“Veel water, natte voeten en toch niet gezwommen”
Ik ben niet zo van de competenties. We –Doxis- zijn zo’n vier jaar geleden gestart met competentiemana...
De afgelopen week kwam ik dit berichtje tegen op Linkedin.
https://www.linkedin.com/pulse/noord-hollands-archief-ontsluit-als-eerste-haar-e-depot-sean-moayedi/
Mooi nieuws.
Mijn aandacht werd getrokken door de volgende zinsnede:
Het centrale zoeksysteem staat ook in deze nieuwe omgeving van nationale archieven voor een krachtige en gebruiksvriendelijke ontsluiting van de gewenste informatie middels een eenvoudig zoekveld.
Ik werd getriggerd door het verbinden het begrip gebruiksvriendelijke ontsluiting met het begrip eenvoudig zoekveld. Is dat altijd zo? En voor wie? En waarop is dit gebaseerd? De enige oplossing is het te vragen aan je gebruikers…..
Dit is een van de centrale thema’s die steeds terugkomen binnen het kennisplatform dienstverlening.
Op de volgende bijeenkomst van het platform op woensdag 26 september in het Stadsarchief Rotterdam zullen in ieder geval Tessa en Hilde, twee studenten van de Reinwardtacademie, hun stageprojecten van afgelopen half jaar presenteren. Hoewel beide projecten gericht zijn op digitale dienstverlening zijn ze toch heel verschillend qua technieken en uitkomsten. Een onderzoek is uitgevoerd bij het HCO en een bij het BHIC. Beide onderzoeker zijn er op gericht onze digitale bezoekers beter te leren kennen.