Update

  • feb 2020
  • Ellen Loozen
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 4
  • 30
Ellen Loozen
Educatie en Presentatie
  • Susan Suèr
  • Lotte Baltussen
  • KIA Community Manager
  • Violet
  • Ellen Nieboer
  • Aura Pattinama
  • Anneke van Waarden-Koets
  • Jack de Vries

Leren van WO2

Stichting Musea en Herinneringscentra ’40-’45 (SMH) is het samenwerkings­verband van 14 grote musea en herinneringscentra in Nederland.
Afgelopen twee jaren hebben ze samen een groot project uitgevoerd: De Kwaliteits Impuls Educatie (KWIE). Elke instelling heeft een medewerker in de KWIE en gezamenlijk hebben zij afgelopen twee jaar gewerkt aan drie domeinen: educatie, vrijwilligersbeleid en tentoonstellingen.
Dit project heeft, de naam zegt het al, gezorgd voor een kwaliteitsimpuls van de individuele instellingen, verdere professionalisering via vele workshops en werkbezoeken en een gezamenlijk aanbod voor het onderwijs.
Dit heeft geresulteerd in een aantal uitgaven die zeker ook voor archieven interessant kunnen zijn:
Werkvormen voor WO2 lessen,
Vrijwilligershandboek
ABC werken met vrijwilligers
Tastbaar toetsen, handvatten voor de tentoonstellingsmaker
Tastbaar toetsen, de rubric
Training omgaan met ongeunanceerde uitspraken
Stappenplan samenwerken met klankbordgroepen
etc etc
Deze uitgaven zijn ook allemaal te downloaden via https://smh40-45.nl/leren-van-wo2/
Kortom een inspirerende samenwerking. Een mooi voorbeeld voor de archiefsector!
https://smh40-45.nl/leren-van-wo2/

Reacties

4 reacties, meest recent: 6 maart 2020
  • Zeker de moeite waard en inderdaad ook goed toepasbaar binnen ons vakgebied. Ik maak er inmiddels volop gebruik van.

    Jack de Vries
  • Ha Ellen,

    Ik zag de handboeken en werkvormen voorbijkomen op Twitter en heb ze bekeken. Heel nuttig, dank je wel voor het delen op KEP!

    Anneke van Waarden-Koets
  • Dank Ellen voor het delen! Mooi materiaal, maar vooral heel nuttig!

    Aura Pattinama
  • Hoi Ellen, heel mooi materiaal en veel inspiratie! We gebruiken de flits-foto opdracht al van Andrew Payne (groot succes!). Ik vind het leuk om te kijken of we een van de creatieve opdrachten die hier als voorbeeld worden genoemd kunnen gebruiken als aanvulling. Bijvoorbeeld dat leerlingen een brief schrijven naar een van de personen die ze zien op de foto, of die bij zo'n gebeurtenis moet zijn geweest.
    Zijn er collega's die al zo'n storytelling of schrijfopdracht doen, zoals we die ook hebben gedaan met de workshops bij de bijeenkomst in Den Haag (toen over het slavenschip bij Middelburg)? We zijn benieuwd naar jullie ervaringen.

    Ellen Nieboer

Trefwoorden