Maatschappelijke stage

  • dec 2010
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 12
  • 107
Verwijderde gebruiker
KIA Community

Vanaf 2011 moeten middelbare scholieren een maatschappelijke stage lopen. Het gaat niet zo zeer om het op doen van praktijkervaring in een bepaald beroep. Het gaat erom dat jongeren anderen helpen door vrijwilligerswerk te doen. De jongeren dienen tijdens hun schooltijd kennis te maken met de samenleving door er een onbetaalde bijdrage aan te leveren.

Vele archiefdiensten maken nu al gebruik van de inzet van vrijwilligers. Vaak zijn deze personen op leeftijd. De stage van de middelbare scholieren draait slechts om dertig uur, maar er wordt wel gesproken van een estafettestage, waarbij leerlingen het stokje van elkaar overnemen. Ik heb de volgende vragen:

  • Zijn er al archiefdiensten die dergelijke stageplekken aanbieden? Wat doen die jongeren dan?

  • Zijn er archiefdiensten die zich oriënteren op maatschappelijke stages? Welke afwegingen spelen hierbij een rol?

  • Welke stageplekken kunnen we verzinnen voor deze jongeren die voor beide partijen zinvol zijn?

Deze vragen stel ik omdat een stagemakelaar onlangs aan mij vroeg of we interesse hadden om als stageplek te fungeren. Elke reactie wordt dan ook op prijs gesteld.

Reacties

12 reacties, meest recent: 13 april 2011
  • Het Westfries Archief biedt al enkele jaren een maatschappelijke stage aan. Inmiddels hebben we drie verschillende projecten achter de rug en 6 scholieren over de vloer gehad. De projecten zijn zeer divers geweest en over slechts één zijn wij tevreden. De eerste scholier heeft enkele foto's over de Tweede Wereldoorlog verzameld en daar een internetpresentatie van gemaakt. Het resultaat was niet echt geweldig. Het tweede project had betrekking op depotcontrole. Door omstandigheden klopte ons depotsysteem niet meer en drie scholieren zijn gaan controleren wat er mis was. Over dit project was ik wel tevreden alhoewel het later wel weer veel werk was om alle wijzigingen door te voeren (maar dat moest toch al gedaan worden). We konden dit project de laatste keer echter niet aanbieden doordat er wat interne verhuizingen in het depot moesten plaatsvinden. Daarom hebben we de laatste twee scholieren een straatdossier laten aanleggen, een project dat bij Zaanstad ook al draait. Ook hier was het resultaat niet geweldig en later bleek dat deze laatste twee scholieren het veel leuker vonden om wat dozen te verhuizen en om de depotplanken te stickeren. Samen met mijn collega heb ik daarom afgesproken dat een volgende stagiair zich weer bezig gaat houden met depotcontrole.

    Verwijderde gebruiker
  • @Tamara: Bedankt voor je reactie. Grappig dat ze het werken in het depot leuk vonden. Mogelijk vinden ze het dan ook leuk om een archief uit de stellingen te nemen, de dozen en de legplanken schoon te maken en het dan weer terug te plaatsen. Waarom waren de resultaten van die andere twee projecten niet geweldig (koste het te veel tijd, moest je ze teveel activeren, was het te moeilijk of werkten ze het niet grondig genoeg uit?). Leuk dat het archief uit de streek waar ik ben opgegroeid zo actief is op het gebied van maatschappelijke stages.

    Verwijderde gebruiker
  • Bij het Gemeentearchief Zeist hebben we een stagiair gehad van een school voor kinderen met een autistische aandoening. In de vierde of de vijfde klas (havo) lopen deze leerlingen één dag in de week stage, gedurende een half jaar. Wij hebben deze jongen (overigens al 20 jaar) de gezinskaarten, die we hadden laten digitaliseren, laten inpakken en registreren. Hij heeft ook een concordans gemaakt. Dit deed hij zonder veel begeleiding en heel nauwgezet. Dus toen de school vroeg of er weer iemand kon stage lopen hapten we meteen toe. Deze nieuwe stagiair laten we een familiearchief inpakken. Dat gaat niet zo snel, want hij vindt het leuk om een en ander te lezen, maar dat bevalt me juist wel, hij heeft er plezier in.

    Verwijderde gebruiker
  • @Marieke: Zelf heb ik ook zo mijn twijfels over het rendement dat een archiefdienst haalt uit dergelijke stages. Misschien moet je het ook meer zien als het participeren van de archiefdienst in de samenleving. Ik kan me voorstellen dat er projecten te bedenken zijn die wel leuke publiciteit kunnen opleveren. Ik ben benieuwd waar anderen nog mee komen.

    Verwijderde gebruiker
  • @Brita: Leuk om te lezen dat jullie stagiaires hebben met een bijzondere achtergrond die toch prima werk leveren. Natuurlijk heeft het alles te maken met de uit te voeren taak, de stagiair in kwestie en de begeleiding van de archiefdienst. Als iemand een half jaar stage loopt is dat natuurlijk wel iets anders dan 30 uur (dit zijn momenteel de plannen van het Ministerie begreep ik). Bedankt voor je reactie.

    Verwijderde gebruiker
  • Bij het IISG komen regelmatig stagiaires van middelbare scholen (ik weet niet of dat een maatschappelijke stage heet). Het zijn veelal scholieren uit de vierde of vijfde klas van het VWO. Wij laten de de scholieren voor de afwisseling meestal iets op op verschillende afdelingen doen. Bij de archiefafdeling helpen ze met de ontsluiting. We zoeken er eenvoudige sorteer- of omnummerklusjes voor uit. De ervaring is dat de scholieren niet zoveel belangstelling voor inhoudelijke zaken hebben, maar graag zo snel mogelijk een klusje klaren. Het is soms een beetje slordig, maar ze zijn wel slim: je hoeft alles maar één keer uit te leggen. Laatst heb ik ergens gelezen dat je scholieren ook kunt gebruiken voor het transcriberen van geschreven egodocumenten of ander geschreven bronnen. Daar kunnen de scholieren dan ook iets mee bij de geschiedenisles. In de vakantieperioden werken bij ons overigens ook jongeren vanaf 15 jaar (kinderen van IISG-medewerkers). We hebben er goede ervaring mee omdat er veel werk wordt verzet.

    Verwijderde gebruiker
  • @Aron. De twee 'mislukte' projecten kostten inderdaad teveel tijd en het resultaat was niet echt nuttig. Bijzonder was trouwens dat de scholieren het juist leuk vonden om eenvoudige klusjes in het depot te doen!

    Verwijderde gebruiker
  • Bij het RAL hebben we momenteel twee MaSsers. Het zijn leerlingen uit 3 VMBO, dus je kunt geen hoogstaande prestaties van ze verwachten. Op vrijdagmiddag voeren ze twee uur lang overlijdensakten uit 1960 in in de Digitale Stamboom. Ik zal ze er nog een keer op moeten wijzen, dat ze goed op de hoofdletters moeten letten, maar verder doen ze het niet slecht. Deze twee blijven 5 weken, daarna komt een nieuwe voor 5 weken; een soort estafette. Ik denk niet, dat je er als archiefdienst heel veel aan hebt, maar de leerlingen leren er wel wat van en daar gaat het toch om. Daarnaast lopen ze tussen onze reguliere vrijwilligers rond en die vinden het ook leuk om eens wat jongere collega's tegen te komen. Het heet niet voor niet 'Maatschappelijke' Stage. Ben nu in contact met een docent van het VWO voor de maatschappelijke stage. Wellicht kunnen die leerlingen iets uitdagenders doen. Ik ga ook eens kijken naar depotklusjes. Had geen idee, dat je ze dat leuk zouden vinden.

    Verwijderde gebruiker
  • @Susan De scholieren moeten al de hele dag op school iets leren, dus ze willen graag iets doen, liefst met zichtbaar resultaat. Zoals eerder gezegd: wij hebben er wel degelijk iets aan. Mijn collega's willen er meestal niet van weten, maar al snel is het vechten om die krachten, en moet je uitkijken dat ze niet voor je neus worden weggekaapt. Laat ze iets doen waar je zelf niet aan toe komt: sorteren, opruimen, inpakken, scannen, etc. Ook voor vwo-leerlingen is dat uitdagend genoeg.

    Verwijderde gebruiker
  • Bureau Erfgoededucatie Noord-Holland heeft ervaring met maatschappelijke stages. Het is wellicht interessant om contact met hen op te nemen om te vragen naar hun ervaring: info@erfgoedbijdeles.nl

     Daarnaast, ter info: http://www.cultuurplein.nl/vo/aandeslag/publicaties/stageerfgoed

    'In opdracht van Erfgoedhuis Zuid-Holland deed Cordys Onderwijstrajecten in het schooljaar 2008-2009 onderzoek naar de mogelijkheden van de maatschappelijke stage binnen de erfgoedsector. De resultaten zijn opgenomen in het projectverslag Leren verbinden, verbindend leren'

    Verwijderde gebruiker
  • @Susan: Goed om te horen dat die VMBO-ers akten in voeren en dat je er best wel tevreden over bent. Is een mogelijkheid om hier te overwegen in het Gorcumse. @Sabine N.: Bedankt voor de de verwijzing naar het projectverslag van het Erfgoedhuis Zuid-Holland. Ga ik zeker bestuderen.

    Verwijderde gebruiker
  • @Aron: We zijn inmiddels een paar maanden verder, ben benieuwd wat je ervaringen met MaS inmiddels zijn?

    @allen: Wat goed dat deze voorbeelden van MaS genoemd worden! Sommige kende ik al (Het Westfries archief staat bijvoorbeeld al in onze database), andere nog niet, ik neem graag contact met jullie op om jullie wellicht op te nemen in de database Good Practices MaS in de erfgoedsector van Erfgoed Nederland.  

    Hierover meer: Op de website www.erfgoednederland.nl/maatschappelijkestages kunnen jullie als (potentiële) stageaanbieder achtergrondinformatie over het wat en waarom van de maatschappelijke stage, good practices uit de erfgoedsector, een speciaal voor en door de erfgoedsector ontwikkeld draaiboek, nieuws en agendapunten, een groeiende LinkedIn groep en tips en tricks. Ook op deze site een filmpje over een zeer geslaagde MaS bij het Stadsarchief Amsterdam.

     

    Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en hoor graag jullie reacties!

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden