Bij het Willem II heb ik dat ook gedaan.´ ´Ja, graag!´ Dus ben ik deze week al twee keer daar naar toe geweest om vier klassen instructie te geven over ons Archief. Volgende week heb ik een afspraak met een docent van het Theresialyceum. Deze is deelnemer aan ons project 'Geboren in 1809'. ´Kan ik met mijn leerlingen niet eens een lesopzet maken over genealogie?´ ´Ja graag!´ Dit soort directe vragen heb ik het liefst. Lekker concreet, afname gegarandeerd.Effectief? Ja zeker. Gisteren meldde collega Dienstverlening dat er een leerling zich gemeld had in de stuziezaal. Had zich al geregistreerd als bezoeker en zelfs een aanvraagkaart ingevuld met archief- en inventarisnummer! De naam van het archief ontbrak nog, maar ´Het waren van die rode boekjes, ter gelegenheid van het jubileum van onze school...´Efficient? Persoonlijke benadering werkt het beste, het enige ´bezwaar´ is dat ik op mijn fietsje door Tilburg cross om al die scholen te bezoeken. Nu hadden ze bijvoorbeeld een tussenuur....Ga ik de stad in of toch maar even een blogje schrijven over de effectiviteit en efficiëntie van mijn archiefmissie? Persoonlijk contact staat voorop, maar ik zal toch eens gaan kijken of Web 2.0 hierin kan voorzien.

Reacties

8 reacties, meest recent: 18 april 2009
  • Petra, als oud-docent - een blauwe maandag aan het Tilburgse Pauluslyceum en het eveneens Tilburgse Theresialyceum gestaan - heb ik een zwak voor archiefeducatie. Maar door de jaren heen ben ik wat sceptisch geworden. Alle moeite blijft meestal slechts beloond met enkele bezoekjes op eigen initiatief van leerlingen. Effectief? Dat dus niet. Efficiënt? Ook al niet. Hopeloze missie? Hmmm... Ik ben benieuwd hoe je web 2.0 hiervoor denkt in te kunnen zetten. Overigens, contact via digitale tools kan nét zo persoonlijk zijn. Zie Hyves. En waarom geen chatoptie, bijvoorbeeld via MSN?

    Christian van der Ven
  • Dag Christian, Ik begrijp je scepcis, maar het is maar welk effect je wil bereiken. Ik hoef geen stromen kinderen of leerlingen. Mijn doel is bereikt als die enkele leerlingen een voor hen zinvolle ervaring hebben gehad in ons archief. Daarnaast is een stuk educatie al bereikt door de gastles in de klas. Educatie is gebaseerd op doelstellingen. Dat kan al zo simpel zijn als: 'Leerlingen laten kennis maken met het archief' of 'Leerlingen uitleg geven over de werking van de website'. Tamelijk passief en kennis nemend, maar de volgende stap is dat leerlingen deze kennis gaan gebruiken en toepassen. Er zal toch aanwas van onder af moeten komen. Die grijze genieters die nu in de archieven zitten of thuis achter de computer hebben ook niet het eeuwige leven. Maar laat ik de vraag aan jou stellen. Hoeveel persoonlijke contacten heb jij met gebruikers? Zijn dat digitale contacten of vinden die plaats live in het archief? Ik ben er benieuwd naar. Groet, Petra

    Verwijderde gebruiker
  • @Petra: Tuurlijk, ik verwacht zelf ook geen volle zalen en het is al mooi om één enthousiaste leerling op je archief te hebben. Elk individu telt immers. Maar met alles wat je er dan voor doet, is het dus niet zo effectief en efficiënt, als je dat tegen veel andere dingen afzet. Natuurlijk moeten die grijze genieters opgevolgd worden, maar ik denk dat je dan beter 40'ers en 50'ers kunt proberen te bereiken, bijvoorbeeld. Één generatie onder die grijsaards dus, niet twee of drie... (Ik snap: jong geleerd, is oud gedaan en zo.) Anyway, over mijn persoonlijke contacten: allereerst, wat bedoel je met "persoonlijk"? Via mijn studiezaalwerkzaamheden heb ik veel persoonlijke contacten, live in het archief. Dat heb ik nóg intensiever als ik rondleidingen en/of presentaties geef. Digitaal gaat die vlieger ook steeds meer op: via voornamelijk onze forums kom je dezelfde mensen regelmatig tegen, waardoor een band ontstaat, die je ook bij herhaald studiezaalbezoek herkent. Ook via herhaaldelijk e-mailcontact gaat dat. Ik heb voor Australië en Amerika al verschillende logeerdaressen! ;-) (Interessant om in sommige mailwisselingen te zien hoe een 'band' ontstaat.)

    Christian van der Ven
  • Ik denk dat initiatieven waarbij leerlingen of scholieren met archiefmateriaal aan de slag gaan en iets er mee doen, nooit verloren energie is. In dit geval komt er een echt product uit. Een positieve archiefervaring (lees: onderzoekservaring) telt. Het is juist goed als docenten er iets praktisch mee doen. Rondleidingen verzorgen en poppetjes kijken, dat is niet zo zinvol. En Christian, ik denk dat leerlingen het archief als een ongrijpbaar begrip zien totdat ze dit soort ervaringen hebben en weten waar het in een archief om draait. Daarna kunnen ze op andere, digitale manieren altijd terug komen. Graag zelfs! Overigens kijk ik er niet naar als "aanwas van onder af"... Wijsheid komt met de jaren en ook het besef en gevoel voor geschiedenis komt meestal sterker op als je ouder wordt. Helemaal niet erg, voorlopig nog grijze genieters genoeg. :-)

    Verwijderde gebruiker
  • Tsja mijn ervaringen met archiefeducatie zijn positief. In Drenthe is Operatie Sigismund van de grond gekomen, een product dat veel te weinig aandacht heft gekregen in de educatieve wereld. zie ook de lessen ter voorbereiding en afsluiting van dit bezoek op www.Drentsarchief.nl. Ze ontvangen ze daar 2500 leerlingen per jaar. Momenteel werk ik al een aantal jaren als freelancer bij Historisch Centrum Overijssel waar mijn collega Marlies en ik met verschillende programma's zo'n 3000 leerlingen van v.o en p.o in ons gebouw ontvangen en eenzelfde aantal bereiken buiten Zwolle. we hebbenn u een educatieve tentoonstelling staan en daar komen 35 klassen op af! Belangstelling genoeg dus. Het is jammer dat er geen landelijk overleg educatieve medewerkers archieven bestaat, dan kunnen ervaringen uitgewisseld worden en kunnen we van elkaar leren!

    Verwijderde gebruiker
  • @Tineke, als wij nu eens een landelijke ´club´ oprichten. Ik ga er voor. Als jij dan ook meedoet, dan zijn we al met zijn tweeen. Ik heb op Archief 2.0 een 'Archiefeducatie-groep' opgericht.

    Verwijderde gebruiker
  • Vanuit Zwolle (als collega van Tineke) nog een positieve reactie: ik werk graag mee aan de oprichting van een dergelijke landelijke club! Zou het wat zijn om in het najaar een keer samen te komen? Ik probeer ook in de Archiefeducatiegroep te komen, maar dat lukt nog niet zo op deze computer... Groet, Marlies Mencke.

    Verwijderde gebruiker
  • dag Petra natuurlijk lijkt me dat leuk, zelf geef ik de cursus publieksbereik bij de Archiefschool voor archiefassistenten in opleing. Ii ga ze allemaal vragen ook lid te worden van deze 'club'. Ik neem aan dat we het meeste via web 2.0 kunnen laten lopen. maar elkaar af en toe eens zien is ook goed ( zie opmerking van Marlies) . voorop moet staan het uitwisselen van kennis, producten. Misschien kunnen we net zoals bij de Museumvereniging zo af en toe een educatieve dienst bezoeken en dan de producten 'beoordelen'. En dat dan weer op het web zetten. in Mei komt er een delegatie Deense archivarissen op bezoek bij mij om te praten over Publieksbereik en educatie. Ons eerste buitenlandse contact! Tineke oj ik ben nu lid van de Archiefeducatiegroep

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden