Doe mee met de poll op Archief 2.0
Sinds afgelopen zondag is er een poll geplaatst op de Archief 2.0 community. Er bestaat een plan om er...
Hoewel zelf geen archivaris, toch aangemeld en wel hierom:
Ik ben op zoek naar kennis, tips, handleidingen en dergelijke, die door verenigingen gebruikt kunnen worden om het eigen archief te starten en op orde te houden. Met speciale aandacht voor de digitalisering waar we tegenwoordig mee te maken hebben.
En mogelijkheden en voorwaarden om het eigen archief onder te brengen bij (bijvoorbeeld) een gemeente-archief of een ander archief.
Omstandigheden
Ik ben voorzitter van een landelijke (NL) organisatie, waarbij sportverenigingen zijn aangesloten. Als organisatie genereren we natuurlijke de noorzakelijke emails en web-pagina's, naast de papieren stukken.
Voor de aangesloten lokale clubs geldt uiteraard hetzelfde.
Concreet:
- hoe, waar en in welke vorm bewaar ik de meer formele emails?
- hoe, waar en in welke vorm bewaar ik webpagina's?
- waar denk ik als amateur niet aan maar zou ik toch rekening mee moeten houden?
- op welke wijze kan ik mijn aangesloten clubs ondersteunen of er voor zorgen dat zij ondersteund worden m.b.t. archiefbeheer
Ik ben op zoek gegaan op internet naar literatuur die mij en mijn leden kan helpen, maar dat valt erg tegen. Heb het in ieder geval niet op eigen houtje kunnen vinden.
Vriendelijke groet
Rob Waaijenberg
Reacties
Hallo Rob, ik kan je in ieder geval de Handleiding voor het beheer van historische sportarchieven aanbevelen - een handzaam boekje.
Wat het beheer van digitale archieven betreft, hebben andere leden van dit netwerk veel meer kennis in huis dan ik. In de praktijk merk ik dat emails vaak uitgeprint worden en van websites worden soms 'snapshots' gemaakt - periodiek wordt dan een werkende versie van de (meestal eenvoudige) site als backup weggezet. Bij meer complexe websites werkt dit natuurlijk niet. En die komen er steeds meer. Sommige cms'en bieden een exporteerfunctie voor content, maar goed, echt 'archiveren' is dat natuurlijk niet.
Als je een archief wilt onderbrengen bij een gespecialiseerde archiefdienst, zoals een gemeentearchief, dan kun je het beste contact zoeken met die archiefdienst. Archiefdiensten hebben vaak een acquisitieplan/profiel, waarin grofweg is vastgelegd op wat voor soort archieven ze zich richten bij het verwerven daarvan. Niet alles kan natuurlijk worden opgenomen. Met andere woorden: er wordt naar de cultuurhistorische waarde gekeken van het aangeboden archief. Daarnaast worden er afspraken gemaakt over bijvoorbeeld selectie (wat kan weg?) en openbaarheid(sbeperkingen).
Je hebt het er trouwens over om het archief 'onder te brengen' bij zo'n archiefdienst. Er zijn verschillende manieren. Je kunt een archief simpelweg in bewaring geven - dan wordt de archiefdienst eigenlijk gebruikt als een soort opslag - maar tegenwoordig wordt meestal voor schenking gekozen. Maar goed, laat je vooral door de betreffende archiefdienst informeren, want in deze is iedere situatie uniek.
Goed om aan dit onderwerp aandacht te geven!