Wie heeft tips voor het opstellen van een lijst met gevoelige panden voor de openbaarheidsbeperkingen van bouwdossiers?
Welke gemeente heeft ervaring met het opstellen van een lijst met gevoelige panden voor het beperken v...
Beste collega's,
Vanuit het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (wat feitelijk een streekarchief is) bestaat de behoefte aan een selectielijst voor archiefbescheiden van een streekarchieven.
Zijn er meer streekarchieven waar die behoefte leeft? Zo ja, zullen we er dan een gezamenlijke exercitie van maken?
Uitkijkend naar jullie reacties.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Tom Lensink
Reacties
Er is er wel eentje voor de RHC's, daar kunnen jullie als streekarchieven misschien je voordeel mee doen: https://www.nationaalarchief.nl/archiveren/kennisbank/selectielijst-voor-archiefbescheiden-van-regionaal-historisch-centra-met-de
En misschien moeten we als RHC's ook wel een nieuwe selectielijst straks als het Rijk uit de GR-en treedt?! Een bredere selectielijst voor archiefbeherende instellingen misschien?
Aangepast op 10 december
Eens met Leoniek, een nieuwe selectielijst voor RHC's lijkt mij ook wel een gevolg bij uittreding van OCW uit de gemeenschappelijke regelingen. En een eenduidige selectielijst voor archiefdiensten maakt het ook duidelijk uitlegbaar voor de samenleving. Maar een andere oplossing is waarschijnlijk nog wat eenvoudiger.
In principe zouden streekarchieven toe moeten kunnen met de Selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen: daar is die selectielijst ook voor bedoeld. Je krijgt alleen een extra dimensie bij de archiefdiensten die ook voor een waterschap werken. Dan is goed om te weten dat Unie van Waterschappen en Interprovinciaal Overleg een actualisering van hun selectielijsten in voorbereiding hebben, en daarbij met VNG een gezamenlijke doelstelling hebben om de drie selectielijsten beter op elkaar te laten aansluiten.
Dat wetende zou je als streekarchieven, RHC's en gemeente-/waterschapsarchieven ook kunnen kijken naar een 'toepassingsmodel' bij deze selectielijsten: dus waarin je gezamenlijk duidelijk vastlegt hoe de selectielijsten van deelnemers in je informatiehuishouding worden geïntegreerd. Dat zou kunnen en bespaart je het vaststellingstraject. Iets dergelijks hebben we eerder langs zien komen bij een paar GGD'en en veiligheidsregio's, maar zoiets zou ook logisch zijn voor omgevingsdiensten met zowel gemeentelijke als provinciale taken.