Woo-verzoek
Beste allemaal, in gemeente Tilburg hebben we sinds kort een volledig Woo-team. Het leuke daaraan is d...
Ik ben voor de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) aan het uitzoeken wat er moet gebeuren aan niet-traditionele vormen van archivering, waaronder de archivering van sociale media. Op de officiële LinkedIn-pagina van de ODRU wordt overheidsinformatie geplaatst en deze pagina zou dus gearchiveerd moeten worden, alleen kan ik in de selectielijst die wij hanteren (namelijk de meest recente selectielijst van de VNG) geen procesomschrijving vinden die lijkt aan te sluiten op het publiceren van informatie op sociale media. Wat naar mijn idee het dichtst in de buurt komt is het generieke procestype "Informeren", maar deze heeft als waardering V1 terwijl volgens mij de bedoeling is dat sociale media-pagina's permanent bewaard dienen te worden. Is het dan de bedoeling dat we hiervoor een aanvullende selectielijst opstellen?
Daarnaast zou ik ook graag in contact komen met iemand die vanuit de wereld van gemeenten of intergemeentelijke organen ervaring heeft met sociale media archivering. Ik ben benieuwd hoe dat proces verlopen is, welke tooling is gebruikt en hoe de keuze daarvoor is gemaakt, en tegen welke problemen men zoal aanliep.
Reacties
Beste Sander,
Samen met mijn NA collega's ben ik momenteel bezig met de afronding van de laatste modules van de handreiking sociale media archivering. Hierin zal ook aandacht besteed worden aan waardering en selectie en een aantal praktijkvoorbeelden zullen worden besproken. Gepland is om de handreiking in de week van 13 januari in z'n geheel online te plaatsen. De eerste modules zijn alvast hier te vinden. Handreiking sociale media archivering | Nationaal Archief . Hopelijk helpt dit je wat op weg.