De systeemanalyse, wat is het en hoe werkt het?
De systeemanalyse, wat is het en hoe werkt het? Zoals u wellicht weet, kent de nieuwe methodiek ...
Iedere spreker / iedereen met inbreng is gevraagd om haar of zijn project of idee ook zelf middels een blogpost of discussie in te brengen hier op Archief 2.0. Een verslag zou dan ook niet nodig zijn concludeerde ik / we aan het einde. Omdat ik mijn aantekeningen, die ik heb gemaakt omdat ik in eerste instantie wel een verslag zou maken, toch graag deel hieronder mijn verslag.Opening | Uren voor educatie | Allemaal op papier | Kaart.cc | DIYBookScanner.org | Fotoleren | Maatschappelijke stage | Vrijwilligers werven | Activiteiten | IdeeënOpeningGisteren (maandag 16 januari 2012) kwamen we in een goede sfeer bijeen in Zwolle. Van heinde en verre, o.a. uit Zeeland, Friesland en Limburg. Als ik goed geteld heb waren we met z'n 14-en. Marlies Mencke heette ons welkom en Petra Robben nam vervolgens het voorzitterschap op zich.Uren voor educatie in / door het archiefKort is stilgestaan bij de ontwikkeling van de uren beschikbaar voor educatie. Dat varieert van 'daar mag niet aan worden gekomen', cultuureducatie is 'hot' in Eindhoven tot educatie als eerste waarnaar wordt gekeken in het kader van bezuinigingen, in Noord-Holland.Allemaal op papierAnneke van Waarden-Koets heeft een uitgebreide toelichting gegeven op het project. Middels de website 'Allemaal op papier' kunnen kinderen / jongeren onder meer archiefonderzoek oefenen. Het richt zich met name op de groepen 7 en 8 en de eerste klas van het voortgezet onderwijs. Voor vrijwel elke provincie zijn scans beschikbaar. Ook binnen een provincie is gestreefd naar een regionale spreiding van de voorbeelden (de scans).Er is een persbericht gemaakt. Dat is op het prikbord van de groep Archief Educatie online beschikbaar gesteld zodat ieder in zijn of haar regio / provincie de aandacht kan vestigen op 'Allemaal op papier'. Denk aan nieuwsbrieven van scholen en bijvoorbeeld een onderwijsservicebus (in Zeeland De Columbus). Vergeet verder niet om de bibliotheken te informeren.Van met name Overijssel en Limburg ontbreken bijdragen. Marlies gaat in Overijssel zorgen dat er scans beschikbaar komen. En Joost Geraets geeft aan te kijken wat hij kan doen in / voor Limburg. Mocht je zelf initiatief willen nemen, graag (!), dan kun je contact opnemen (e-mail) met bijvoorbeeld Anneke of Esther van Velden. Scans moeten van een goede kwaliteit zijn, minimaal 300 dpi en in het formaat .jpg.onWijs (contactpersoon Remco) heeft de website gebouwd. De huidige website is voor 5 jaar gegarandeerd beschikbaar.In het kader van dit project is het lastig gebleken iedereen in Nederland te bereiken. Niet iedereen is actief op Archief 2.0 of ziet het daar staan / voorbijkomen. Uiteindelijk zijn mensen / organisaties rechtstreeks benaderd via e-mail en / of telefonisch. Ook dat is nog niet voldoende gebleken. Afgesproken wordt om in ieder geval op Archief 2.0 consequent in de groep Archief Educatie te communiceren. Op andere plekken zoals in de agenda ook. Maar niet zonder daar naar te verwijzen in deze groep.
Tot 1 april kunnen nieuwe of vervangende scans worden aangeboden. Degenen die een scan wil laten vervangen door een andere moet zelf aangeven welke vervangen mag worden. Donaties zijn gewenst. Als voor een gezamenlijk educatieproject zoals bijvoorbeeld Allemaal Op Papier vanuit iedere provincie ongeveer 300 tot 500 euro wordt ingebracht dan dekt dat grotendeels de kosten. D.w.z. als iedereen verder bereid is er zelf uren in te steken voor het scannen, de redactie en het redigeren. Digitale archiefeducatie : Kaart.cc | DIYBookScanner.org | FotolerenKaart.ccEen nieuwe website is kaart.cc een project van onder meer het Regionaal Archief Nijmegen (RAN). Wouter Daemen licht het project toe. Gekozen is voor de presentatie van kaartmateriaal naast elkaar. Bijzonder is (vind ik) dat je tegelijk navigeert door beide kaarten. Zo kunnen mensen / leerlingen / studenten bijvoorbeeld een oude kaart en een meer recente vergelijken. Bovendien kun je er persoonlijk aantekeningen op maken of een opdracht uitvoeren. Het resultaat kun je opslaan en e-mailen. Zo kan een leraar / docent uitwerkingen van opdrachten digitaal ontvangen van de leerlingen. Een voorbeeld van dergelijke aantekeningen, gemaakt door Wouter vind je op kaart.cc/4asag Wanneer je als docent een les maakt dan kun je zo'n eigen url gebruiken (of meer url's natuurlijk). Zo kun je zelf lessen arrangeren. Een voorbeeld, leerlingen zoek op de kaart een kerk die niet meer bestaat en ga kijken wat daar nu is. Nijmegen kiest voor 't ontsluiten en maakt op verzoek lesmateriaal met de voorwaarde dat dit hergebruikt mag worden.Er komt een mogelijkheid om het resultaat als .pdf op te slaan zo is de bedoeling. Zie ArjanDenBoer.blogspot.com voor een voorbeeld van het embedden. Wie georefereert ? > freelancers (via ab-c media). Waarom een .cc domein? Allereerst omdat het .nl domein niet meer beschikbaar is en verder omdat het project gericht is op delen, vandaar Cc: (carbon copy).Op basis van de ervaring die ab-c media heeft opgedaan met Amersfoort op de Kaart zijn zij gekozen om de website te bouwen.Tilburg onderzoekt de mogelijkheden om (een) 'Tilburg op de Kaart' op te zetten.DIYBookScanner.orgDit is een website waarop door een wereldwijde community kennis wordt gedeeld over het zelf bouwen van boekenscanners. Joost doet de suggestie om samen met een FabLab (FabLab.nl) zo'n scanner te (laten) bouwen om deze als service aan bezoekers van een archief beschikbaar te stellen. Het bouwen zou een project samen met bezoekers kunnen zijn. Kijk bijvoorbeeld op FabLab.nl of de wikivan FabLab Zuid-Limburg voor een FabLab bij jou in de buurt. Desgewenst legt Joost contact.
Gerelateerd: berichten met de tag boeken scannen op Mijns Inziens.
Naar aanleiding van dit onderwerp tipt Anneke om eens te kijken naar de(?) boekenslager video. Bedoelt je de video die in de volgende blogpost van Edwin Mijnsbergen staat Anneke: Een boek digitaliseren met een cirkelzaag ? FotolerenEen website om aan de hand van foto's en filmpjes dingen te leren. Susan Suèr vertelt over de website Fotoleren.nl die uit widgets is opgebouwd. Er zijn ingangen voor verschillende onderwijsvormen / -niveaus en staan al diverse lessen op. Als archief, docent of leerling kun je zelf foto's / video's toevoegen. Als archief kun je verder onder meer een (sub)fotoset aanbieden waarin in het kader van een opdracht kan worden gezocht. Wat Susan betreft kun je meerdere databases koppelen. Of dat feitelijk al kan is niet bekend. Susan noemt Memorix (de Periodiekviewer?) als onderdeel van de site. Het idee is om op basis van dit concept ArchiefLeren te laten ontwikkelen. We worden hier op Archief 2.0 op de hoogte gehouden zo is ons beloofd.Pictura is de bouwer van Fotoleren.Maatschappelijke stageBij dit agendapunt is er inbreng van o.a. Sanderijn Schuur, Eline, Ivonne Lipsch, Susan en Petra. Sanderijn vertelt over hun ervaringen waarbij de verwachtingen (vergelijk Haagse spoorzoekers) van de leerlingen hoger waren dan het resultaat. Het materiaal van de 22 leerlingen was uiteindelijk voldoende voor 12 presentaties terwijl 22 de bedoeling was. Problemen bleken onder meer de schrijfvaardigheid, kwaliteit van het fotomateriaal (te lage resoluties) en de bronnen (foto's en teksten van het internet).Ivonne heeft met een kleinere groep van 4 VWO 3 leerlingen betere ervaringen. De begeleiding was wel (te) intensief. Petra heeft het heel anders aangepakt en heeft dergelijke stagiaires als gastvrouw/-heer ingezet.Van diverse kanten wordt aangegeven dat mensen de opzet en insteek op thema's waarop wordt verzameld (geacquireerd) van Sanderijn en Eline goed vinden. Gekozen is om leerlingen interviews te laten houden met oude mensen ('hoe oud is oud' bleek een discussiepunt) en om ze oude en nieuwe foto's te laten verzamelen over de persoon en zijn of haar verhaal. Voor al het digitaal materiaal is de leerlingen een usb-stick ter beschikking gesteld die ze konden inleveren en de tijdelijke uitleen van foto's door ouderen t.b.v. het scannen is geregeld middels enveloppen en een overeenkomst. Het eerste verhaal van een danseres was veelbelovend maar daarna werd het helaas veelal minder.O.a. de volgende suggesties zijn gedaan: ouderen vooraf selecteren, in duo's laten interviewen, intensiever begeleiden / er meer 'bovenop zitten'.Gerelateerd: Tentoonstelling Jouw Stad - Mijn Stad, Verhalenbank en 'Succesvolle bijeenkomst Maatschappelijke stages' (Erfgoed Nederland).Vrijwilligers wervenIn het kader van het cultuurmenu gaat Anneke vrijwilligers werven. Gevraagd naar ervaringen, suggesties en tips is vanuit de groep onder meer opgemerkt:- benader de PABO / opleidingen;- gebruik de opbrengsten voor een vergoeding voor de vrijwilliger;- vrijwilligerscentrale;- werken met een 'payroll' bedrijf voor de administratie;- gepensioneerde leerkrachten;- houd het dichtbij i.v.m oproepbaarheid / reistijd/-kosten;- via sites en lokale periodieken;- biedt vrijwilligers inzage in de boekingen / roosters.ActiviteitenWie doet mee aan?- het Jaar van de Historische Buitenplaats;- Open Monumentendag 'Groen van toen'.Niemand roept spontaan ja. Er is onbekendheid en leven verschillende gedachten.Gaat de Maand van de Geschiedenis opnieuw door?Den Haag : De Dag van de Haagse Geschiedenis is verhuisd naar zaterdag 14 april en sluit nu aan bij het Museumweekend.In Zeeland organiseerden de gezamenlijke archieven op 15 oktober een Zeeuwse Archievendag in de Maand van de Geschiedenis (impressie 2011). Het is niet bekend of er in 2012 weer zo'n dag georganiseerd wordt.IdeeRondje Nederland, bezoeken aan Engeland, Zweden...
Gerelateerd
- agenda: Bijeenkomst ArchiefEducatie 16 januari in Zwolle
@Erfgoededucatie, @marliesmencke, @WatVanWaardenIs, @wouterdaemen, @JoGnet, @susuer, @IvonneLipsch, @MEerelman, @annemiekenijdam, @NHArchief, @educatiehco, @GroeneHartArch
Vorig jaar, 16 juli 2010 : Bijeenkomst ArchiefEducatie in Regionaal Archief Tilburg
Achtergronden bij Allemaal op papier:
- ArchiefEducatie 2.0 is een kerntaak;
- Allemaal op papier! Voor alle kinderen van Nederland;
Reacties
Voor de vroege lezers. Ik heb enkele kleine correcties en aanvullingen onder Alles op papier en Activiteiten geplaatst op basis van aanwijzingen van Anneke. Ook heb ik nog een beetje redactie gedaan. Bedankt Anneke.
Nou Joost, je hebt je vuurdoop gehad. Dank voor de uitgebreide verslaglegging en de vele links die je hebt gemaakt. Volgende keer krijgt iemand anders de nobele taak.
Mooi, dit verslag! Zo leer je nog eens wat. Het project "kaart.cc" kende ik bijvoorbeeld nog niet; daar zijn wel leuke dingen mee te bedenken!
Het naast elkaar zetten van die kaarten heb ik trouwens een paar jaar geleden al eens gezien, toen met Google Maps en de Atlas van Kuijper (alhoewel die kaarten, in mijn herinnering, niet met elkaar meebewogen). Ik zal eens kijken of ik de url nog ergens kan terugvinden, maar volgens mij is die website inmiddels 'gemoderniseerd' en liggen de kaarten nu over elkaar.
@Petra Ik vond het boeiend om alle informatie zo bij elkaar te zetten en van links te voorzien. En fijn dat de volgende keer iemand anders deze taak krijgt.
@Christian Goed om te horen dat je er voor jou nieuwe informatie uit hebt gehaald Chris. Ik ben benieuwd of je die url van dat andere project kunt vinden. Wellicht vind je ook een screenshot van de tijd dat die kaarten naast elkaar stonden (op Slideshare misschien?).
@Joost: Ik denk niet dat die website nog bestaat. Via Delicious heb ik wel Nederland 1858-1870 (erg mooi!) vastgelegd, maar daarin zijn de kaarten van Kuyper gelegd óver de huidige kaart. Die site is deels weer gebaseerd op www.atlas1868.nl (voor de scans) en die laatste site geeft de kaarten wél naast elkaar. Maar niet zoals ik bedoelde; ze zijn namelijk niet gekoppeld aan elkaar.