Google+ Zou dat iets zijn voor archiefdiensten?

  • jul 2011
  • Chido Houbraken
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 7
  • 14
Chido Houbraken
KIA Community
  • Bob Coret
  • Verwijderde gebruiker
  • Christian van der Ven

Google heeft 28 juni een nieuw iets geïntroduceerd: Het Google+ Project. Het bedrijf wil daarmee een zoveelste poging wagen om de sociale media markt te bestormen, dit keer met 5 'concepten': Sparks, Hangout, Mobile, You en Circles.

Hieronder het introductiefilmpje van het Google blog. Op dat blog staan meer filmpjes.

De eerste vier concepten zijn gereedschapjes om te spelen en te delen. Delen van online gevonden informatie, multiple video chat, uploaden van bestanden vanaf je smartphone en het idee dat het allemaal van jou uit gaat. Daarvan zijn er al een heleboel te vinden binnen de social media. Het is vermoedelijk het laatst genoemde concept - Circles - dat het interessant maakt.

Circles laat je je contacten visueel letterlijk in kringen organiseren. Je maakt kringen van tevoren aan en voegt er contacten aan toe. Ieder nieuw contact voeg je aan een bestaande kring toe. Of je reorganiseert in nieuwe kringen. En daarna deel je wat je maar wil met een kring, of meerdere kringen. Uit de beschikbare informatie kan ik zo snel niet opmaken of je een contact ook aan verschillende kringen kunt toevoegen, maar het lijkt me sterk dat dat niet zou kunnen. Daarnaast zou het interessant zijn om te kunnen zien aan welke kring iemand jou heeft toegevoegd, maar ik kan me zo voorstellen dat dat nou privé-informatie is ;-)

Mijn eerste indruk was, eerlijk gezegd, dat van een gepimpt adressenbestand. Een Mailinglijst+ zeg maar. De Google Circles module lijkt me vooral voordeel bieden aan Google, die zo een prachtig inzicht in de waarde van je connecties krijgt. Vermoedelijk komt dat je gepersonaliseerde zoekresultaten ergens wel ten goede, maar je geeft er wel erg veel voor weg, qua privacy. Zo is mijn gevoel nu nog steeds.

Niettemin is het 'waarderen' van je contacten wel degelijk een interessante optie. Op Facebook e.d. is iedere 'vriend' van gelijke waarde en iedereen die deze status heeft, ziet en merkt hetzelfde van je, tenzij je heel gericht informatie gaat verspreiden. Maar dat vraag weer speciale handelingen.

Eigenlijk organiseert Circles het spelen en delen voordat je de actie uitvoert. Ik zie wel opties voor de 'zakelijke' markt, in dit geval archiefdiensten. Als je je verschillende klantengroepen, collega's, gelijkgestemden - en welke andere waardering dan ook - organiseert in kringen, dan is de informatie gericht te verspreiden, zonder dat je er mensen mee lastig valt die het niet wille/hoeven zien en zonder dat jij het overzicht kwijt raakt van wat je op welk platform of via welke media verspreid hebt.

Ik heb me aangemeld voor een invite. Zijn er al archiefdiensten (of andere 2.0-ers) die er al een hebben gekregen?

Reacties

7 reacties, meest recent: 9 juli 2011
  • Ook mij lijkt het Circles-concept het meest waardevol - zoiets mis ik bijvoorbeeld in Facebook en Twitter. Aan de andere kant mis ik het ook weer niet zó erg, dat ik Circles direct nodig denk te hebben.

    Ik houd bijvoorbeeld ook maar één Twitter-lijstje actief bij (met archieven) maar goed, die lijstjes zijn slechts om te volgen - je kunt geen tweets delen met specifiek de tweeps in zo'n lijstje. Zelf ben ik trouwens erg slecht in het bijhouden van dit soort lijstjes - ik begin enthousiast en daarna komt de klad er in. Een beetje zoals mijn mappen in Outlook - ik heb er wat, in elke map zitten een paar mails en de rest staat in de algemene map - lang leve de zoekfunctie en grote opslagcapaciteit! :-) (Ik zou waarschijnlijk een slechte klant van Circles zijn!)

    Voor archiefdiensten (en andere organisaties) lijkt het me een goede manier om gericht informatie te delen (zeker als je er verschillende sociale media mee kunt bedienen), maar eigenlijk lijken omgekeerde circles me nog veel interessanter. En dan vooral voor de klant. Laat die zelf maar kiezen tot welke circle ze wil horen - met andere woorden: welke informatie ze wil ontvangen. Een vorm van personalisatie dan. En geen Mailingslijst+ of zo.

    Nou goed, ik ken de nieuwe dienst van Google nog niet goed genoeg. Maar ik begreep van Edwin Mijnsbergen al wel dat er geen integratie was met Facebook en Twitter. En dan gaat het voor het BHIC toch al even over.

    Christian van der Ven
  • Ik laat het even passeren... Na de vorige Google hype ben ik erg getemperd enthousiast over de social media vernieuwingen van Google. De filmpjes zien er goed uit, maar dat kan ik ook :)

    Ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen met de nieuwe service. Dus: laat horen svp!

    Verwijderde gebruiker
  • @Chris

    Het waren ook mijn overwegingen: lijstjes bijhouden, daar komt de klad in en blijkbaar wil Google FB en Twitter evenaren ipv aanvullen. Zie ook het bericht over het einde van Google Realtime. Daarom geloof ik ook niet meteen in het succes van Google+ en overwoog ik, net als Luud, om dit feestje over te slaan. Niettemin ga ik het toch proberen, als het me tenminste lukt om op redelijke termijn een invite te bemachtigen.

     

    Overigens, als ze weer in eerste instantie alleen techies uitnodigen - zoals bij Google Wave - dan wordt het weer niets. Maar gezien de gelikte filmpjes e.d. zal de doelgroep nu wel wat anders zijn.

     

    Het is vanwege Circles dat ik het toch wil proberen. Ik hoop dat ze het integreren in Google Contacts, zodat je bij een nieuw contact meteen de circle kunt aangeven. En dat ze dat middels een API oid beschikbaar stellen aan anderen, zodat de koppeling met andere adressenbestanden gemaakt kan worden.

     

    Ik zie overigens geen meerwaarde voor een koppeling met twitter, anders dan een veld met "what are you doing" en een keuzemenu voor je twitteraccount. Er komen vanzelf clients op de markt die dat voor je regelen, op voorwaarde dat Google+ dit soort koppelvlakken beschikbaar stelt. Hetzelfde zal wel gebeuren met je berichten op FB.

     

    Het enige dat een echt interessante koppeling oplevert is Circles. Het zou er toe kunnen leiden dat je al je "vrienden" op al die social media gaat waarderen via die ene module. En misschien is dat ook wel het hele doel van Google+: integratie van Google in al die platforms waar ze nu geen toegang toe hebben of ruzie mee hebben. Waardering van informatie is immers het sterke punt van Google, niet social media. De rest (sparks, hangout e.d.) is dan verkoop en acceptatieverhogend (is dat een bestaand woord?!)

     

    @Luud

    Mee eens, kom op met je ervaringen!

    Chido Houbraken
  • @Chido: GMail is ook invite only gestart! Het is slimme marketing strategie (schaarste creëren) en daarnaast geeft het ze gewoon de tijd om goed te testen en feedback van een relatief kleinde groep te krijgen. 

     

    @iedereen: Heeft er al iemand toegang, ben best nieuwsgierig wat het ons brengt, of het iets toevoegt en/of makkelijker maakt (of meer van hetzelfde is).

    Bob Coret
  • @Bob

    Dat klopt, maar Gmail was al een verbetering van een bestaand concept (email) en je kon ook meteen emailen met iemand die Gmail had. Voor de 'have-nots' was er eigenlijk geen verschil in het contact met de 'haves'. Bij Wave was dat heel duidelijk wèl het geval en ik weet zeker dat dat de acceptatie niet ten goede is gekomen. Ik vrees hetzelfde voor Google+.

    Chido Houbraken
  • Voor de geïnteresseerden: ik kan je een Google+ uitnodiging sturen (stuur me even een berichtje met je email adres)

    Bob Coret
  • @Chido: Ik heb je inmiddels toegevoegd aan mijn kringen - de echte invite button was vandaag verdwenen, dus ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Mijn eerste indruk is positief, alhoewel ik nog weinig toepassingen zie voor archiefinstellingen.

    De setup met invites, dat werkt volgens mij wel goed. Het voorkomt in ieder geval dat je nieuwe accounts krijgt die vervolgens 'vereenzamen'. Door meteen mensen uit te kunnen nodigen, die meestal ook graag willen en dus actief zullen worden, wordt het netwerk van cirkels groter en groter. Het gevaar van eilandvorming is minder.

    Je kunt trouwens ook meldingen laten sturen naar mensen die (nog) géén Google+ hebben, maar dat heb ik nog niet gedaan.

    Christian van der Ven

Trefwoorden