Digitale (studie)coach over informatievaardigheden

  • mei 2009
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 2
  • 112
Verwijderde gebruiker
KIA Community
  • Christian van der Ven

Als student aan de Open Universiteit, bezoek ik regelmatig de website van de OU. Ik vind er veel algemene informatie, maar ook is het dé plek voor mijn studiepad en mijn digitale werkplek. Sinds enkele maanden hebben we een digitale studiecoach online. Een juffrouw of meneer die op een effectieve en efficiente manier diverse 'lezingen' geeft.Efficient want binnen no time heb ik informatie die ik nodig had en ik hoef er niet voor naar het Studiecentrum. Zo zat ik zojuist te luisteren naar een digitale coach over informatievaardigheden. Hij gaf uitleg over 'getrunceerd' en 'booleaans' zoeken....Ook die woorden waren al nieuw, dus die heb ik ook weer geleerd. Hoewel het zoeken op internet voor mij absoluut de dagelijkse praktijk is, merk ik toch dat ik lang niet alle mogelijkheden benut. Ik vergelijk het met mijn mobiele telefoon. Van alle mogelijkheden die er op zitten, gebruik ik nog niet een kwart.Wat denkt u van de mogelijkheden van onze eigen websites....Hoeveel mogelijkheden zitten er op en wat wordt er daadwerkelijk door de bezoekers gebruikt? Ik denk dat we de bezoeker te vaak overschatten. Niet omdat ie minder hersens dan wij zou hebben, maar omdat onze website voor hem een vreemde is. In de studiezaal merk je maar al te vaak dat de website lang niet zo toegankelijk is, als wij wellicht zouden denken.Ik houd hier dus een pleidooi voor een digitale man of vrouw, die uitleg geeft over de website. Wat is de structuur, waar kun je beginnen en hoe zoek je je informatie? (Weet u dat u als kind zo ook het lezen van een boek heeft geleerd? In de kleuterschool wordt er immers al bewust aandacht aan besteed; links bovenaan beginnen, naar rechts lezen en weer vooraan links beginnen om rechtsonderaan te eindigen.) Dat lijkt heel simpel, maar ik denk dat onze bezoekers ook baat hebben bij uitleg van onze websites.Wilt u weten of het werkt? Kijk maar bij de digitale studiecoach van de Open Universiteit.

Reacties

2 reacties, meest recent: 10 mei 2009
  • Ik lees nu pas je bericht, Petra, maar ik ga zeker die digitale coach eens opzoeken! Zelf heb ik altijd een wat dubbel gevoel bij dit soort hulpmiddelen. Aan de ene kant vind ik ze fantastisch, en zou ik meteen willen beginnen met ze voor de eigen site of zo te maken. Aan de andere kant heb ik altijd twee reserves: 1. Als er uitleg nodig is, dan moet je in veel gevallen niet de uitleg verschaffen, maar de functionaliteit verbeteren/vereenvoudigen. 2. Gebruikers willen in verreweg de meeste gevallen al die extra opties niet (maar het is lastig onderzoeken welke ze wel of niet zouden willen gebruiken/leren). De meest populaire sites zijn vaak ook de meest eenvoudige. Google bijvoorbeeld. Maar ja, dan heb je weer "onbekend maakt onbemind." Toch denk ik dat maar een relatief klein deel van onze klanten (de 'die hards', zoals wijzelf ook) écht wil weten hoe je bijvoorbeeld geavanceerd kunt zoeken met alle jokertekens en zo meer van dien. En in die gevallen zou zo'n digitale coach prima van pas komen. Als-ie al die andere bezoekers dan maar weer niet in de weg zit. Je ziet, ik twijfel een beetje over wanneer de coach in te zetten en wanneer niet, maar eerder andere 'maatregelen' te nemen. Sowieso zie ik dan het allermeeste in contextgevoelige coaches, die in een minuut één zoekmachine uitleggen, of één pagina toelichten. Interessant! Ik heb laatst wat zitten experimenteren met ScreenToaster. Daarmee kun je instructiefilmpjes maken, die ik in de toekomst nog wel eens voor 23 Archiefdingen wil inzetten. Op Het Archiefforum zag ik later een verwijzing naar de instructiefilmpjes van WatWasWaar. En da's nou typisch zo'n site waarvoor je geen filmpjes moet maken. Je moet gewoon die site verbeteren! Da's dus een beetje het dilemma waar ik mee zit - soms vermoed ik dat we veel te snel onze toevlucht zoeken in helppagina's, instructie-animaties, coaches enzovoort, terwijl de website in de kern gewoon niet handig werkt voor de klant. Maar als dat wél zo is (of we hebben dat getest en vermoeden dat het zo is), dan zijn digitale coaches en zo voor de additionele uitleg alleen maar een superdikke plus voor de klant! :-)

    Christian van der Ven
  • Zo, ik heb vandaag eens een paar lesjes gevolgd. Leuk! Voor onze website - even los van mijn opmerkingen/overpeinzingen/bedenkingen hierboven - zie ik liever hele korte instructies bij hele specifieke zoekschermen of zo. Kort en contextgevoelig dus. Ik vraag me af wat de markt is voor een online lesje genealogisch onderzoek van een half uur of zo. Zou dat online werken? Misschien kunnen ze ergens, waar ze zo'n cursus geven, zo'n les gewoon eens opnemen en online zetten. Kijken wat het effect is.

    Christian van der Ven

Trefwoorden