Update proces Archiefwet, -besluit en -regeling

  • feb 2022
  • Ministerie van OCW - wijziging archiefwe
  • ·
  • Aangepast 28 jun
  • 1
  • 98
Ministerie van OCW - wijziging archiefwe
Informatierecht
  • Leonoor Hamers
  • Lina
  • Violet

Op 17 november 2021 is de Archiefwet naar de Tweede Kamer gestuurd. Ondertussen werkt het ministerie van OCW aan een wijziging van het Archiefbesluit en de Archiefregeling. Er zijn nog een aantal stappen die doorlopen moeten worden, voordat de wet in werking kan treden.

De stappen staan in het bijgevoegde overzicht. De doorlooptijden zijn deels voorgeschreven vanuit wetgeving, deels zijn het schattingen. De minimale invoeringstermijn is bijvoorbeeld een gegeven, de wet moet drie maanden voordat hij ingaat, gepubliceerd worden. De duur van de Kamerbehandelingen is niet op voorhand bekend, dat betreft dus een schatting.

Proces Archiefwet -besluit en -regeling 2022-2023.pdf

Toelichting proces Archiefwet

De Tweede Kamer organiseert op 23 februari een ronde tafel gesprek over de Archiefwet. Op 7 april zijn alle vragen die de Kamerleden hebben, verzameld en naar het ministerie van OCW gestuurd. Over het algemeen duurt het enkele weken om deze vragen te beantwoorden. Als dat gebeurd is, kan de Kamercommissie een datum bepalen voor een debat in de Tweede Kamer. Als de Tweede Kamer de wet aanneemt, volgt hetzelfde soort proces bij de Eerste Kamer. Als de Eerste Kamer de wet ook aanneemt, kan deze ondertekend worden door de Koning, en worden gepubliceerd. De Archiefwet kan pas ingaan, als het Archiefbesluit en de Archiefregeling ook klaar zijn.

Toelichting proces Archiefbesluit en Archiefregeling

De eerste maanden van 2022 worden de verschillende onderwerpen van het besluit en de regeling met behulp van experts uitgewerkt. Ook worden de voorstellen voorgelegd aan een stuurgroep (een vaste bezetting van VNG, IPO, UvW, IOE, NA en CIO Rijk) en verschillende klankbordgroepen (vrije inschrijving). In de maanden april tm juni worden alle voorstellen uitgeschreven. Als de conceptteksten klaar zijn, worden er verschillende uitvoeringstoetsen opgestart. Zo voert de Auditdienst Rijk bijvoorbeeld een toets uit voor alle organisaties die onder toezicht van de inspectie staan en doet VNG Realisatie een toets voor de gemeenten. Ook wordt er in deze fase advies gevraagd aan de Autoriteit Persoonsgegevens en het Adviescollege Toetsing Regeldruk. Daarnaast zal er ook een openbare internetconsultatie gehouden worden. Naar verwachting duurt het tot eind december voordat alle resultaten en adviezen bekend zijn.

In januari 2023 kan gestart worden met de interdepartementale afstemming. Vervolgens volgen het besluit en de regeling een andere route. Voor het Archiefbesluit wordt er advies gevraagd bij de Raad van State. Naar aanleiding van het advies stelt het ministerie van OCW dan een nader rapport op. De Archiefregeling wordt aangemeld bij de Europese Commissie (volgens Richtlijn 2015/1535). De doorlooptijd daarvoor is minimaal drie maanden.

Als deze processen zijn afgerond, kunnen het Archiefbesluit en de Archiefregeling ondertekend en gepubliceerd worden. Als dit uiterlijk eind september 2023 gebeurt, kan de Archiefwet samen met het Archiefbesluit en de Archiefregeling op 1 januari 2024 in werking treden.