Selectiebeleid: waar gaat dat over?
Als je op een verjaardag bent, wil het wel voorkomen dat iemand je vraagt wat je doet op je werk. In m...
Gisteren was het weer zover , of ik een afbeelding van een project even kon mailen. Je begint hoopvol in de map afgeronde projecten, hoop gevonden maar niet de juiste. Hoe gaat dat, voor een project komt er van alle kanten materiaal, zelf maken we meer tekeningen, schetsen en ander materiaal nog een heleboel erbij .Ja we hebben afspraken intern over naam en nummering, maar soms staat er één punt verkeerd, en dan is het zoeken naar een speld in een hooiberg.Niet dat ik het vroeger allemaal beter vond, maar het is wel zo dat als ik oude mappen en ordners uit het archief trek al is het veertig jaar oud ik meestal zo gevonden heb wat ik zocht.
Reacties
Ha Albert, was ik er de oorzaak van? ;-) Ik ken het probleem......weet vooralsnog ook geen oplossing. Gelukkig werk ik samen met de voormalig gemeentearchivaris.
Ha Petra , ja dat klopt jij was het. Oplossing is nauwkeurigheid van alle mensen die toegang hebben tot je archief. Door de juiste afgesproken codes te hanteren kom je al een heel eind. datum 091210 project/klant ------- onderdeel/object--------. zo kan je in ieder geval met je zoekfunctie succes hebben.verwerken van tags wil ook nog wel eens helpen.
Je denkt altijd dat het zo'n vaart niet loopt, tot je wat nodig hebt. Dan wens je altijd dat je wat systematischer was geweest bij het opbergen. En digitaal vereist zeker hele andere manieren van terugvinden. In een map bladeren is heel wat anders dan een doos pakken of een ordner doorwerken. Kun je nagaan hoe lastig het wordt straks als steeds meer digitaal wordt en alleen nog maar digitaal is. Kortom: je hebt een archivaris nodig! :)
@glenn Wellicht rede te meer om dit gegeven meer uit te dragen. Je ziet steeds meer belangstelling voor het verleden op tv zijn er meerdere programma's met dit thema, werk genoeg.
http://www.faronet.be/dossier/nummeren-van-museumobjectenDit stukje heb ik gecopieërd uit Nummeren van museumobjecten van de Faro site. Elk voorwerp uit een collectie krijgt een inventarisnummer, dat individueel en uniek is, om het voorwerp te kunnen identificeren. Het nummer laat toe te verwijzen naar de gegevens die over het voorwerp zijn genoteerd op de inventarisfiche of opgeslagen in een record binnen de geautomatiseerde collectieregistratie. Wanneer een nieuw voorwerp binnenkomt, bijvoorbeeld door aankoop of schenking, of wanneer pas met inventariseren wordt gestart, krijgt het object meestal eerst een voorlopig volgnummer. Dit nummer kan met een label aan een touwtje tijdelijk aan het object worden bevestigd. Als het inventarisnummer definitief vaststaat, kan het op het voorwerp zelf worden aangebracht.