Nieuwe aanwinst Katholiek Documentatie Centrum
Nieuwe aanwinst Katholiek Documentatie Centrum Archief Vincentiusvereniging gedigitaliseerd Het nu ged...
Het archief van de toekomst zal op een andere manier vorm gegeven gaan worden. De overheid laat steeds meer ruimte aan derden in het maatschappelijke veld en in dat veld vindt communicatie in toenemende mate plaats via sociale media; trends die jaren geleden al gesignaleerd zijn in het rapport “Gewaardeerd Verleden” van de Commissie waardering en selectie van het Nationaal Archief.
Archief zal ook steeds meer tot stand komen door het zoeken van verbindingen met partijen die in het verleden geen of slechts een passieve rol speelden in het vormen van archiefverzamelingen. Realiserend dat de toekomst ligt in netwerkbenadering hebben archiefmedewerkers van het Streekarchief Midden-Holland (SAMH) en de gemeente Gouda hun krachten gebundeld, met als doel uiteindelijk meer grip te gaan krijgen op het “geheugen van de stad”.
In het besef van “er is nog niks, maar al lerend gaan we het doen” is er derhalve eind vorig jaar de projectgroep “Geheugen van de Stad” opgetuigd, met de volgende uitgangspunten:
We gaan voor een netwerkbenadering
Het Streekarchief neemt het initiatief
Gouda dient als pilot; bij concrete resultaten zal het verder uitrollen naar andere gemeenten binnen het gebied van SAMH
Werkend leren vormt de basis; op de uitkomsten van de pilot kunnen anderen weer voortborduren
Taal en begripsomschrijvingen worden scherp gedefinieerd; wanneer je met veel partijen van diverse pluimage te maken hebt is het belangrijk om een taal te spreken met zijn allen
De projectgroep Geheugen van de Stad gaat zich richten op twee zaken:
Een methodiek ontwikkelen waarmee we op een dynamische en interactieve wijze de particuliere collecties binnen de gemeente Gouda gaan aanvullen.
In beeld brengen van netwerken die er bestaan binnen de gemeente en zodoende leren signaleren welke trends en hotspots er zijn.
Teneinde dit laatste aspect (ook de lastigste, want geheel nieuw) te tackelen hebben we gekozen voor het ervaring opdoen in een pilot, welke wordt opgezet rondom een hotspot in Gouda in 2015, i.c. de doorkomst van de Tour de France door Gouda. We willen in beeld zien te krijgen hoe de Goudse gemeenschap via sociale media hier op inspeelt, hoe de gemeente dit aanpakt (qua wetgeving maar ook publicitair), evenals de rollen van de overige media, de sportwereld enzovoort. Deze pilot willen we ook een duidelijk afrondings- en afsluitpunt meegeven zoals een expositie waarbij we samen met de betrokken partijen op een aansprekende manier verslag doen van doel en resultaat ervan.
We hopen op het einde van de “etappe” een goed beeld te krijgen van wat er bij een hotspot van belang is om te archiveren (en hoe we dat doen) en tevens een schat aan nieuwe contacten te hebben gesmeed waarmee we in de toekomst het Geheugen van de Stad kunnen versterken.