speurtochten in archiefdiensten?

  • nov 2009
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 2
  • 36
Verwijderde gebruiker
Educatie en Presentatie
  • Anneke van Waarden-Koets

Beste educatiecollega's in den lande,Ik wil een speurtocht gaan opzetten voor basisschoolleerlingen in het kader van de opening (maart 2010) van onze vernieuwde studiezaal - maar hopelijk ook bruikbaar daarna.Om te voorkomen dat ik het wiel ga uitvinden: hebben jullie speurtochten gemaakt, en willen jullie je ervaringen met mij (en elkaar!) delen?Annemieke Nijdam-DekkerTresoar Leeuwarden

Reacties

2 reacties, meest recent: 26 november 2009
  • Dag Annemiek, Wat is je doel? Het archief leren kennen als instituut of bevorderen van onderzoeksvraagdigehden of kennis laten maken met de schatten van het archief? Afhankelijk van deze vraag kun je doelen formuleren. Betrek de school hierbij, want wellicht wat jij bedenkt, zitten zij niet op te wachten. Qua organisatie Mijn advies is om je eerst te richten op één of twee klassen uit het basisschool. Dé basisschoolleerling bestaat niet. die varieert van 4 tot 12 jaar. dat de competenties en kennis variabel is, moge duidelijk zijn. Dus maak een keuze voor groep 7 en 8 of groep 5 en 6. Elke klas heeft namelijk zijn eigen niveau. Vraag aan enkele docenten welke groep je het beste kunt nemen. In één van de methodes geschiedenis of wereldorientatie zal het archief voorkomen. Sluit daarbij aan, anders komt er niemand. Ik werk meestal met tweetallen, afhankelijk van de grootte van de ruimte. Een hele klas zijn 30 lln, dus kun je 15 tweetallen aan? Of is er een mogelijkheid om te splitsen: de helft van de klas bezoekt een presentatie, de andere helft de speurtocht en na 30 á 40 min wissel je om. Ik heb op mijn werk wel enkele opdrachten liggen, die we ook gaan uitwerken. Die kan ik je toesturen als je wilt.

    Verwijderde gebruiker
  • Hallo Annemiek, Het Zeeuws Archief heeft drie speurtochten in de stad Middelburg ontwikkeld: Ontdekkingsreis door het VOC-verleden, Geboeid door het slavernijverleden en Pelgrimstocht langs kloosters en kerken. Voor intern gebruik hebben we de speurtocht Gelukkig Pasen, onderdeel van het Schatverhalenproject Walcheren. Deze interne speurtocht gaat over de ontdekkingsreis van Jacob Roggeveen naar Paaseiland en is gemaakt rondom de kunstopdracht over Jacob Roggeveen in het Zeeuws Archief. Kijk voor meer info over de speurtochten op http://www.zeeuwsarchief.nl/educatie/docenten/educatief-aanbod.htm. De speurtochten over de VOC en de pelgrimstocht hebben we zelf gemaakt, de slavernijspeurtocht is voorbereid door PABO-studenten. De Roggeveenspeurtocht is gemaakt door een onderwijsbureau.Het is leuk om met externen (PABO-studenten/onderwijsbureau) te werken, ze kijken net even anders tegen sommige zaken aan dan doorgewinterde archivarissen, maar het kost veel tijd (voorbereiding, begeleiding, redactie en nazorg). De speurtochten zijn allemaal ontwikkeld in het kader van een project of tentoonstelling en zo gemaakt dat ze daarna ook bruikbaar zijn. De VOC-speurtocht heeft zijn eerste herdruk al mogen beleven en de slavernijspeurtocht is volgend jaar aan de beurt voor een herdruk. Het is overzichtelijk om één onderwerp per speurtocht te nemen en van te voren goed je doelgroep te bepalen. Onze ervaring met de speurtochten buiten is dat ze veel gebruikt worden voor leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs, vaak tijdens introductieweken, aan het eind van het schooljaar of tijdens projectweken over een bepaald onderwerp. De speurtocht binnen is gericht op basisschoolleerlingen en is tot nu toe ook alleen door die doelgroep gebruikt. Mijn ervaring wat tekst betreft is eigenlijk (ook voor leerlingen van het voortgezet onderwijs): houd het kort en simpel. Het valt me altijd weer op hoe weinig leesvaardigheid leerlingen hebben, maar misschien stel ik mijn verwachtingen te hoog? We hebben geen speurtocht in het archief over het archief, maar het is wel een heel leuk idee! Verder kan ik me helemaal aansluiten bij de reacties van de andere collega's.

    Anneke van Waarden-Koets

Trefwoorden