Hi allen,
Ik werk als lakker binnen de gemeente en neem zelfstandig opdrachten aan. In de praktijk merk ik dat ik soms tegen uitdagingen aanloop, met name als ik niet genoeg inhoudelijke kennis heb van het dossier. Hierdoor vind ik het lastig om goed in te schatten welke informatie gelakt moet worden op basis van de verschillende uitzonderingsgronden.
Daarom ben ik benieuwd hoe jullie dit binnen de gemeente aanpakken. Welke lakstructuur hanteren jullie? Werken jullie met bepaalde formats, richtlijnen of systemen die het proces ondersteunen? En hoe zorgen jullie ervoor dat de juiste afwegingen worden gemaakt, ook als de inhoud van een dossier complex is?
Reacties
Hallo Barbara,
De meeste persoonsgegevens kun je geautomatiseerd lakken door gebruik te maken van anonimiseringssoftware. Zo gebruiken we binnen de gemeente Helmond de oplossing van eData. Deze software geeft ook aan op basis van welke wettelijke grondslag anonimisering legitiem is. Naast de genoemde persoonsgegevens kunnen er ook redenen zijn om politiek gevoelige, of vertrouwelijke gegevens te lakken. Binnen Helmond worden deze vraagstukken voorgelegd aan het juridisch team.
Ik hoop dat ik hiermee wat duidelijkheid heb verschaft. Bij meer vragen kom je wat mij betreft weer op de lijn.
Groet, Peter
Vanuit de VNG is er een checklist anonimiseren opgesteld. Deze is met name gebaseerd op de Bekendmakingswet maar kan misschien wel een slag om de arm bieden:
https://vng.nl/sites/default/files/2020-09/checklistanonimiseren_def.pdf