ARCHIEVEN SCOREN GOED BIJ BEZOEKERS

  • jan 2010
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 4
  • 25
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Bob Coret
  • Christian van der Ven

KWALITEITSMONITOR DIENSTVERLENING ARCHIEVEN 2009:ARCHIEVEN SCOREN GOED BIJ BEZOEKERSDe bezoekers van de websites en de studiezalen van Nederlandse archiefinstellingen zijn tevreden over de dienstverlening van de archieven. Het gemiddelde rapportcijfer is een 7,6. Dat blijkt uit de Kwaliteitsmonitor dienstverlening archieven 2009, die werd uitgevoerd in opdracht van de Branchevereniging Archiefinstellingen in Nederland (BRAIN).Het kwaliteitsonderzoek is voor de zesde keer uitgevoerd. Eerdere onderzoeken lieten zien dat het bezoek aan de archiefwebsites snel steeg, ten koste van het bezoek aan de studiezalen. Die trend lijkt nu gekeerd: de verhouding tussen digitaal en fysiek bezoek stabiliseerde in 2009. Steeds meer bezoekers bezoeken zowel de websites als de studiezalen van archiefinstellingen.Jongeren in de studiezaalHet zijn vooral de jongere archiefbezoekers die de studiezaal gebruiken. Dat heeft te maken met de aard van hun zoekvraag. Zij komen voor studiedoeleinden en werken vaker vanuit bredere historische vraagstellingen. Die vergen een gevarieerd brongebruik. Voor bronnen die niet op internet staan, komen zij naar de studiezaal.Oudere bezoekers, die nog steeds veruit in de meerderheid zijn, houden zich vaker bezig met genealogie. Genealogische bronnen zijn goed online raadpleegbaar. Daardoor volstaan de oudere bezoekers relatief vaak met de website.Aandeel genealogische zoekvragen daaltGenealogie blijft de favoriete bezigheid van de gemiddelde archiefbezoeker. Voor zo’n 60 % van de bezoekers is de vraag naar genealogische informatie de aanleiding voor het bezoek. Toch is er sprake van lichte kentering in de zoekvragen. Het aandeel van de genealogische zoekvragen neemt af ten gunste van brede historische informatievragen (ca. 40%) en vragen naar beeldmateriaal (22%).Hoge verwachtingenDe overall waardering voor de dienstverlening van de Nederlandse archieven is blijvend hoog, al is er sprake van een lichte daling ten opzichte van 2007, toen het rapportcijfer een 7,8 was.De lichte daling naar een 7,6 heeft te maken met de verwachtingen van de bezoekers, vooral op het punt van de digitale dienstverlening. Dat lijkt een logisch gevolg van het toenemende online dienstenverkeer. Naarmate meer mensen van meer en geavanceerdere internetdiensten gebruik maken, nemen hun verwachtingen toe. De verbeterpunten gelden dan ook stuk voor stuk voor de digitale dienstverlening: het verbeteren van de productinformatie, de plaatsing en de leesbaarheid van indexen, het zoekgemak en de navigatie, de interactiviteit en de actualiteit.Sterke puntenSterke punten van archiefdiensten zijn en blijven de vriendelijkheid en deskundigheid van het personeel, de soepele afhandeling van aanvragen, de goede telefonische dienstverlening, de afhandeling van schriftelijke vragen en de kwaliteit van de websites.Het volledige rapport is te lezen op http://www.archiefbrain.nl/downloads/brain_kda2009_rap.pdfNoot voor de redactie: neem voor inlichtingen contact op met Martin Jochems, voorzitter van de werkgroep Kwaliteit van BRAIN, tel. 055-580 14 48, mail g.m.jochems@apeldoorn.nl.

Reacties

4 reacties, meest recent: 5 januari 2010
  • Het waren weer interessante resultaten, die uit de monitor rolden. Vooral de veranderende trends op landelijk niveau waren soms verrassend. Trouwens, een kop in louter hoofletters... Dat kan écht niet meer in 2010! ;-)

    Christian van der Ven
  • Interessante zin: Het zijn vooral de jongere archiefbezoekers die de studiezaal gebruiken. In het rapport krijg ik daar een ander beeld bij: ... namelijk dat ruim 70% van de archiefbezoekers man is en driekwart van de bezoekers (76%) ouder is dan 50 jaar. (p 13) Maar de penetratie van jongeren (jonger van 35 jaar) is 70 %. Wat betekent dat in dit verband: penetratie? Iemand die dat weet?

    Verwijderde gebruiker
  • >Maar de penetratie van jongeren (jonger van 35 jaar) is 70 %. Wat betekent dat in dit verband: penetratie? Van de total groep respondenten is 8% jonger dan 35 jaar en van deze groep heeft 70% in het afgelopen half jaar gemiddeld 10,2 keer een studiezaal bezocht. Dus de zin dat vooral jongere archiefbezoekers de studiezaal gebruiken klopt wel, maar wel miniemm het "vooral" is wat overdreven.

    Bob Coret
  • @Bob Ok, dank je wel voor de toelichting. De zinsnede verbaasde me al behoorlijk. Ach ja, statistieken... :)

    Verwijderde gebruiker

Trefwoorden