- 4 dec
- Sebo Boerma
- 76
- 1
Bij deze de vragen en antwoorden op flipovers en formats.
Bij deze de vragen en antwoorden op flipovers en formats.
Lange tijd werd gedacht dat een centrale archiefvoorziening onmisbaar was voor een digitaal werkende organisatie. Zo ontstond het Document Management Systeem (DMS): de digitale versie van het traditionele archief in de kelder, met alle voordelen én nadelen van dien. In deze themasessie verkendenwe niet alleen de alternatieven voor het DMS, maar ook hoe we het DMS werkend kunnen krijgen. Bekijk de inleidende presentatie en de resultaten uit de ...
We merken dat datamanagement en informatiehuishouding steeds meer met elkaar te maken krijgen. Hoe gaat dat in jullie praktijk en bij je collega’s in andere organisaties? Dat gaan we met elkaar onderzoeken in deze themasessie, die deels ook een toekomstverkenning kan zijn van hoe informatiebeheer en datamanagement met elkaar verweven kunnen of moeten worden. Alles is mogelijk tijdens deze Open Space-middag - waarvan je collega’s aangeven dat z...
Informatie speelt een belangrijke rol in elke (overheids)organisatie. Dat maakt het beheren en toegankelijk maken van informatie ook belangrijk. Toch worden informatiebeheerders niet altijd betrokken bij projectteams of beslissingen, zoals de aanschaf van nieuwe applicaties. Dit leidt er vaak toe dat achteraf zaken hersteld moeten worden, omdat duurzame toegankelijkheid over het hoofd is gezien. Hoe zorg je ervoor dat dit niet meer gebeurt? Ho...
Lange tijd werd gedacht dat een centrale archiefvoorziening onmisbaar was voor een digitaal werkende organisatie. Zo ontstond het Document Management Systeem (DMS): de digitale versie van het traditionele archief in de kelder, met alle voordelen én nadelen van dien. Decennia later hebben DMS-leveranciers nog steeds moeite om gebruiksvriendelijke en breed geaccepteerde systemen te leveren. Dit verklaart mogelijk waarom veel organisaties oversta...
17 maart j.l. kwamen 25 Informatieprofessionals bijeen om met elkaar de uitdagingen en oplossingen op het gebied van Microsoft 365 en Informatiebeheer te bespreken. Niet geheel onverwacht leidde dit tot geanimeerde gesprekken en veel kennis uitwisseling. Via de open-space methode gingen de deelnemers aan de slag met 7 vraagstukken. Zie hieronder de resultaten op de flip-overs: Vraagstuk 1: Hoe krijg ik ICT mee in de visie van Archiefbeleid? ...
Maandag 3 februari kwamen we bij elkaar bij het Nationaal Archief. In kleine intervisiegroepen bespraken we de vragen rondom de Woo en Informatiebeheer. Je treft de vragen en tips aan in de bijlagen. Dank aan alle deelnemers voor deze inspirerende ontmoeting.
Binnen de overheid gebruiken we al decennialang Microsoft Office-applicaties. Eerst gebruikten we alleen de basisapps, zoals Outlook, Word en Teams. Maar tijdens de coronapandemie maakte Microsoft 365 een enorme opmars. Sindsdien zetten organisaties de verschillende M365 applicaties, zoals SharePoint, in voor de creëren, delen en opslaan van informatie. Helaas gebeurt dit vaak zonder aandacht voor compliance en governance. Hoe gaat jouw organ...
Voor meer informatie en om je aan te melden, klik hier.
Op dinsdag 29 oktober 2024 vond in Utrecht de tweede themasessie van het Leerhuis Informatiehuishouding plaats, dit keer rond het thema ‘Nieuwe technologieën in het informatiebeheer’. Laten we dat gesprek hier voortzetten! Heb je nog nabranders uit de sessie, of een vraag over nieuwe technologieën, of een interessante praktijkervaring of tip voor je collega's? Reageer hieronder!
Op dinsdag 29 oktober 2024 vond in Utrecht de tweede themasessie van het Leerhuis Informatiehuishouding plaats, dit keer rond het thema ‘Nieuwe technologieën in het informatiebeheer’. Het doel van deze sessies is om van elkaar te leren, door kennis en praktijkervaringen met elkaar te delen. Introducties door Eric Kokke en Sebo Boerma Eric Kokke trapte de bijeenkomst af met een presentatie, waarbij duidelijk werd dat nieuwe technologieën niet ...
Informatiebeheer verdient een sterke plek binnen elke organisatie. Toch weten veel collega’s niet precies wat een goede informatiehuishouding inhoudt, of hoe jij als informatieprofessional daarin kan ondersteunen. Hoe zorg je ervoor dat iedereen weet wat de toegevoegde waarde van jouw rol is? En dat jouw afdeling de nodige zichtbaarheid heeft binnen de organisatie? Daar ga je tijdens deze themasessie over in gesprek. Voor meer informatie en om...
Het Leerhuis Informatiehuishouding organiseert regelmatig themasessies voor informatieprofessionals. Tijdens deze sessies staan de praktijkervaringen en vraagstukken van deelnemers centraal. Je wisselt ervaringen uit met vakgenoten en ontdekt samen nieuwe oplossingen of inzichten voor jouw vragen, ondersteund door de 'Open Space'-methode. Elke themasessie draait om een specifiek thema binnen de informatiehuishouding. Dit thema wordt kort ingeleid en biedt richting voor de agenda, die de deelnemers samen opstellen aan de hand van hun eigen ingebrachte vraagstukken. Met deze groep bouwen we voort op de themasessies. Hier kun je makkelijk contact onderhouden met collega’s die je tijdens de sessies hebt ontmoet. Zo kun je alsnog die vraag stellen die later te binnen schoot, de discussie voortzetten of extra tips uitwisselen. Dit biedt ruimte voor verdere verdieping – met het voordeel dat je elkaar al kent. Welkom!