Kennis en kunnis van archivarissen en records managers #infokermis

  • sep 2011
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 10
  • 86
Verwijderde gebruiker
KIA Community

Vorige maand schreef ik op mijn weblog over wat een archivaris moet kunnen. Chido reageerde daarop door te stellen dat de elementen die ik noemde eigenlijk voor bijna alle "bedreigde" beroepen golden. Christian reageerde een paar weken later met een aparte blog, waarin hij zegt dat we zouden moeten zoeken naar aparte competentieprofielen voor archiefdiensten en voor archivarissen. En begin deze maand berichtte hij over het BRAIN onderzoek Wat motiveert de archivaris (pdf).BlogkermisHeel interessant, maar er zijn vast meer mensen dan Christian, Chido en ik die iets willen zeggen over nieuwe beroeps- of instellingscompetenties. Daarom ga ik komende maand optreden als exploitant van een blogkermis over competentieprofielen van archivarissen, records managers, archiefdiensten en DIV-afdelingen. (Ik weet dat die laatsten de laatste paar jaren allemaal andere namen hebben gekregen, maar ik hou nog even aan deze naam vast. Jullie weten wat ik bedoel.)Wat is een blogkermis?Het idee van deze blogkermis is dus dat je beschrijft hoe jij vindt dat die competentieprofielen er uit zouden moeten zien. Je mag helemaal zelf kiezen welk uitgangspunt je kiest: archiefdienst, records manager, DIV-afdeling, archivaris of misschien nog wel iets heel anders.Je mag ook helemaal zelf weten waar je je blog schrijft: op je eigen weblog, op hier Archief 2.0, op BREED, maakt niet uit. Als je maar even laat weten dat je een blog geschreven hebt. Dat kan bijvoorbeeld via Twitter met als hashtag #infokermis, via een reactie hieronder, of via een link in Delicious met als tag infokermis.(Hoewel het een blogkermis is, kiezen we voor de tag infokermis. Deze wordt op dit moment niet gebruikt en verwijst ook naar de blogkermis die Christian begin dit jaar exploiteerde.)DeadlineJe kunt tot 31 oktober blogs schrijven, daarna zal ik hier een en ander samenvatten. De blogs en samenvatting kunnen daarna eventueel door de KVAN gebruikt worden als input voor de actualisering van de profielen.Kortom: hop, hop, hop, hooop...

Een blogkermis (of blog carnival) is een verzameling postings rond een thema met als doel een aantal bloggers bij elkaar te brengen. Iemand start een onderwerp, en daarop wordt door verschillende bloggers binnen een bepaalde tijd geantwoord in de vorm van een posting. Meestal met link naar die originele oproep, en na verloop van tijd worden de postings verzameld in een overzicht. (NLBiblioblogs)

meeeemaken, meeeebeleven!
En drrrraaaaien maarrrr!!

Reacties

10 reacties, meest recent: 27 september 2011
  • De competentieprofielen van de 'nieuwe' DIV-er zijn m.i. gericht op communicatieve vaardigheden, samenwerken, adviesvaardigheden, (procesinhoudelijke)kennis van de organisatie, pro-actieve houding, verbeteringsgericht. We hebben bij de gemeente Waalwijk inmiddels nieuwe functieprofielen (medewerker Digidiv, Applicatiebeheerder, Kwaliteitsmedewerker DigiDIV, Beleidsmedewerker Informatiebejeer en Scanmedewerker) opgesteld die goedgekeurd zijn door het DT (liggen nu ter goedkeuring bij de OR) waarna we adhv deze profielen kunnen gaan werven. De genoemde competenties zullen daarbij als uitgangspunt genomen worden.

    Verwijderde gebruiker
  • Interessant Liesbeth. Ik ben ook wel benieuwd hoe de totale profielen er uit zien. Wordt er nog aandacht besteed aan beheer en behoud van archieven? Denk je dat je die functieprofielen hier te zijner tijd kunt publiceren?

    Verwijderde gebruiker
  • Beheer en onderhoud van dynamisch en semi-statischarchief is integraal onderdeel van het team DIV. Aandacht aan beheer en onderhoud van archieven statische archieven ligt bij ons zelfstandige gemeenearchief. Het verzorgen van het beheer van dossiers c.q. archieven is expliciet beschreven in de functieomschrijvingen. Zodra deze omschrijvingen zijn vastgesteld door de OR ben ik bereid deze te publiceren.

    Verwijderde gebruiker
  • binnen de Veiligheidsregio Limburg-Noord zijn we momenteel bezig het met herinrichten van de afdeling DIV. Ik ben zeer benieuwd naar de functieprofielen en -omschrijvingen die binnen de gemeente Waalwijk zijn opgesteld.

    Verwijderde gebruiker
  • We hebben Medewerkers Digi-DIV, (funtioneel) applicatiebeheerder, Kwaliteitsmedewerker Digi-DIV en Beleidsmedewerker Informatiebeheer. De functies zijn gewaardeerd op respectievelijk 6, 8, 9 en 10.  We hebben overigens ook nog een Scanmedewerker maar die functieomschrijving is nog niet gewaardeerd. Zodra ze door de OR zijn goedgekeurd ben ik bereid ze te publiceren.

    Verwijderde gebruiker
  • Door ECABO is afgelopen jaar het beroepscompetentieprofiel Informatiebeheerder en aansluitend het kwalificatiedossier Medewerker informatiedienstverlening - kwalificatie Informatiebeheerder 2011-2012 gelanceerd dat dient als input voor het mbo onderwijs. Dit profiel is opgesteld met goed keuring van onze Sectorraad, een zgn. adviesraad waarin vertegenwoordigers zitten van partijen als: vereniging SOD, NVBA en NVB (verder SIOB, LWSVO, VOB en regulier en particulier onderwijs).

     

    In de kwalificatie Informatiebeheerder zitten een aantal competenties. Deze mochten we helaas niet zelf verzinnen, maar komen uit een lijst van 25 algemene mbo competenties. De competenties zijn weer onderverdeeld in componenten om het mogelijk te maken wat preciezer te zijn. De competenties zijn uitgewerkt in prestatie-indicatoren, deze dienen het onderwijs makkelijk te maken bij allerlei onderwijsproducten (denk aan waarderingsformulieren). Een heel onderwijskundig verhaal, maar misschien kan het KVAN er zijn voordeel mee doen. Commentaar is natuurlijk heel welkom, al kunnen we het niet direct aanpassen. Voor het indienen van zo'n kwalificatiedossier heb je eerst de toestemming van de minister nodig. Er wordt dan ook heel goed naar arbeidsmarktrelevantie gekeken.

     

    Om deze reden willen wij graag op de hoogte blijven van wat er speelt in functies. Dit doen we door zelf op onderzoek te gaan maar ook door dingen voor te leggen aan de eerder genoemde Sectorraad. De komende tijd wil ik samen met mijn collega van de ICT-sector op onderzoek gaan naar de functie van functioneel applicatiebeheerder (of informatiebeheerder) binnen organisaties. Wij hebben het idee dat dit heel erg speelt binnen organisaties. We hebben een oude kwalificatie van Applicatiebeheerder (mbo) naast een functie van Functioneel applicatiebeheerder gelegd binnen een gemeente en kwamen tot ontdekking dat er een grote overlap is. Dit willen we om deze reden nader onderzoeken. Heeft de functie van applicatiebeheerder binnen de DIV relevantie? Hopelijk komen we hierop terug voordat deze infokermis is afgelopen.

     

    Ik hoop dat de KVAN ons op de hoogte houdt van de uitkomsten van deze actie!

    Verwijderde gebruiker
  • Dank je voor deze reactie Henriëtte.

    Zijn dat beroepsprofiel en kwalificatiedossier ergens in te zien?

    Verwijderde gebruiker
  • PS. Ik vergat nog de volgende tip, wellicht ook bij u bekend:

    De profielen van de Sociaal Economische Raad van Vlaanderen (www.serv.be) voor archiefmedewerker, archivaris, hoofd archivaris, zie de website van de SERV

     

    Met vriendelijke groet alweer, Henriette Verbaarsschott

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden