Vergroten bereik studenten @RATilburg

  • jun 2011
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 1
  • 31
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

Deze opdracht kreeg stagiaire Manon Nout, 3e jaars student Reinwardtacademie. Manon verrichtte hiervoor onderzoek in de eerste helft van 2011. Het resulteerde in een lijvig rapport, dat momenteel nog bij de academie ligt ter beoordeling. Manon zette haar conclusies en aanbevelingen op papier:

Opdracht

Regionaal Archief Tilburg vindt het belangrijk dat studenten een actieve bijdrage leveren aan het delen van kennis, verrijken van informatie en samenwerken. Daarbij wil het archief deel uitmaken van het – voor het archief relevant - onderwijsnetwerk in Tilburg en omgeving. Het aantal studenten dat gebruikt maakt van het archief is echter (nog) niet overweldigend. Om het bezoekersgedrag en de wensen van deze doelgroep meer in beeld te krijgen, wil het archief een onderzoek doen bij studenten. Het uiteindelijke doel is om het aantal studenten dat gebruik maakt van Regionaal Archief Tilburg te vergroten.

Onderzoek ´Mijn onderzoek is gebaseerd op literaire bronnen en gesprekken die ik heb gevoerd met medewerkers van Regionaal Archief Tilburg en andere archieven, docenten en coördinatoren van opleidingen in Tilburg e.o. en studenten. Daarnaast heb ik een enquête gehouden onder studenten die de studiezaal bezoeken om een beeld te krijgen van hun mening over het archief.`

Conclusie Hieronder is de conclusie van het onderzoek kort samengevat in een aantal actiepunten die Regionaal Archief Tilburg kan ondernemen om het bereik van studenten te vergroten. Deze zijn onderverdeeld in korte-, midden- en lange termijn. Daarachter staan verwijzingen naar paragrafen in het onderzoeksrapport.[1]

Op korte termijn:

- Opbouwen van een docentennetwerk: docenten zijn de sleutel om studenten te bereiken en een netwerk zorgt ervoor dat docenten op de hoogte zijn van het archief (zie 4.1.1 blz. 55)

- Veranderen van de term 'archiefcafé' op de website: de studenten denken dat het archief beschikt over een café ( zie 4.1.7 blz. 59)

- Contact opnemen met informatiespecialisten: ze werken in de bibliotheken van de opleidingen en helpen studenten bij hun onderzoek. Informatiespecialisten zijn wellicht niet op de hoogte van het bestaan van een archief (zie 4.1.6 blz. 58)

- Inzicht geven in digitale beschikbaarheid van archiefstukken; studenten willen graag dat het archiefstukken digitaal beschikbaar zijn, maar dit is een proces. Door inzicht te geven in proces, ziet de student dat het archief hier actief mee bezig is (zie 4.1.1 blz. 51)

- Adverteren in kranten en magazines van hogescholen en universiteiten: hierdoor bereikt het archief zowel de student als docent en vergroot de naamsbekendheid. (zie 4.18 blz. 61)

- Folders van het archief verspreiden over de hogescholen en universiteiten: dit vergroot de naamsbekendheid van het archief en geeft inzicht in de faciliteiten en mogelijkheden. (zie 4.1.8 blz. 61)

Op middenlange termijn:

- Kopje hoger beroepsonderwijs op de website verder uitbreiden met een docenten- en een studentenonderdeel: docenten en studenten krijgen daardoor beter beeld van het archief en de mogelijkheden. Een ander voordeel is dat de informatie overzichtelijk bij elkaar staat (zie 4.17. blz. 59)

- Uit de enquêtes en gesprekken bleken studenten niet op de hoogte te zijn dat het archief gebruik maakt van social media. Vooralsnog tonen de studenten weinig belangstelling voor de social media. Onderzoek moet uitwijzen welke media te gebruiken en op welke manier in te zetten. (zie 4.1.1 blz. 51)

- Aanleggen van een map met 'Programma op maat': hierdoor kan het archief docenten laten zien wat de mogelijkheden zijn.(zie 4.1.5 blz. 57)

- Contact leggen met bibliotheken, mediatheken en kennis & innovatiecentra: dit zijn de plekken waar studenten komen om onderzoek te doen. Medewerkers zouden op de hoogte moeten zijn van het archief en haar website (zie 4.1.6 blz. 58)

- Ontwikkelen van digitale oefeningen om onderzoeksvaardigheden te stimuleren: hierdoor kunnen studenten oefenen, wanneer ze maar willen. (zie 4.1.7 blz. 59)

- Opstellen van een communicatieplan: op welke toon en via welke communicatiemiddelen moet de student worden aangesproken? (zie 4.1.8 blz. 61)

Op langere termijn:

- Uitstraling van het archief: als verbeterpunt wordt door studenten de uitstraling gegeven. Bij het verbeteren ervan kunnen studenten betrokken worden.(zie 4.1.1 blz. 51)

- Eetmogelijkheid in het archief: dit wordt door studenten gemist. Het archief kan er voor kiezen om een eetmogelijkheid aan te bieden. (zie 4.1.1 blz. 51)

Noot Petra Robben:

De stage van Manon heeft ons doen focussen op de doelgroep studenten. Haar aanbevelingen nemen we mee in toekomstig educatief beleid.

[1] Het onderzoeksrapport is nog in behandeling op de Reinwardtacademie, maar kan t.z.t. als PDF worden opgevraagd bij Regionaal Archief Tilburg, Petra Robben.

Reacties

één reactie, 17 juni 2011
  • Kijk, dat zijn onderzoeken waar je wat aan hebt! Naast de gebruikelijke punten (foldertjes verspreiden, delen van de website aanpassen, speciale infomappen samenstellen) komt vooral de noodzaak tot netwerken goed naar voren, met docenten, informatiespecialisten, bibliotheken enzovoort. En met studenten natuurlijk, maar dan blijkbaar niet via de sociale media.

    Goed om allemaal nota van te nemen! Leerzaam.

    Christian van der Ven

Trefwoorden